|

انجمن اسلامی دانشجویان آزاداندیش دانشگاه علامه‌طباطبائی در بیانیه‌ای نسبت به خبر لغو مجوز این تشکل واکنش نشان داد

خطر جدی از بین رفتن تشکل‌های دانشجویی و امکان کنش جمعی در دانشگاه

انجمن اسلامی دانشجویان آزاد اندیش در بیانیه خود نسبت به «خطر جدی از بین رفتن نهادهای مدنی و تشکلهای مستقل مردمی و دانشجویی» و «به دنبال آن به محاق رفتن آزادی آکادمیک و امکان کنش جمعی در دانشگاه» هشدار داد.

خطر جدی از بین رفتن تشکل‌های دانشجویی و امکان کنش جمعی در دانشگاه

به گزارش شبکه شرق، درست یک روز قبل از تعطیلات تاسوعا عاشورا،  دبیرخانه هیئت نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی در اطلاعیه‌ای، از لغو مجوز فعالیت تشکل انجمن اسلامی دانشجویان آزاداندیش دانشگاه علامه‌طباطبائی خبر داد. موضوعی که برای اولین بار نه از سوی خود دانشجویان و اعضای انجمن که از سوی مسئولان دانشگاه اعلام شد.

در اطلاعیه‌ای که دبیرخانه هیئت نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی چهارم مرداد ماه و همزمان با انتشار این خبر منتشر کرد، آمده بود که این تصمیم در جلسه‌ای که دهم تیرماه 1402 برگزار شده، گرفته شده است.

موضوعی که در بیانه‌ای که امروز انجمن آزاداندیش در خصوص انتشار خبر لغو مجوز تشکل به آن اشاره و مورد اعتراض قرار گرفت: «برابر ماده ۱۹ آیین نامه مذکور ( دستورالعمل اجرایی آیین نامه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان مصوب ۱۳۸۶)، حدفاصل صدور رای تا ابلاغ یک هفته در نظر گرفته شده است. این در حالی است که رای در تاریخ ۱۰ تیرماه سال جاری صادر شده است و ابلاغ آن در مردادماه اتفاق افتاده است». انجمن آزاداندیش با «غیرقانونی» خواندن رفتار دانشگاه، این اقدام را «سلب حق تشکل‌یابی و فعالیت در دانشگاه» دانست و در واکنش به ادعای هیات نظارت مبنی بر عدم برگزاری انتخابات، با انتشار مستنداتی از درخواست‌ها برای برگزاری انتخابات، پاسخ داد: «در اطلاعیه دانشگاه ادعا شده است که درخواستی مبنی برای برگزاری انتخابات دانشکده‌ها به دانشگاه واصل نشده است.

بنابر مستنداتی که در ادامه متن حاضر ارائه خواهد شد نامه درخواست برگزاری انتخابات دانشکده‌ها در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ از سوی انجمن صادر شد که با عدم پاسخگویی از سوی دانشگاه بار دیگر نامه درخواست برگزاری انتخابات دانشکده‌ها در تاریخ ۲ اسفند ۱۴۰۱ در سامانه نگارستان سامانه اداری مرجع و مورد تایید دانشگاه در امور فرهنگی بارگذاری شد که این بار نیز پس از مشاهده توسط معاونت و مدیریت فرهنگی دانشگاه هیچ پاسخی به نامه تشکل آزاداندیش ارائه نشد. این در حالیست که هیئت نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاه وظیفه دارد تمام درخواست‌های تشکل دانشجویی را بررسی و اعلام نظر نماید.»

انجمن اسلامی دانشجویان آزاد اندیش در بیانیه خود نسبت به «خطر جدی از بین رفتن نهادهای مدنی و تشکلهای مستقل مردمی و دانشجویی» و «به دنبال آن به محاق رفتن آزادی آکادمیک و امکان کنش جمعی در دانشگاه» هشدار داده و در پایان تاکید کرده که این انجمن «حق خود می‌داند تا از تمام ظرفیت‌های قانونی و میدانی در جهت دفاع از موجودیت آزاداندیشان دانشگاه علامه استفاده نماید.»

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها