|

عضو هیات تحقیق و تفحص ستاد احیای دریاچه اورمیه:

با این وضعیت باید فاتحه دریاچه اورمیه را بخوانیم/ با برنامه‌های تخلیلی امیدی به احیای دریاچه نیست

عضو هیات تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه،گفت: هیچ ظرفیت آبی از انتقال آب تا حذف چاه‌های آبی در منطقه برای احیای دریاچه ارومیه وجود ندارد و با برنامه‌های تخلیلی امیدی به احیای دریاچه ارومیه نیست مگر اینکه با طرح‌های انتقال آب از حوزه‌های دریای خزر و خلیج فارس بتوان این دریاچه را سیراب کرد.

با این وضعیت باید فاتحه دریاچه اورمیه را بخوانیم/ با برنامه‌های تخلیلی امیدی به احیای دریاچه نیست

به گزارش شبکه شرق، علی علیزاده عضو هیئت تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در مورد آخرین اقدامات صورت پذیرفته برای احیای دریاچه ارومیه، گفت: انتقال آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه یکی از بزرگترین پروژه‌های احیای دریاچه شور آذربایجان است که از دولت قبل دنبال می‌شد و باید به صورت کامل به مرحله عملیاتی شدن می‌رسید.

نیاز دریاچه ارومیه بیشتر از اعداد ارقام اعلامی است 

نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اگر کانی سیب در اوج ظرفیت راه اندازی می‌شد امیدی به احیای دریاچه بود، افزود: اوج ظرفیت راه اندازی کانی سیب 600 میلیون متر مکعب است اما در حال حاضر این پروژه فقط با 300 میلیون متر مکعب راه اندازی شده است، برای رسیدن به اوج ظرفیت همان ۶۰۰ میلیون مترمکعبی تاکنون اقدامی صورت نگرفته است و تمام رسیدن به اوج ظرفیت در اما و اگرهایی همچون کمبود اعتبارات بودجه‌ای خلاصه شده است در حالی که نیاز دریاچه بیشتر از اعداد و ارقام اعلامی است.

علیزاده با اشاره به اینکه نیاز دریاچه ارومیه بیش از اعداد و ارقام اعلامی است، یادآور شد: در حال حاضر سالانه حدود 2 میلیارد متر مکعب آب دریاچه ارومیه تبخیر می‌شود و با تبدیل کشاورزی آذربایجان غربی به کشت آبی و معادل سازی بالای ۲ میلیارد متر مکعب مصرف آب افزایش یافته است با تمام این تفاسیر نمی‌توان با ۳۰۰ میلیون متر مکعب دریاچه را احیا کرد. 

نگذارید فاتحه‌ای برای دریاچه ارومیه بخوانیم

عضو هیئت تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه خاطر نشان کرد: هیچ ظرفیت آبی از انتقال آب تا حذف چاه‌های آبی در منطقه برای احیای دریاچه ارومیه وجود ندارد و با برنامه‌های تخلیلی امید به احیای دریاچه ارومیه نیست مگر اینکه با طرح‌های انتقال آب از حوزه‌های دریای خزر و خلیج فارس بتوان این دریاچه را سیراب کرد، در غیر این صورت باید فاتحه دریاچه ارومیه را کامل بخوانیم.

وی با تاکید بر اینکه حقابه دریافتی از ارس هم توان احیای دریاچه شور آذربایجان را نخواهد داشت؛ تصریح کرد: با توجه به سدی که ترکیه در بالادست ارس احداث کرده است عملا قادر به حفظ کشاورزی اطراف دریاچه ارس نیستیم چه برسد به احیای نگین فیروزه‌ای آذربایجان!

با کانی سیب و رودخانه ارس ارومیه احیا نمی‌شود​

علیزاده با ابراز نگرانی نسبت به خشکی کامل دریاچه ارومیه، اظهار داشت: احیای دریاچه شور آذربایجان با انتقال آب تصفیه شده فاضلاب و حتی صرفه جویی در آب مصرفی کشاورزی ممکن نیست، در حال حاضر وضعیت آب به گونه‌ای است که روستاها و شهرهای همجوار دریاچه با مشکل تامین آب شرب مواجه هستند و لذا با کانی سیب و رودخانه ارس این دریاچه احیا نمی‌شود.

عضو هیات تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در کنار انتقال آب از دریای خزر و خلیج فارس به دریاچه ارومیه به پیشروی آب دریاچه وان ترکیه اشاره کرد و گفت: اگر بتوان با تقویت دیپلماسی آب از دریاچه«وان» ترکیه برای احیای دریاچه ارومیه آب انتقال داد؛ در این شرایط می‌توان امیدی به احیای نگین فیروزه ای آذربایجان داشت.

علیزاده در پایان خاطر نشان کرد: همه مات و مبهوت هستند که دریاچه چگونه احیا می‌شود و به اعتقاده بنده هزینه‌های در نظر گرفته شده برای احیای دریاچه در جای نادرست صرف شده و متولیان می‌دانند با ۳۰۰ میلیون مترمکعب نمی‌توان جایگزین میلیاردها مترمکعب کرد؛ تنها امید احیای دریاچه ارومیه انتقال آب از دریاچه وان ترکیه، دریای خزر و خلیج فارس است. 

 

منبع: خانه ملت
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها