|

زلنسکی: آتش‌بسی در کار نخواهد بود

رییس جمهور اوکراین اعلام کرد تا زمانی که زمین های این کشور که روسیه تصرف کرده است پس گرفته نشود آتش بسی در کار نخواهد بود.

زلنسکی: آتش‌بسی در کار نخواهد بود

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین در مصاحبه با روزنامه وال استریت ژورنال هشدار داد که برقراری آتش‌بسی که بگذارد روسیه آن اراضی اوکراینی که از زمان حمله فوریه گرفته است نزد خود حفظ کند، تنها وقوع درگیری بزرگتر را تحریک می‌کند و به مسکو فرصت می‌دهد تا برای دور بعدی درگیری مهماتش را جایگزین کرده و دوباره مسلح شود.   

زلنسکی همچنین درباره سامانه‌های راکتی آمریکایی موسوم به هیمارس گفت: غرب هیمارس در اختیارمان قرار می‌دهد که تفاوت تجهیزاتی ایجاد می‌کند، اما این میزان کمتر از آن چیزی است که اوکراین برای ایجاد دگرگونی اساسی به آن نیاز دارد.

وال استریت ژورنال به نقل از زلنسکی گزارش داد: متوقف کردن درگیری با فدراسیون روسیه، به معنای ایجاد توقفی است که زمانی برای استراحت در اختیار فدراسیون روسیه قرار می‌دهد.

او گفت، "جامعه باور دارد که ابتدا باید تمام اراضی آزاد شود و بعد ما می‌توانیم درباره کاری که باید انجام دهیم و اینکه چطور می‌توانیم در قرن‌های آتی زندگی کنیم، تصمیم بگیرد." زلنسکی افزود: یک نیاز بسیار ضروری، سامانه‌های دفاع هوایی است که بتواند جلوی روسیه را گرفته و نگذارد موشک‌های دوربرد بر سر شهرهای آرامی که صدها مایل دورتر از خطوط مقدم هستند، شلیک کند.

او که در ساختمان ریاست جمهوری در کی‌یف صحبت می‌کرد، همچنین با اشاره به توافقی که با روسیه به منظور گشایش صادرات غلات امضا شد، گفت: امتیازهای دیپلماتیک به مسکو باید تا حدی بازارها را تثبیت کند، اما این کارها تنها استراحت موقت و وضعیت بومرنگی در آینده ایجاد می‌کند. آنها از آتش‌بس و توقف جنگ برای ایجاد تغییر در ژئوپولیتیک خودشان یا دست کشیدن از ادعای خودشان روی جمهوری‌های سابق شوروی استفاده نخواهند کرد.  

روسیه و اوکراین روز جمعه توافقی برای بازگشایی بنادر دریای سیاه در اوکراین به منظور صادرات غلات به امضا رساندند که امیدها به فرونشاندن بحران موادغذایی بین‌المللی از طریق توقف جنگ در اوکراین را افزایش داد.

زلنسکی همچنین گفت که روسیه از آتش‌بس برای تجدید قوا و بعد از سر گرفتن حمله‌اش علیه اوکراین استفاده خواهد کرد.

او افزود: روسیه استراحت خواهد کرد و بعد ظرف دو یا سه سال دیگر، دو منطقه دیگر را هم می‌گیرد و دوباره می‌گوید "درگیری را متوقف کنید" و این همینطور ادامه خواهد یافت. صد در صد. اوکراینی‌ها اعتقاد دارند که تمام اراضی باید پیش از آنکه مذاکراتی آغاز شود، آزاد شوند. مردم ما اعتقاد دارند که ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم. و اگر سریعتر این کار انجام شود، تعداد کمتری کشته می‌شوند. ما ترجیح می‌دهیم که اشغال‌زدایی به نحوی انجام شود که نظامی نباشد و جان انسان‌ها را نجات دهد. اما ما با چه کسانی طرف هستیم؟ آنها تا وقتی صورتشان له نشود، چیزی را نمی‌فهمند!

اظهارات زلنسکی به دنبال آن مطرح می‌شود که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، اوکراین را به مقاومت مقابل ایجاد توافق صلح از ماه مارس متهم کرد. رئیس‌جمهوری اوکراین در واکنش به صحبت‌های پوتین گفت: او بدون حرف به اینجا آمد، مردم را کشت، ۱۲ میلیون تن را آواره کرد و اکنون می‌گوید که اوکراین مذاکره نمی‌خواهد. آنها فقط مردم را می‌کشند، شهرها را ویران می‌کنند، وارد آنها می‌شوند و سپس می‌گویند "بیایید مذاکره کنیم." با چه کسی می‌توانند صحبت کنند؟ با سنگ‌ها؟ آنها غرق در خون هستند و شستن این خون غیرممکن است. ما نمی‌گذاریم آنها آن را پاک کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها