|

در واکنش به تجمعات معلولان؛

رئیس کمپین معلولان احضار شد

«بهروز مروتی» مدیر کمپین معلولان تا فردا فرصت دارد تا به مراجع مرتبط و احضار شده، مراجعه کند.

رئیس کمپین معلولان احضار شد

مدیر کمپین حمایت از افراد دارای معلولیت با راه اندازی یک کمپین مستقل، نسبت به مطالبهگری مشکلات و احقاق حقوق افراد دارای معلولیت از سال ۱۳۹۵ اقدام کرده است.

کمپین، ششمین دوره از تجمعات سراسری معلولان را در اعتراض به عدم اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان پشت سر گذاشته است.

دولت مطابق با ماده ۲۷ مکلف است کمک‌هزینه معیشت افراد دارایمعلولیت بسیار شدید یا شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور منظور کند.

«بهروز مروتی» مدیر کمپین معلولان، در مصاحبه های دوره‌ای با خبرنگار شرق بارها همراه با دیگر افراد دارای معلولیت، به‌صورت حضوری،میدانی و رسانه‌ای اعتراض خود را نسبت به معوقات و بودجه معلولان اعلام کرده بود.

به گفته این فعال حوزه معلولان، متأسفانه با وجود آنکه هر‌سال شاهد رشد ارقام بودجه بهزیستی در بخش اشتغال بودیم اما این رقم برای سال جاری به‌طور بی‌سابقه‌ای، کاهش 50‌درصدی داشته از سوی دیگر بودجه اشتغال کمیته امداد افزایش 40‌درصدی داشته و از 25 هزار میلیاردتومان به 35 هزار میلیارد تومان رسیده است.

با‌این‌حال «مروتی» مدیر کمپین معلولان از یک مصوبه بدون پشتوانه در مجلس چنین اعلام کرده بود: «بهزیستی باید مطابق با یک مصوبه مبهم و بدون پشتوانه اجرائی، رقمی به میزان پنج‌میلیون تومان برای کمک معیشت افراد دارای معلولیت شدید و غیرشدید پرداخت کند که اینمصوبه تعارض آشکاری با ماده 27 قانون حمایت از حقوق معلولان دارد که مجلس به‌عنوان مرجع تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان و مشاهده مطالبات صورت‌گرفته در حوزه این قانون، از این تعارض آشکار اطلاعینداشته است. در‌عین‌حال این مصوبه در کمیسیون تلفیق که کمیسیونی به‌اصطلاح کارشناسی و در صحن علنی مجلس بدون توجه به مغایرت آن با ماده 27 قانون حمایت از حقوق معلولان به تصویب می‌رسد. وقتی ماده قانونی شفافی وجود داشته که البته اجرائی هم نمی‌شود، چرا باید مصوبه دیگری برخلاف آن اعمال شود؟».

«مروتی» مدیرکمپین معلولان، با اشاره به اینکه سازمان‌ها و ارگان‌ها تعهدات قانونی‌شان را در برابر معلولان انجام نمی‌دهند، تاکید کرده بود: «بودجه سال گذشته تسهیلات اشتغال بهزیستی 10 ‌هزار میلیارد تومان بوده که البته تا امروز تمام این مبلغ به‌صورت کامل تحقق پیدا نکرده (حدود شش‌هزار میلیارد تومان از این رقم در‌نهایت وصول شده است) و اینرقم با کاهش 50 درصدی، برای سال آینده به پنج‌هزار میلیارد تومان رسیده است. بانک ملی نیز یک ریال از تعهد هزار و 500 میلیاردتومانی‌اش را انجام نداده و متأسفانه در این زمینه نمی‌توان اقدامی انجام داد؛ یعنی زور و توان سازمان بهزیستی در برابر دیگر نهادها، بیشتراز این نمی‌رسد؛ ظلم به معلولان در حدی است که حتی دود حاصل از سهل‌انگاری سازمان برنامه‌و‌بودجه در پرداخت حقوق معلمان هم به چشم مددجویان بهزیستی رفت؛ به‌طوری‌که گویا 600 میلیارد تومان از معوقات بهزیستی برای پرداخت به حقوق معلمان کسر شد.

به گزارش خبرنگار شرق، حذف ردیف بودجه، عدم تخصیص بودجه مورد‌نیاز برای اجرای کامل قانون حمایت از حقوق معلولان، کاهش 50 درصدی بودجه اشتغال بهزیستی، عدم پرداخت عیدی مددجویان در دهه اخیر، همراهی و مشارکت مجلس با دولت درخصوص عدم اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان از مهم‌ترین مواردی است که صدای اعتراض فعالان حقوق معلولان را بلند کرده است.

«مروتی» مدیر کمپین معلولان که به تازگی احضار شده است چنینگفته بود که معلولان را با ابزارهایی مانند بودجه ایزوله کرده‌اند؛ «با وجود نامه‌نگاری‌های مکرر و برپایی تجمعات مسالمت‌آمیز، دولت با مشارکت مجلس، ردیف بودجه اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان را حذف کرد،مجلس در این حوزه حمایتی از افراد دارای معلولیت نداشت، حتیبسیار تأسف‌بار است که بگوییم مجلس در این زمینه حامی دولت شد؛ در حقیقت اتفاق تأسف‌بار و تلخی است که مجلس قانونی را که خودش وضع کرده، نقض و از آن صیانت نکند.ازجمله اینکه مصوبه‌ای در تضاد با ماده 27 قانون حمایت از معلولان بیرون می‌آید.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها