|

محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در دولت روحانی:

سرود سلام فرمانده را با بخشنامه وزیر و با اجبار در مدارس پخش کردند/ چرا فلان خواننده رپ مورد قبول نسل جوان است؟/ مسموم کردن دانش‌آموزان شبیه رفتار بوکوحرام است

وزیر مستعفی آموزش و پرورش در دولت روحانی گفت: سرود سلام فرمانده بسیار زیا بود اما با بخشنامه وزیر و با اجبار هر روز در مدارس پخش کردند.

سرود سلام فرمانده را با بخشنامه وزیر و با اجبار در مدارس پخش کردند/ چرا فلان خواننده رپ مورد قبول نسل جوان است؟/ مسموم کردن دانش‌آموزان شبیه رفتار بوکوحرام است

به گزارش شبکه شرق، محمد بطحایی، وزیر مستعفی آموزش و پرورش در دولت روحانی گفت: سرود سلام فرمانده بسیار زیا بود اما با بخشنامه وزیر و با اجبار هر روز در مدارس پخش کردند.

وی افزود: دانش‌آموز ۱۲ ساله ما با آهنگ سلام فرمانده دارد می‌رقصد! این یعنی همان چیزی که ما بدون اینکه بخواهیم حتماً و حتماً ناخواسته است، ولی داریم به این سرود ارزشمند لطمه می‌زنیم.

 

دانش‌آموزی که سال‌ها در مدرسه جمهوری اسلامی درس خوانده چرا مقید به حجاب نیست؟!

بطحایی گفت: الان بحث حجاب یک مسأله جدی این روزهای ما است. دانش‌آموزانی که سال‌ها در مدرسه جمهوری اسلامی با معلم محجبه، با معلم مُرَیَش، تحصیل کرده است و آموزش دیده و اردوی تربیتی رفته، نماز جماعت و مراسم صبحگاه برگزار کرده، چرا مقید به حجاب نیست؟

وی افزود: معلوم است که آن روش‌هایی که ما در مدرسه پیش گرفته‌ایم برای جوان امروز و نسل امروز پسندیده نیست و قبول ندارد. آن روش‌ها نتوانسته است اثرگذار باشد. حالا باز من اصرار کنم که برنامه‌ریزی آموزشی من همچنان باید روی همان پاشنه قبل بچرخد. آقا جواب نداده است!

معاون دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: الان چرا فلان خواننده رپ خارج از کشور اینقدر مورد قبول نسل جوان قرار گرفته است؟ چرا باید تمام رزومه این گروه ۷ نفره رپ را دانش‌آموز ۱۳ ـ ۱۴ ما حفظ باشد. این نشانه این است که ما مفاهیم اصیل تعلیم و تربیت را با روش‌های نامناسب و نامتجانس به دانش‌آموزان تحمیل می‌کنیم.

وی گفت: نتیجه آن، شده است اینکه مدرسه ما یک محیط بسیار ناپسندی شده است. بچه‌ها خدا خدا می‌کنند که زودتر این مدرسه تعطیل شود و از مدرسه فرار کنند. در حالیکه محیط یادگیری باید محیط با رغبتی باشد. به قول جوانان، باید بچه‌ها در مدرسه حال کنند و مدرسه را رها نکنند.

 

مثل روز برایم روشن بود که طرح رتبه‌بندی نتیجه ناصحیحی خواهد داشت

وزیر اسبق آموزش و پرورش در خصوص طرح رتبه‌بندی معلمان، نتیجه اجرای این طرح را مطلوب ندانست و اظهار کرد: دقیقاً مثل روز برایم روشن بود که این مسیر نتیجه ناصحیح خواهد داشت. وقتی این رتبه‌بندی را شروع کردند، کاملاً نشانه‌هایی که این فرآیند دچار اختلال است در آن هویدا بود. ۳۶ هزار میلیارد تومان در این شرایط سخت اقتصادی کشور هزینه رتبه‌بندی شده است ولی نتیجه عکس داد. یعنی نه تنها انگیزه معلم افزایش پیدا نکرد، بلکه نارضایتی‌ها دامن زده شد.

وی در تشریح ایراد این طرح گفت: در نظام‌های ارتقاء شایستگی مثل همین رتبه‌بندی، عملکرد افراد باید مورد قضاوت قرار گیرد و متناسب با عملکرد موفق، نظام پرداخت افزایش پیدا کند. بین نظام پرداخت‌ها و عملکرد افراد باید همبستگی مثبت و معنی‌دار وجود داشته باشد. این مستلزم این است که یک نظام سنجش عملکرد درست داشته باشیم.

 

ادامه مسمومیت دانش‌آموزان برای جمهوری اسلامی زشت است

وی با اشاره به ماجرای تلخ مسمومیت دانش‌آموزان دختر گفت: از یک طرف چون هنوز هم با مدرسه سروکار دارم، این را نفی نمی‌کنم که بخشی از این مسمومیت‌ها ناشی از هیجاناتی است که در دانش‌آموزان ممکن است ایجاد شود. یعنی عکس‌العمل‌هایی که در رفتار دانش‌آموز ۱۰ ساله یا ۱۵ ساله دختر ایجاد می‌شود، ممکن از آن واهمه‌ای باشد که در آنها ایجاد شده است.

بطحایی ادامه داد: اما بخشی از آن را دیگر حتی مراجع پزشکی تأیید کردند که مسمومیت‌ها ناشی از عامل بیرونی است. خب الآن هیچ کس پاسخ این را نمی‌دهد.

وی اظهار کرد: این واقعاً برای جمهوری اسلامی زشت است. برای کشوری با این پیشینه تمدنی و غنی فرهنگی زشت است. بیایید پاسخ دهید. ولو اینکه بگویید فلانی مقصر است. ما ۴ نفر را گرفتیم و آدم‌های موجهی هم بودند اما خطا کردند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: من چند وقت پیش در مصاحبه‌ای گفتم که این رفتار بی‌شباهت به رفتار بوکوحرام در نیجریه نیست. بوکوحرام که دانش‌آموز دختر را می‌دزدند و از مدرسه سوار ماشین می‌کنند و می‌برند بلا سرشان می‌آورند. این برای جمهوری اسلامی قبیح است ولو اینکه دو تا دانش‌آموز یا پنج تا باشند. جلوی این اتفاق را باید گرفت. شاید هم من دارم موضوع را خیلی بزرگ می‌کنم.

 

منبع: جماران
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها