|

خطر آتش‌سوزی برای ۱۰۰۰ ساختمان بالای ۱۲ طبقه در پایتخت

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان هنوز در کشور اجرایی نشده است و ۱۰۰۰ ساختمان ۱۲ طبقه در تهران مستعد آتش‌سوزی هستند.

خطر آتش‌سوزی برای ۱۰۰۰ ساختمان بالای ۱۲ طبقه در پایتخت

به گزارش شبکه شرق، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان هنوز در کشور اجرایی نشده است، گفت:۱۰۰۰ ساختمان ۱۲ طبقه در تهران مستعد آتش سوزی هستند.

 

 حمزه شکیب در نشست خبری با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی حدود 600 هزار عضو دارد و سازمان های نظام مهندسی 4000 نفر پرسنل دارند، یادآور شد: در دوره جدید به بحث ارتقای کیفیت ساخت‌وساز ورود جدی داشتیم تا کمک کنیم این هدف را محقق کنیم. همچنین به موضوع شفافیت سازمان نظام مهندسی وارد شدیم؛ در این راستا با توجه به اینکه در ارایه خدمات مهندسی وحدت رویه وجود نداشت، راه اندازی سامانه یکپارچه‌ای را آغاز کرده ایم.

وی بیان کرد: بخشی از این سامانه آماده شد و تا 15 ماه آینده همه سازمان های استانی باید یک نرم افزار واحد داشته باشند و دیگر از نرم افزارهای پراکنده استفاده نشود.

وی تصریح کرد: بر این اساس همه حوزه ها دارای یک سیستم یکپارچه می شوند که دیگر کسی نمی‌تواند در آن مداخله‌ای داشته باشد.

وی با بیان اینکه مباحث مالی با این سامانه شفاف خواهد شد، اضافه کرد: سازمان ها خودگردان هستند اما با توجه به تعهدی که داریم باید کیفیت ساخت‌وساز را ارتقا دهیم. به عنوان مثال درباره متروپل یک گزارشی را تهیه کردیم.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه با درس آموزی از این سانحه، برای استان ها آموزش ها را شروع کرده ایم، گفت: در زلزله کرمانشاه مسکن مهر در معرض امتحان قرار گرفت که خوب جواب داد، ما در این پروژه ها تلفات جانی نداشتیم.

شکیب با بیان اینکه اگر زلزله ای روی دهد دیگر دولت ها نمی توانند خسارتها را جبران کنند، افزود: در حال رایزنی هستیم تا در پروژه عظیم نهضت ملی مسکن طراحی بر این اساس انجام شود تا خیلی آبرومندانه بگوییم که این تعداد مسکن را ساخته ایم و-در زلزله- خسارتی ندید.

وی با بیان اینکه حدود 7 درصد هزینه ساخت و سازها افزایش می یابد، اظهار کرد: اما در بلندمدت حدود 40 درصد پرهزینه ها صرفه‌جویی به عمل می‌آید.

رییس شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان ساختمان‌های ناایمن کار ما ممیزی نیست و فقط کمک می کنیم. در تهران 6 تا 8 سازمان در کنار شهرداری است که عیوب ساختمان های ناایمن را شناسایی می کنند. در زمان حاضر 1000 ساختمان بالای 12 طبقه در تهران داریم که مستعد وقوع آتش سوزی هستند. در گزارش مربوط به پلاسکو پیشنهاد دادیم به صورت پایلوت در هر ناحیه ای که آنش نشانی وجود دارد ساختمانهای بالای 12 طبقه داریم. از این ساختمان ها نقشه سه بعدی معماری تهیه کنیم. نقشه های مربوط به برق و... را هم تهیه کنیم و آنرا در اختیار آتش نشانی قرار دهیم.

شکیب با بیان اینکه می توانیم مکانیسم فروریزش ساختمان ها در آتش سوزی ها را تهیه کنیم، گفت: این کار در دنیا انجام شده و دانش پیچیده ای نیست و آنرا در کشور داریم.

 

منبع: تسنیم
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها