|

خبر مهم برای مسافران نوروزی/ محدودیت‌‌ها و ممنوعیت‌های ترافیکی راه‌ها و جاده‌های کشور اعلام شد

آخرین وضعیت ترافیکی و جوی راه‌ها و جاده‌ها، و محدودیت‌‌ها و ممنوعیت‌های ترافیکی جاده‌های کشور در ۱۳ فروردین ماه اعلام شد.

خبر مهم برای مسافران نوروزی/ محدودیت‌‌ها و ممنوعیت‌های ترافیکی راه‌ها و جاده‌های کشور اعلام شد

به گزارش شبکه شرق، آخرین وضعیت ترافیکی و جوی راه‌ها و جاده‌ها، و محدودیت‌‌ها و ممنوعیت‌های ترافیکی جاده‌های کشور، امروز «دوشنبه، ۱۳ فروردین ماه» اعلام شد. 

محدودیت‌ و ممنوعیت‌های ترافیکی نوروزی در برخی جاده‌ها و محورهای مواصلاتی امروز ۱۳ فروردین اعمال می‌شوند.

وزارت راه و شهرسازی آخرین وضعیت ترافیکی و جوی محورهای مواصلاتی و جاده‌های کشور را اعلام کرد.

وزارت راه و شهرسازی در تشریح آخرین وضعیت جوی محورهای ارتباطی کشور، از بارش برف و باران در برخی از محورهای استان خراسان رضوی خبر داد.

در محورهای شمالی، تردد روان در محورهای هراز، چالوس، فیروزکوه، آزادراه تهران- شمال، قزوین- رشت در مسیر رفت و برگشت وجود دارد. همچنین محورهای شمالی فاقد هرگونه مداخلات جوی هستند.

وزارت راه و شهرسازی همچنین محورهای مسدود شریانی در کشور را اعلام کرد. طبق این گزارش محور خرم آباد-‌پل دختر تا اطلاع بعدی مسدود بوده و تردد از محورهای جایگزین خرم آباد- کوهدشت و آزادراه خرم آباد-‌پل زال انجام می‌شود. همچنین محور هشتگرد به طالقان، تنها محور مسدود غیرشریانی است.

وضعیت جوی جاده‌های کشور

هواشناسی اعلام کرد: در استان‌های خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، استان گلستان، نیمه شمالی فارس، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، برخی نقاط کرمان، ارتفاعات مرکزی البرز؛ و فردا‌- سه‌شنبه‌- در نواحی مرکزی کرمان، برخی نقاط فارس، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات مرکزی زاگرس و روز چهارشنبه در برخی نقاط استان‌های همدان، مرکزی، لرستان، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، نیمه غربی اصفهان، شمال و شرق فارس و ارتفاعات مرکزی البرز؛ پنجشنبه در گلستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، کرمان، جنوب یزد و ارتفاعات مرکزی البرز و جمعه در شمال شرق کشور در برخی ساعات بارندگی، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، گاهی گردوخاک و در نقاط مستعد تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

کارشناس هواشناسی گفت: هشدار هواشناسی مبنی بر تشدید فعالیت سامانه بارشی در نواحی شرق و جنوب شرق کشور صادر شده است.

فریبا گودرزی، کارشناس هواشناسی از صدور هشدار هواشناسی مبنی بر فعالیت سامانه بارشی طی امروز «دوشنبه،۱۳ فروردین ماه» خبر داد و گفت: در این مدت، شاهد بارندگی شدید، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، و در نقاط مستعد بارش تگرگ خواهیم بود. شمال استان‌های فارس و خراسان رضوی، مناطق مرکزی ارتفاعات و غرب کرمان درگیر این سامانه بارشی خواهند بود‌.

گودرزی تاکید کرد: لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، صاعقه، ریزش سنگ در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت، به ویژه چادرهای مسافرتی و خسارت به صنعت کشاورزی، از جمله آثار این هشدار هواشناسی است‌.

این کارشناس هواشناسی گفت: توصیه می‌شود با توجه به روز طبیعت، برای فاصله گرفتن از رودخانه‌ها و مسیل ها و عدم استقرار در مناطق مرتفع، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی هنگام سفر با خودرو، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، به ویژه چادرهای مسافرتی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف تمهیدات لازم انجام شود.

ترافیک سنگین در جاده‌های منتهی به تهران

مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: شاهد ترافیک سنگین در برخی از محورهای منتهی به استان تهران هستیم.

ایمان محرابی‌نیا، مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: در حال حاضر شاهد ترافیک سنگین در برخی از محورهای شمالی کشور هستیم اما در محور هراز و محور چالوس، تردد روان است. در محور قزوین-کرج و کرج-تهران، با توجه به آغاز موج بازگشت مسافران، در برخی از نقاط، ترافیک سنگینی گزارش شده است.

 مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور تاکید کرد: با توجه به هشدار هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی جدید به کشور، احتمال بارش باران و برف در نواحی شمال شرق وجود دارد بنابراین مسافران حتما پیش از عزیمت به جاده‌ها، از آخرین وضعیت جوی و ترافیکی، از طریق سامانه ۱۴۱ مطلع شوند. بارش برف و باران در برخی از محورهای استان  خراسان شمالی و در برخی از محورهای استان کرمان گزارش شده است.

محدودیت‌ و ممنوعیت‌های ترافیکی ۱۳ فروردین ماه در راه‌ها و جاده‌های شمال

محدودیت‌ و ممنوعیت‌های ترافیکی نوروزی در محورهای مواصلاتی مازندران امروز «دوشنبه، ۱۳ فروردین ماه» اعمال می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس مازندران، رئیس پلیس راه مازندران گفت: با توجه به پیش‌بینی وضعیت تردد و اقدامات کنترل ترافیک تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ و ارتقای ضریب ایمنی و تسهیل عبور و مرور وسایل نقلیه محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ترافیکی تا پایان روز چهارشنبه «۱۵ فروردین ماه سال ۱۴۰۳»، به شرح زیر اجرا خواهد شد:

الف) محدودیت‌های کلی

۱‌- عبور و مرور انواع موتورسیکلت در ایام اجرای طرح نوروزی در تمامی آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها، محورهای کرج-چالوس، هراز، فیروزکوه و سایر محورهایی که ضرورت ایجاب کند، ممنوع است.

۲‌- در تمامی محورهای برون شهری که در ایام فوق ممنوعیت و محدودیت ترافیکی برای انواع تریلر و کامیون اعمال می‌گردد، عبور و مرور انواع خودروهای حامل مواد سوختی فاسد‌شدنی، بهداشتی کودهای شیمیایی ضدعفونی کننده و کالاهای اساسی گندم، جو، برنج، سوپا، دانه‌های روغنی و یا دارای مجوز از پلیس راه راهور فراجا از این امر مستثنی بوده و ممنوعیت تردد این قبیل وسایل نقلیه فقط در راه‌هایی اعمال می‌شود که مقررات یک طرفه شدن عبور و مرور در آنها اجرا می‌شود و یا ممنوعیت تردد در طول سال دارند.

تردد انواع تریلر کامیون و کامیونت به استثنای حاملین مواد سوختی، بهداشتی کالای اساسی و دارای مجوز در تاریخ ۱۳ فروردین سال ۱۴۰۳، در کلیه محورهای برون‌شهری کشور ممنوع است.

ب) محدودیت‌های محوری

* محور کرج - چالوس

تردد انواع تریلر کامیون و کامیونت در محور کرج - چالوس و بالعکس ممنوع است.

* اعمال محدودیت تردد شمال به جنوب

* در صورت افزایش حجم ترافیک و صلاحدید، ماموران پلیس راه محدودیت یکطرفه مقطعی تا روز جمعه تاریخ ۱۴۰۳/۰۱/۱۷، به صورت رفت و برگشت، از محدوده پلور تا پلیس راه لاریجان و بلعکس انجام خواهد شد.

تبصره:

محور تهران - فیروز کوه - قائم شهر

تردد انواع تریلرها از ساعت ۶ صبح الی ساعت ۲۴ روزهای شنبه، یکشنبه دوشنبه و سه شنبه تاریخ‌های۱۳، ۱۴۰۳/۰۱/۱۴ از مسیر شمال به جنوب محور قائم شهر فیروزکوه-تهران و بالعکس در صورت افزایش حجم ترافیک و صلاح‌دید مامورین پلیس راه ممنوع است.

(پ) محدودیت‌های محمولات ترافیکی

۱- حمل و نقل محمولات ترافیکی که از قبل پروانه عبور اخذ کرده‌اند، در تمامی راه‌های اصلی برون‌شهری تا ساعت هفت صبح روز دوشنبه، تاریخ ۱۴ فروردین ممنوع است.

۲- صدور مجوز عبور برای خودروهای ترافیکی تا ۱۴ فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ممنوع است.

ت) محدودیت‌های خودروهای ترانزیت حامل مواد سوختی

ورود و تردد همه خودروهای ترانزیت مواد سوختی تا ساعت هفت صبح روز دوشنبه، تاریخ ۱۴ فروردین ممنوع است.

ضمن اینکه خودروهای مذکور در سایر ایام طرح نوروز سال ۱۴۰۳، صرفاً در ساعات روز مجاز به تردد بوده و در ساعات شب ملزم به توقف در محل‌های ایمن بین‌راهی خواهند بود.

تبصره: عبور و مرور انواع خودروهای حامل مواد سوختی فاسد‌شدنی، بهداشتی کودهای شیمیایی ضدعفونی‌کننده و کالاهای اساسی گندم، جو، برنج، سوپا، دانه‌های روغنی یا دارای مجوز از پلیس راه راهور فراجا از این امر مستثنی هستند.

ث) اعمال محدودیت‌های پیش‌بینی‌نشده

در صورت نیاز به اعمال محدودیت‌های پیش‌بینی‌نشده در محورهای تحت پوشش، به منظور کنترل و تنظیم عبور و مرور وسایل نقلیه، به صورت مقطعی و منطقه‌ای با در نظر گرفتن فرصت کافی برای اطلاع‌رسانی تصمیمات مقتضی اتخاذ می‌شود.

* تبصره:

اجرای محدودیت‌های مذکور منوط به افزایش حجم تردد در محورها خواهد بود و چنانچه وضعیت ترافیک عادی باشد، با هماهنگی، اجرای محدودیت‌ها کان لم‌یکن تلقی خواهد شد.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مازندران در پایان از رانندگانی که قصد تردد در محورهای مواصلاتی استان مازندران را دارند، خواست ضمن رعایت کامل مقررات راهنمایی و رانندگی و مدیریت سفر خود در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۲۱۸۲۴۴۲۰ و ۲۱۸۲۴۴۳۴ پلیس راه استان با پیش‌شماره ۰۱۱ تماس بگیرند.

جاده

ترافیک سنگین در جاده‌های گیلان

رئیس پلیس راه گیلان گفت: ترافیک در همه جاده‌های این استان پرحجم اما روان است.

سرهنگ جاور صفاری، رئیس پلیس راه گیلان  اظهار کرد: باتوجه به اینکه امروز سیزدهم فروردین و پایان تعطیلات نوروزی است و اکثر مسافران به شهرهای خود بازمی‌گردند، خوشبختانه ترافیک در همه جاده‌های استان روان است.

او افزود: ترافیک در منطقه امامزاده هاشم و اتوبان رشت به قزوین هم وضعیت مشابهی دارد و چون سالهای گذشته شاهد ترافیک سنگین و صفوف خودروها نیستیم و مسافران با آرامش در حال بازگشت به مقاصد خود هستند.

رئیس پلیس راه گیلان  ابراز امیدواری کرد: همه مسافران قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کرده و با ماموران پلیس راه همکاری و تعامل مناسبی داشته باشند و از سبقت‌های بی مورد پرهیز کنند تا با کمترین حادثه به مقاصد خود بازگردند.

رئیس پلیس راه گیلان با اشاره به محدودیت ترافیکی در دو مسیر استان بیان کرد: با توجه به حجم بالای سفر به منظور افزایش ظرفیت تردد در راه‌ها، تسهیل در عبور و مرور و ارتقای ضریب ایمنی، محدودیت‌های رفت و برگشت ترافیکی در مسیرهای قدیم رشت-قزوین و بندر آستارا-اردبیل در حال اجراست.

او اضافه کرد: رفت‌و‌آمد همه تریلرها و کامیون‌ها به استثنای حاملان مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت هفت صبح تا ۲۴ امروز «۱۳ فروردین ۱۴۰۳» در جاده قدیم «رشت-قزوین» و همچنین در مسیر رفت و برگشت اردبیل-بندر آستارا ممنوع است.

سرهنگ صفاری در ادامه با اشاره به سوانح جاده‌ای نوروز امسال بیان کرد: تاکنون در جاده‌های گیلان، ۱۱ هم‌وطن در تصادفات جان خود را از دست داده‌اند؛ آمار نهایی و مقایسه آن با سال گذشته پس از پایان تعطیلات و استعلام از پزشکی قانونی اعلام خواهد شد.

ترافیک پرحجم و سنگین در جاده کندوان و هراز

رئیس مرکز مدیریت راه‌های مازندران وضعیت تردد را در محور کندوان و هراز دارای ترافیک پرحجم و سنگین اعلام کرد.

سید محسن هاشمی، رئیس مرکز مدیریت راه‌های مازندران اظهار کرد: طبق تصاویر دریافتی و گزارش‌های هوشمند در حال حاضر تردد در محور کندوان مسیر شمال به جنوب محدوده‌های ولی‌آباد به صورت پرحجم و مقطعی سنگین جریان دارد.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های مازندران افزود: همچنین تردد در محور هراز در محدوده آب اسک نیز تردد به صورت پرحجم و مقطعی سنگین و در دیگر محورها وضعیت تردد و ترافیک عادی است. از نظر جوی، هیچ مداخله جوی خاصی در راه‌های استان مشاهده نمی‌شود.

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها