|

تشکیل احتمالی دولت جدید در عراق

نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق از تشکیل احتمالی دولت جدید این کشور پس از عید قربان خبر داد.

تشکیل احتمالی دولت جدید در عراق

به گزارش شبکه شرق به نقل از وبگاه المعلومه، «غضنفر البطیخ» عضو ائتلاف الفتح در پارلمان عراق در سخنانی ضمن مثبت ارزیابی کردن مذاکرات هیئت هماهنگی شیعی با سایر فراکسیون‌های سیاسی، تاکید کرد: مذاکرات در زمینه تشکیل دولت جدید ادامه دارد و به احتمال فراوان پس از عید قربان شاهد تشکیل دولت در عراق باشیم.

 

نماینده عراقی افزود: فضای حاکم بر مذاکرات تشکیل دولت میان چارچوب هماهنگی و سایر فراکسیون‌ها مثبت است و اختلافات جدی در این زمینه وجود ندارد.

 

وی تاکید کرد: توافقات اولیه درباره تسریع در روند تشکیل دولت صورت گرفته و انتخاب رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و اعضای کابینه بتدریج انجام خواهد شد.

 

البطیخ افزود: انتخاب رئیس‌جمهور و توافق بر سر آن میان احزاب کرد، کلید تشکیل دولت آینده است، دولتی که باید امور خدمات رسانی و مساله اقتصادی را در اولویت خود قرار دهد.

 

گفتنی است هیئت هماهنگی شیعی در شرایط فعلی پس از استعفای نمایندگان جریان صدر، با کسب ۴۰ کرسی پارلمانی جدید، بزرگترین فراکسیون پارلمانی محسوب می‌شود. بر همین مبنا این کمیته دست برتر را در مساله تشکیل دولت، انتخاب نخست وزیر و اعضای هیات وزیر داراست.

 

پارلمان عراق امروز پنج شنبه قرار است نشستی فوق العاده برای سوگند نمایندگان جایگزین، نمایندگان جریان صدر برگزار کند. این نشست پس از آن برگزار می‌شود شرایط آئین نامه‌ای در پارلمان عراق و آرای لازم از سوی نمایندگان برای ورود نمایندگان جدید فراهم شد. پیش تر در روز دوازدهم ژوئن گذشته ۷۳ نماینده جریان صدر در پی درخواست رهبر این جریان، از پارلمان عراق استعفا کرده بودند. جریان صدر این تصمیم را پس از ماه‌ها ناکامی در تشکیل دولت جدید در عراق اتخاذ کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها