|

اطلاعیه و هشدار مهم به مسافران نوروزی؛ تردد در این مسیرها و جاده‌ها ممنوع/ ویدئو

با توجه به هشدار‌های صادره از سوی سازمان هواشناسی و بارش‌های پیش‌بینی‌شده برای امروز و فردا، توصیه می‌شود هم‌وطنان سفر‌های خود را به تعویق بیندازند و در صورت الزام به سفر، قطعا وضعیت جوی را رصد و با اطلاع از وضعیت محور‌های مسیر حرکتی اقدام به سفر کنند.

اطلاعیه و هشدار مهم به مسافران نوروزی؛ تردد در این مسیرها و جاده‌ها ممنوع/ ویدئو

به گزارش شبکه شرق، سازمان هواشناسی کشور هشدار داد: به دلیل شدت بارش‌ها و امکان سیل و طغیان رودخانه‌ها و سقوط بهمن در مناطق سردسیر و کوهستانی، هموطنان از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها فاصله بگیرند و از رفتن به ارتفاعات خودداری کنند. همچنین احتمال وقوع صاعقه، ریزش سنگ در مناطق کوهستانی و خسارت به چادر‌های مسافرتی و صنعت کشاورزی وجود دارد.

سازمان هواشناسی کشور توصیه کرد: هموطنان به هنگام سفر با خودرو علاوه بر به همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی، از توقف در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، فعالیت‌های کوهنوردی، چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و مناطق مرتفع خودداری کنند.

آماده‌باش در جاده‌ها

جمعیت هلال احمر، جزئیات حوادث نوروزی را تشریح کرد و به مسافران هشدار داد تا نکات ایمنی را برای تردد در مناطق غربی کشور که بارش‌های رگباری دارند، رعایت کنند.

اطلاعیه ستاد نوروزی جمعیت هلال احمر به شرح زیر است:

۱. از مورخ ۲۴ اسفندماه، لغایت صبح روز پنجم فروردین ماه ۱۴۰۳، بیش از ۸۰۰ ماموریت جاده‌ای توسط هلال احمر انجام که در این عملیات‌ها به ۱۱۵۳ نفر امدادرسانی شد.

۲. از ابتدای آغاز طرح نوروزی، نیرو‌های هلال احمر ۱۵۵۸ مصدوم سوانح و حوادث مختلف را در محل درمان و ۶۴۳ آسیب‌دیده را که نیاز به درمان تخصصی داشتند، به مراکز درمانی منتقل کرد.

۳. نیرو‌های نجاتگ‌ر هلال احمر در ایام نوروز با به کارگیری تمامی ظرفیت‌ها، موفق به نجات جان ۱۳۴ حادثه دیده تصادفات جاده‌ای شدند. این تعداد در عملیات‌های فنی رهاسازی از خودرو‌های تصادفی نجات پیدا کردند.

۴. با توجه به شرایط جوی نامساعد در برخی مناطق کشور، هلال احمر تا به امروز ۲۱۸ نفر از شهروندانی را که در معرض خطر حوادث جوی بودند؛ به مناطق امن منتقل و برای ۹۷۴ نفر اسکان اضطراری فراهم کرد.

۵. با توجه به هشدار‌های صادره از سوی سازمان هواشناسی و بارش‌های پیش‌بینی‌شده برای امروز و فردا، به‌ویژه در نواحی غربی کشور و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد لرستان و خوزستان، توصیه می‌شود که هموطنان ترجیحا سفر‌های خود به این نواحی و استان‌ها را به تعویق بیندازند و در صورت الزام به سفر قطعا وضعیت جوی را رصد و با اطلاع از وضعیت محور‌های مسیر حرکتی اقدام به سفر کنند.

۶. شهروندان در صورت مواجهه با آبگرفتگی‌ها در محور‌های مواصلاتی به هیچ عنوان اقدام به عبور از مناطق ناامن نکنند و در اقامتگاهی مناسب تا رفع مخاطره توقف و تجهیزات ایمنی برای خود، خانواده و خودرو به همراه داشته باشند.

۷. در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه و سوانح جوی سریعا با شماره ۱۱۲ تماس حاصل و موارد را به جمعیت هلال احمر اعلام کنید.

اعلام وضعیت قرمز در چند استان و مسدود شدن جاده‌ها

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: با توجه به وضعیت قرمز در استان‌های لرستان، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد، ستاد مدیریت بحران، مناطق ناایمن در این استان‌ها را شناسایی و دستور مسدود کردن این مناطق را صادر کرد.

محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشورگفت: باتوجه به اینکه تعداد قابل توجهی از گردشگران در استان خوزستان حضور دارند، منطقه شهیون و اطراف حوضه‌های آبی سد‌ها در این استان که جزو مناطق پرخطر هستند، تا اطلاع ثانوی مسدود شدند.

این مقام مسئول افزود: در استان لرستان اطراف رودخانه کشکان، بخش پاپی خرم آباد، بخش میربگ شهرستان دلفان، گردنه گله بادوش الیگودرز و منطقه پلدختر جزو مناطق پرخطر شناسایی شدند و تردد افراد در این مناطق ممنوع است.

رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به اینکه نوع بارندگی‌ها به صورت رگباری خواهد بود، گفت: احتمال دارد یک‌مرتبه آب زیادی در یک منطقه جاری شده و منجر به سیلاب شود؛ لذا از مردم استان‌های خوزستان و لرستان خواهش می‌کنیم از امروز «یکشنبه، پنجم فروردین ماه» تا ساعت ۱۱ شب فردا «دوشنبه، ششم فروردین ماه» با ستاد مدیریت بحران همانند سیل گذشته همکاری کنند تا خطری آن‌ها را تهدید نکند. مسئولان استان خوزستان موظف‌اند عشایری را که در مناطق پرخطر مستقر هستند، به مناطق امن منتقل کنند.

هشدار کولاک و بارش برف و باران در جاده‌ها

کارشناس مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نسبت به شرایط جوی جاده‌ها هشدار داد.

حسینی، کارشناس مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این زمینه گفت: با توجه به هشدار سطح  نارنجی هواشناسی فردا شاهد بارش باران و برف وکولاک در محورهای شمالی و غربی کشور خواهیم بود بنابراین مسافران حتما پیش از عزیمت به جاده‌های کشور از آخرین وضعیت جوی جاده‌ها مطلع شوند.

او بیان کرد: کاربران جاده‌ای و مسافران ضمن کسب آخرین اطلاعات وضعیت راه‌ها از سامانه‌های اطلاع‌رسانی ۱۴۱، هنگام تردد احتیاط لازم را داشته باشند و اقدامات پیشگیرانه انجام دهند. بارش باران در برخی از محورهای استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و گیلان در حال حاضر گزارش شده است.

جاده

هشدار به مسافران و شهروندان درباره وقوع سیلاب در استان تهران

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به صدور هشدار نارنجی هواشناسی مبنی بر بارش‌های شدید طی دو روز آینده، نسبت به احتمال وقوع سیلاب در ارتفاعات استان هشدار داد.

حامد یزدی مهر، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر احتمال بارش شدید باران و خطر وقوع سیلاب در ارتفاعات شمال تهران، خبر داد. 

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با بیان اینکه منطقه اثر مخاطره کل استان تهران، به ویژه ارتفاعات پایتخت و امام زاده داوود (ع)، شمیرانات، پردیس، دماوند و فیروزکوه پیش بینی شده است، گفت: توصیه اکید مدیریت بحران به شهروندان و مسافران نوروزی این است که از اتراق و تردد کنار رودخانه‌ها، رود دره‌ها و مسیل‌ها به طور جدی اجتناب کنند. 

یزدی‌مهر در خصوص آب گرفتگی معابر و لغزندگی محور‌ها و خطر ریزش بهمن نیز هشدار داد و افزود: از مردم عزیز می‌خواهیم در صورت عدم ضرورت از سفر به محور‌های کوهستانی خودداری کنند و در صورت ضرورت حتما از صحت گرمایش خودرو و تجهیزات زمستانی اطمینان داشته باشند. 

او در خصوص عدم صعود به ارتفاعات پایتخت نیز هشدار داد و بیان کرد: طی دوروز آینده طبق اعلام هواشناسی بروز مخاطرات بارش برف و باران و تگرگ، وقوع مه و رعد و برق محتمل است، لذا از مردم، مسافران نوروزی و کوهنوردان میخواهیم به هیچ عنوان به ارتفاعات نروند.

هشدار درباره وضعیت جوی جاده‌های تهران و سفرهای نوروزی 

معاون فرماندار تهران با اعلام هشدار نسبت به وقوع سیلاب، از مردم خواست از اتراق و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل های تهران خودداری کنند.

سعید بشیری، معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تهران با اشاره به هشدار نارنجی هواشناسی تهران مبنی بر بارش باران، وزش باد شدید، در نقاط مستعد تگرگ و رخداد مه و کاهش دما گفت: از یکشنبه شب «۱۴۰۳/۰۱/۰۵»، تا پیش از ظهر سه‌شنبه «۱۴۰۳/۰۱/۰۷» در تهران احتمال وزش باد شدید، خیزش گردو خاک، بارندگی، سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها، آب‌گرفتگی معابر عمومی، خطر صاعقه، اختلال در فعالیت ناوگان حمل و نقل هوایی و جاده‌ای به ویژه در جاده‌های کوهستانی از جمله محور سولقان، ارتفاعات امام زاده داود (ع) و وردیج و واریش پیش بینی شده است.

بشیری افزود: به هموطنان توصیه می‌شود ضمن پرهیز از سفرهای غیر ضروری بویژه در گردنه‌های برف گیر، پرهیز از کوهنوردی، اجتناب از پرواز با چتربال و هواپیمای آموزشی، مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، از توقف و تردد در حاشیه رودخانه و مسیل‌ها از جمله حوزه آبریز کن و محور سولقان- امامزاده داود (ع) جدا خودداری کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تهران در ادامه در خصوص احتمال آب‌گرفتگی و بالا آمدن آب رودخانه‌ها نیز هشدار داد و عنوان کرد: شهروندان به هیچ عنوان در بستر مسیل‌ها و حاشیه رودخانه‌ها توقف نداشته باشند و دستگاه‌های اجرایی نسبت به لایروبی کانال‌ها و پاک سازی آب روها اطمینان حاصل کنند. توصیه اکید ما به هموطنان و مسافران نوروزی این است که از اتراق و تردد کنار رودخانه‌ها، رود دره‌ها و مسیل‌ها به طور جدی اجتناب کنند و به تابلوهای هشدار سیل توجه ویژه ای داشته باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تهران با تاکید برضرورت حفظ آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان، به شهروندان تهرانی نیز توصیه نمود ضمن اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، در فعالیت‌های اجرایی در فضای باز احتیاط کافی را داشته باشند.

همچنین با توجه به هشدار سازمان هواشناسی کشور و براساس هشدار نارنجی رنگ این سازمان مبنی بر نفوذ و تشدید فعالیت سامانه بارشی در اواخر روز یکشنبه (پنجم فروردین ماه) لغایت سه‌شنبه (هفتم فروردین ماه) در استان‌های تهران و البرز، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، در نقاط مستعد تگرگ پیش بینی گردیده است که احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها وجود خواهد داشت.

لازم به ذکر است با توجه به اینکه منطقه اثر مخاطره کل استان تهران، به ویژه ارتفاعات پایتخت و امام زاده داوود (ع)، شمیرانات، پردیس، دماوند و فیروزکوه پیش بینی شده است، توصیه اکید شرکت آب منطقه‌ای تهران به شهروندان و مسافران نوروزی این است که از اتراق و تردد کنار رودخانه‌ها، رود دره‌ها و مسیل‌ها به طور جدی اجتناب کنند و به تابلوهای هشدار سیل که توسط این شرکت نصب شده است، توجه ویژه ای داشته باشند. با توجه به ماهیت فصل بهارهر لحظه امکان بارش‌های رگباری و بروز سیلاب شدید در رودخانه‌ها وجود دارد وکم توجهی و بی احتیاطی شهروندان به هشدارها ممکن است خسارات و حوادث ناگوار برای مردم داشته باشد.

گفتنی است، هشدار احتمال وقوع ‌سیلاب کاملاً جدی است و شهروندان باید توجه داشته باشند که هر گونه تردد و اتراق در حاشیه ‌رودخانه و مسیل‌ها خطر آفرین و حتی مرگبار است.

بی‌توجهی مسافران نوروزی به هشدار قرمز هواشناسی در خوزستان

با وجود صدور هشدار قرمز هواشناسی در خوزستان، مسافران نوروزی در حاشیه دریاچه شهیون اتراق کردند.

جاده سفر

 
منبع: ايسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها