|

بررسی «شبکه شرق» از عوارض و خطرهای جدی جراحی زیبایی تغییر رنگ چشم؛

از ایمپلنت قرنیه تا از بین بردن رنگدانه با لیزر

اگر کمی در شبکه های مجازی به جست و جو بپردازید حتما با صفحه هایی مواجه میشوید که پزشکان اقدام به جراحی تغییر رنگ چشم می کنند و فیلم هایی از رضایت زنان و مردانی که این عمل ها را انجام داده اند بارگزاری شده است.

از ایمپلنت قرنیه تا از بین بردن رنگدانه با لیزر
ریحانه جولایی خبرنگار شبکه شرق

میل به تغییر رنگ چشم، به امروز و دیروز و روزگار عمل های جراحی زیبایی محدود نمی‌شود. این موضوع در کشورهای آسیایی رواج بیشتری دارد. چراکه به علت شرایط جغرافیایی، در آسیا چشم های تیره بیشتر است. چند سال میشود که لنزهای رنگی میان آن دسته از افراد که از رنگ چشمهایشان راضی نیستند رواج پیدا کرده اما در یکی دو سال اخیر عمل های جراحی تغییر رنگ چشم، در مدل های مختلف مانند ایمپلنت عنبیه چشم، لیزر یا قطره های روشن کننده انجام می‌شود.

 

385 میلیون تومان برای تغییر رنگ چشم

اگر کمی در شبکه های مجازی به جست و جو بپردازید حتما با صفحه هایی مواجه میشوید که پزشکان اقدام به جراحی تغییر رنگ چشم می کنند و فیلم هایی از رضایت زنان و مردانی که این عمل ها را انجام داده اند بارگزاری شده است. ادمین یکی از این صفحه های پرمخاطب به خبرنگار «شبکه شرق» میگوید: هزینه عمل بسته به رنگ انتخابی از 225 میلیون تا 385 میلیون تومان متغیر است. او همچنین ادعا میکند این عمل دائمی و توسط یکی از پزشکان در تهران و عمان انجام میشود. باید فرد متقاضی بالای 18 سال باشد و در زمان جراحی چشم توسط یک قطره بی حس می شود و دوره نقاهت 6 تا 12 ساعته دارد. همچنین هیچ عارضه چشمی هم ندارد.

 

تغییر رنگ چشم ها بدون عوارض نخواهد بود

در همین رابطه با دکتر محمد زارعی، چشم پزشک صحبت کردیم. این پزشک اما معتقد است هیچ عمل زیبایی بدون عوارض نیست و تمام روش هایی که به کار برده میشود در طولانی مدت موجب مشکلات بسیار جدی خواهد شد. رنگ چشم های ما توسط عنبیه مشخص میشود. همه عنبیه های یک رنگ زمینه ای دارند که این رنگ زمینه ای مربوط به لایه های پشتی عنبیه می شود و رنگ آن آبی است، اما آنچه باعث تغییر و تنوع رنگ چشم ها میشود لایه های جلو رنگدانه هایی است که درون آن ملانین قرار دارد که رنگدانه ای تیره است و بسته به میزان ملانین آن رنگ چشم ها خودش را نشان میدهد.

 

علاقه ساکنین اطراف خط استوا به جراحی تغییر رنگ چشم

او میگوید: در بیشتر جوامع تمایل به سمت روشن کردن رنگ چشم میرود به همین دلیل هم این جراحی در کشورهایی انجام میشود که در عرض های جغرافیایی نزدیک به خط استوا قرار دارند مثل جنوب اروپا و کشورهای خاور میانه. به صورت کلی 5 روش برای تغییر رنگ چشم در جهان وجود دارد. ساده ترین و قدیمی ترین و ایمن ترین این روش ها استفاده از لنزهای تماسی رنگی است که گزینه ایمنی محسوب می شود. البته برخی افراد دوست دارند که رنگ چشمشان به صورت دائمی تغییر کند روشی که از نظر مراجع علمی و پزشکی تائید شده نیست.

 

«خالکوبی قرنیه» روشی خطرناک

به گفته دکتر زارعی یک روش دیگر که در سال های اخیر دیده میشود روش «خالکوبی قرنیه» است. این روش برای برخی بیماری ها و درمان نقایص چشمی ازجمله رفع لک قرنیه استفاده می شود. در برخی موارد جوهر خالکوبی را در بافت کدورت ها تزریق و رنگ کدودرت ها را تیره میکردند تا شبیه قسمت های دیگر قرنیه شود. اخیرا برخی از کمپانی ها آمده اند و برای تغییر رنگ و زیبایی چشم، رنگدانه های مختلفی را در سطح گسترده ای از چشم تزریق میکنند تا رنگ چشم تغییر کند. این روش در چشم سالم توصیه نمیشود چراکه شفافیت قرنیه از بین میرود و عوارض زیادی دارد. حساسیت چشم به نور و زخم قرنیه کمترین میزان آسیب به چشم است.  

 

احتمال پیوند قرنیه در روش «ایمپلنت عنبیه»

آنطور که این چشم پزشک میگوید: موضوعی که در چند سال اخیر سر و صدا زیادی کرده «ایمپلنت عنبیه» است. در این روش یک برش درقرنیه ایجاد و یک صفحه سیلیکونی دایره شکل روی عنبیه پهن میشود. این صفحه ها رنگ های مختلفی دارد و باعث تغییر رنگ چشم میشود. در این روش چشم باز شده و پروتز وارد چشم میشود که یک روش تهاجمی محسوب میشود. این روش بسیار خطرناک است و عوارض قابل توجهی هم بر روی افرادی که تحت عمل قرار گرفته اند، گذاشته از جمله گلوکم یا آب سیاه، آب مروارید، آسیب به قرنیه و در نهایت موجب تورم قرنیه شد و نیاز به پیوند قرنیه پیدا کردند.

 

روش لیزر مجوز پزشکی ندارد

به گفته او روش دیگری که اخیرا انجام می شود لیزر است. در این روش برای تغییر رنگ عنبیه لیزرهای کم توان را بر روی عنبیه می اندازند و رنگدانه هایی که در قسمت جلویی عنبیه هستند با گرم شدن تحلیل می روند و رنگدانه های زمینه ای عنبیه ظاهر میشود . در این روش رنگ دلخواه به دست نمی آید. این روش ابتدا برای کسانی استفاده شد که بیماری رنگ متفاوت دو چشم داشتند و برای همرنگ کردن چشم ها استفاده شد و لیرزهایی که از آن استفاده میشود به این منظورساخته نشده اند اما برای این مورد استفاده میشود. باید توجه کرد که هنوز هیچ تایدیه و مجوز دارویی و پزشکی برای این کار در نظر گرفته نشده و نمیدانیم عوارض آن در میان مدت و دراز مدت چیست.

 

میزان نفوذ قطره های روشن کننده به چشم مشخص نیست

آنطور که دکتر زارعی می گوید: استفاده از قطره چشمی یکی دیگر از روش هایی است که اخیرا به کار میرود. قطره هایی با اسم های مختلف تبلیغ میشود که مدعی میشوند با این قطره رنگ چشم عوض میشود. در حقیقت ماده ای دارویی وجود دارد که برای بیماری هایی که پوست تیره را روشن میکنند به کار میرود و روش کار این ماده هم کم کردن رنگدانه ملانین است. در این روش هم هیچ مطالعه ای در مورد کارآمد بودنش وجود ندارد و دلیل نمیشود چون روی پوست تاثیردارد روی چشم هم تاثیر بگذارد. ورود ماده داروی به چشم ملاحظاتی دارد و ما نمیدانیم این قطره تا کجا این دارو نفوذ میکند و آیا خطراتی برای سلامت چشم دارد یا نه.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها