|

پاسخ نظامی روسیه به حمله اوکراین به پل کریمه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: ارتش روسیه در واکنش به حمله اوکراین به پل کریمه، حملات موشکی را علیه تأسیسات اوکراین در شهر «اودسا» که برای آماده‌سازی حملات مورد استفاده قرار گرفته، انجام داد و این پایگاه‌ها را منهدم کرد.

پاسخ نظامی روسیه به حمله اوکراین به پل کریمه

به گزارش شبکه شرق، وزارت دفاع روسیه گفته است که ارتش روسیه در واکنش به حمله روز گذشته (دوشنبه) ارتش اوکراین به پل کریمه که به مرگ دو نفر و زخمی شدن یک کودک منجر شد، حملاتی را علیه تأسیسات اوکراین که برای آماده‌سازی حملات تروریستی مورد استفاده قرار گرفته، انجام داد و این پایگاهها را منهدم کرد.

بنا بر گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای در اعلام کرد که نیروهای روس، در نیمه شب گذشته، «یک حمله تلافی‌جویانه گروهی» را در شهر «اودسا» واقع در جنوب اوکراین با استفاده از تسلیحات نقطه‌زن مستقر در دریا انجام دادند که هدف آن تأسیساتی بود که برای آماده‌سازی «اقدامات تروریستی» علیه روسیه استفاده می‌شد.

وزارت دفاع اوکراین همچنین اعلام کرد که انبارهای حاوی حدود 70 هزار تن سوخت برای ارتش اوکراین را در شهرهای اودسا و نیکلایف هدف قرار داده است.

طبق بیانیه وزارت دفاع روسیه، «تمامی اهداف معین شده هدف قرار گرفته شد. آتش و انفجارهایی در تأسیسات تخریب شده، ثبت شده است».

امروز (سه‌شنبه)، «سرگئی براتچوک» رئیس بخش اودسا یک حمله راکتی به این شهر را گزارش کرد که در آن از 6 موشک کالیبر استفاده شده بود اما در ادامه مدعی شد که تمامی این حملات دفع شده است.

با این‌حال ادامه داد که «تأسیسات زیرساختی این بندر» و چندین ساختمان در این حملات آسیب دیده است.

«ویتالی کیم» رئیس منطقه نیکولایف اعلام کرد که در حمله روسیه، «یک تأسیسات صنعتی» مورد اصابت قرار گرفت و منجر به آتش‌سوزی شد که به سرعت خاموش شد.

یکسری تصاویر ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که پدافندهای هوای اوکراین را در حال شلیک به یک هدف نامشخص در منطقه اودسا نشان می‌دهد که چند ثانیه پس از شلیک صدای انفجار قدرتمندی شنیده می‌شود.

رسانه‌های محلی گزارش کردند که در این حمله احتمالاً‌ یک سامانه پدافند هوایی «گپارد» آلمانی منهدم شده است. یک کلیپ ویدئویی دیگری از منطقه نیکلایف منتشر شده است که ظاهراً یک انفجار مهیب و آتش سوزی را نشان می‌هد.

بامداد روز دوشنبه بود که رسانه‌های روسی و اوکراینی از وقوع انفجاری در پل کریمه، که این شبه‌جزیره را از روی دریا به خاک سرزمین اصلی فدراسیون روسیه متصل می‌کند، خبر داده بودند.

خبرگزاری فرانسه ساعاتی بعد در خبری فوری به نقل از یک منبع ارشد اوکراینی گزارش داد که رژیم کی‌یف در پس انفجار امروز در پل متصل‌کننده کریمه به خاک فدراسیون روسیه است.

به طور همزمان، کمیته ملی ضد تروریسم فدراسیون روسیه اعلام کرد که حمله به پل متصل‌کننده شبه‌جزیره کریمه به این کشور، در ساعت ۳:۰۵ بامداد روز گذشته توسط دو شناور بدون سرنشین انجام شد و اوکراین نیز به دست داشتن در این عملیات اعتراف کرد.

در واکنش به اقدام روز گذشته اوکراین در حمله به پل شبه جزیره کریمه، «دیمیتری مدودف» نایب رئیس شورای امنیت ملی روسیه نیز با تأکید بر لزوم حمله به نیروهای تروریست اوکراینی در خانه‌هایشان، گفت که اما هدف اصلی باید سرنگونی رژیم کی‌یف باشد.

از طرف دیگر، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه متعهد شد که انتقام این اقدام اوکراین را بگیرد و تصریح کرد که وزارت دفاع روسیه از قبل، «پیشنهادات ضروری» را آماده کرده است.

 

منبع: فارس
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها