|

هشدار مهم هواشناسی نسبت به بارندگی شدید در ۵ استان

سازمان هواشناسی در خصوص تشدید فعالیت سامانه بارشی در پنج استان کشور هشدار صادر کرد.

هشدار مهم هواشناسی نسبت به بارندگی شدید در ۵ استان

به گزارش شبکه شرق، سازمان هواشناسی با صدور هشدار  نارنجی‌رنگ  ضمن اشاره به رشد ابرهای همرفتی و تشدید فعالیت سامانه بارشی آورده است: بارش شدید باران، رعدوبرق، در عرض‌های بالا احتمال بارش تگرگ، وزش باد شدید موقت و خیزش گردوخاک شنبه (۲۸ مردادماه) برای نیمه غربی هرمزگان، جنوب و غرب فارس، شمال زنجان و جنوب اردبیل و یک‌شنبه (۲۹ مردادماه) برای جنوب و غرب فارس، هرمزگان، زنجان، جنوب و مرکز اردبیل و شمال خراسان شمالی پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی اختلال در تردد بین شهری، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، وزش باد شدید موقت در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و شکستن درختان کهنسال دور از انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به اجتناب از تردد در جاده‌های کوهستانی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از توقف و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری، عدم فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی توصیه را می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار  زردرنگ  با اشاره به وقوع  رگبار باران، رعدوبرق، در نقاط مستعد ریزش تگرگ، وزش باد شدید با احتمال گرد و خاک در برخی استان‌ها آورده است: این وضعیت جوی شنبه برای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، گیلان، زنجان، قزوین، هرمزگان و دامنه و ارتفاعات البرز، تهران، سمنان، مازندران، غرب گلستان و شمال شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، فردا برای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال و شرق خوزستان، شرق لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، دامنه و ارتفاعات قزوین، البرز، تهران، سمنان و  دوشنبه (۳۰ مردادماه) برای خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات مازندران، سمنان، تهران و گلستان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد پیش‌بینی می‌شود.

در این وضعیت جوی احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌های فصلی، وزش باد، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهنسال و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی وجود دارد بنابراین احتیاط و اجتناب از تردد، توقف و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری به‌ویژه در عبور از اطراف رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی در دستور کار قرار گیرد.

در هشدار  نارنجی ‌رنگ  سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار  زرد رنگ  به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

 

منبع: ایسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها