|

«شبکه شرق» از تخریب دوباره بافت تاریخی شیراز گزارش می‌دهد:

دبیر پویش ملی نجات بافت تاریخی شیراز: ۱۵خانه بافت تاریخی تخریب شده/ مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس: کذب است؛ فقط پنجره‌های یک خانه به سرقت رفته

محمد مهدی کلانتری، دبیر پویش ملی نجات بافت تاریخی شیراز در گفت و گو با «شبکه شرق» از تهدید به تخلیه و آغاز تخریب بخشی از خانه‌های تاریخی خبر داد اما مدیر کل میراث فرهنگی این خبر را تکذیب کرد.

دبیر پویش ملی نجات بافت تاریخی شیراز: ۱۵خانه بافت تاریخی تخریب شده/ مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس: کذب است؛ فقط پنجره‌های یک خانه به سرقت رفته

کلنگ تخریب بخشی از بافت تاریخی شیراز با هدف اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ از اردیبهشت ۱۳۹۰ و همزمان با اولین روز هفته میراث فرهنگی، بر گذر تاریخی خانقاه احمدی زده شد و ۴ خانه تاریخی را ویران کرد. از آن زمان تا امروز حواشی زیادی در رابطه با تخریب بخشی از بافت تاریخی شیراز رسانه‌ای شده و محل اعتراض و بحث قرار گرفته است. در ماه‌های گذشته تلاش‌های زیادی در جهت توقف این طرح صورت گرفت و تخریب متوقف شد، اما امروز محمد مهدی کلانتری، دبیر پویش ملی نجات بافت تاریخی شیراز در گفت و گو با «شبکه شرق» از تهدید به تخلیه و آغاز تخریب بخشی از خانه‌های تاریخی خبر داد. به گفته او در بهمن ۱۴۰۱ و پس از مراجعه به بخش تاریخی متوجه شدیم که مالکین و ساکنین تعدادی از خانه های بین حرم شاهچراغ و حرم سیدعلاالدین حسین تهدید به تخلیه خانه‌ها شده اند. بعد از پیگیری ها و رسانه ای شدن، این موضوع توسط میراث فرهنگی تکذیب و کار متوقف شد. اما در اردبیهشت ماه امسال مجدد این اتفاق افتاد و ساکنان طی تماس‌های تلفنی اعلام کردند تهدید شده اند که تا آخراردیبهشت خانه های خود را تخلیه کنند تا تخریب آغاز شود.

کلانتری گفت: از روز جمعه (۵ اردیبهشت) روند تخریب شروع شده و اداره راه و شهرسازی که مسئول تملک ها است در ۱۵ خانه کارگر گذاشته که با وسایل تخریب دستی، در و پنجره ها را جدا کرده و مشغول به تخریب و اوراق خانه شده اند. از سوی دیگر مامورین به داخل باغ ها رفته و خانه هایی که هنوز تخلیه نشده‌اند را دوباره تهدید کرده اند. به واسطه این تهدیدها، فردی که ساکن یکی از این خانه‌ها بوده بیهوش و به بیمارستان منتقل شده است. 

دبیر پویش ملی نجات بافت تاریخی شیراز تاکید کرد: بیش از ۳۰ پلاک توسط اداره راه و شهرسازی استان فارس تملک شده است که تعدادی از این خانه ها در قسمت پایینی خط پیشنهادی پژوهشگاه قرا دارند. البته تعدادی از خانه ها بالای خط قرار گرفته و خانه هایی که تخریب شده اند از خانه های بالای خط پیشنهادی پژوهشگاه بوده.

 

میراث فرهنگی: تنها در و پنجره های یک خانه به سرقت رفته است

این در حالی است که سید موید محسن نژاد، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در گفت و گو با «شبکه شرق» تخریب ۱۵ پلاک از بافت تاریخی را تکذیب کرد و گفت: تنها یک خانه آن هم به دلیل خالی از سکنه بودن مورد سرقت قرار گرفته است . در و پنجره‌های این خانه که رو به روی مسجد جامع عتیق شیراز واقع شده به سرقت رفته و همکاران یگان حفاظت به آنجا اعزام شده اند، همچنین از نیروهای شهرداری هم کمک گرفتیم تا ورودی خانه را مسدود کنیم وامکان ورود به خانه وجود نداشته نباشد. البته این مسئله‌ای است که بارها پیش آمده و در بسیاری از مواردی که خانه‌ها در بافت تاریخی خالی از سکنه میشوند برخی اقدام به سرقت در و پنجره ها میکنند، اما تاکید می‌کنم خانه‌ای تخریب نشده و خبر تخریب ۱۵ پلاک از خانه‌های بافت تاریخی درست نیست.

او اضافه کرد: اگر قرار باشد در بافت تاریخی شیراز هر گونه مداخله ای صورت گیرد باید از قبل تاییده میراث فرهنگی را کسب کرده باشد و کسی اجازه ندارد بدون مجوز میراث فرهنگی در بافت تاریخی تخریب یا مداخله کند.

محسن نژاد در پاسخ به این سوال که سرنوشت بافت تاریخی شیراز چه خواهد شد گفت: رویکرد وزارت میراث بر حفاظت، مرمت و احیا بافت تاریخی است  و ما اجازه تخریب در بافت تاریخی را نمیدهیم. خطی که به خط پژوهشگاه منتصب شده اصلا ربطی به پژوهشگاه ندارد و فقط محدوده ای را مشخص کرده که مربوط به محدوده بین الحرمین است که هر تغییر و صحبتی در این محدوده باید به تایید کمیته ماده ۵ و وزارت میراث فرهنگی برسد. در این فضا اگر خانه ای بخواهد مرمت شود یا تغییر کاربری پیدا کند حتما باید با تاییده وزارت خانه باشد.

او در پایان افزود: وزارت میراث فرهنگی به دنبال برگرداندن جریان زندگی در بافت تاریخی است. یکی از اقدامات ما راه اندازی کارگاه های صنایع دستی در بافت تاریخی شیراز است تا ساکنان این مناطق از طریق درآمد حاصل از فروش صنایع دستی بتوانند خانه های خود را مرمت و تعمیر کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها