|

هند: به دنبال تبدیل بندر چابهار به قطب ترانزیت منطقه هستیم

یک مقام ارشد هند با بیان اینکه بندر چابهار یک نقطه کلیدی برای اتصال اوراسیا به منطقه اقیانوس هند است، گفت: می‌خواهیم بندر چابهار را به یک قطب ترانزیت تبدیل ‌کنیم.

هند: به دنبال تبدیل بندر چابهار به قطب ترانزیت منطقه هستیم

به گزارش شبکه شرق، به نوشته ایندیا تایمز، سارباناندا سونووال وزیر بنادر و کشتیرانی هند امروز (یک‌شنبه) در یک مراسم به مناسبت روز چابهار تاکید کرد که هند در حال تلاش برای باز کردن پتانسیل تجاری با آسیای مرکزی از طریق بندر چابهار در ایران است.

 

وی ادامه داد: هند به دنبال این است که یک چشم‌انداز جایگزین با منطقه آسیای میانه ایجاد کند تا بتواند پتانسیل تجاری عظیمی را که در رابطه قوی هند با کشورهای آسیای میانه وجود دارد، آزاد کند.

 

سونووال با تاکید بر این‌که "بندر چابهار یک نقطه کلیدی برای تجارت جهانی و تجارت دریایی خواهد بود" اظهار داشت: منطقه آزاد تجاری چابهار فرصتی برای شرکت های لجستیکی است. زمانی که ما کاوش در این مسیر برای تجارت را آغاز کنیم، می‌توانیم هزینه‌های لجستیکی خود را از نظر مالی و زمانی بهبود ببخشیم و به ایجاد یک مسیر اقتصادی سریع‌تر و کوتاه‌تر بین دو منطقه کمک کنیم.

 

وی در ادامه از تمامی نمایندگان و کشورهای ذی‌نفع خواست تا پیشنهاداتی را برای کاهش بیشتر زمان و هزینه حمل و نقل ارائه کنند تا مسیری ارزان‌تر، کوتاه‌تر، سریع‌تر و مطمئن‌تر از هند به ایران و سپس آسیای میانه ایجاد شود.

 

این مقام ارشد دولت هند خاطر نشان کرد: دهلی مشتاق است که شرکت‌های تجاری و لجستیکی از مزایای بند بهشتی و منطقه آزاد تجاری چابهار استفاده کنند.

 

ایندیا تایمز همچنین نوشت: در این مراسم جلیل اسلامی معاون سازمان بنادر و کشتیرانی ایران نیز حضور داشت و در سخنان خود تاکید کرد که بندر چابهار نقش مهمی در توسعه اقتصادی هند و ایران دارد.

 

اسلامی گفت: ایران مشوق های ویژه‌ای برای افزایش همکاری‌های تجاری بین هند و ایران از طریق بندر چابهار داده است.

 

وی افزود: می‌خواهیم بندر چابهار را به‌عنوان یک قطب ترانزیتی با توجه به موقعیت استراتژیک آن توسعه دهیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها