|

بلاتکلیفی، زلزله‌زدگان خوی را کلافه کرده است

فاجعه زلزله ترکیه و سوریه، خوی را از صدر اخبار پایین آورده است. تا کنون ۱۱۰ کمپ با ظرفیت ۱۳۰ هزار نفر برقرار شده و مردم در سرمای زیر صفر در کمپ ها زندگی می کنند.

بلاتکلیفی، زلزله‌زدگان خوی را کلافه کرده است

شیرین شریفی، ارومیه- حدود دو هفته از وقوع زلزله در شهرستان خوی و تخریب کامل ۲ هزار و ۱۲۰ واحد مسکونی می‌گذرد.  فاجعه زلزله ترکیه و سوریه، خوی را از صدر اخبار پایین آورده است. تاکنون ۱۱۰ کمپ با ظرفیت ۱۳۰ هزار نفر برقرار شده و مردم در سرمای زیر صفر در کمپ ها زندگی می کنند. عده‌ای به خاطر شرایط خاصی مانند بیماری به شهرهای اطراف بخصوص ارومیه پناه آورده اند و در مساجد، مراکز خیریه و جاهای دیگر ساکن شده اند.

 

کمبود شیرخشک و اقلام دارویی

شرایط در روستاها هنوز سخت تر است، کمبود دارو برای بیماران و همچنین شیر خشک برای کودکان وجود دارد.

یکی از اهالی روستای قوروق می گوید: «نوزاد من در این چند روز بدون شیر خشک مانده و در هیچ کجای شهر نتوانستم یک قوطی شیر خشک پیدا کنم.برای همین  مجبور شدم از تبریز بگیرم که هنوز به دستم نرسیده است. تازه عمل کرده‌ام به دلیل نبود دارو محل زخمهایم عفونت کرده ونه پزشکی هست که مراجعه کنم و نه دارویی برای درمان."

 

خانواده های دارای بیماران خاص به ارومیه پناه آورده اند

افرادی که دارای  بیماریهای خاص هستند، نمی توانند در کمپ و چادر زندگی کنند.

یکی از زلزله زدگان از زمان وقوع زلزله، به شهر ارومیه و یکی از مراکز خیریه آمده است.

« همه کسایی که بیماران خاص داریم، از این بلاتکلیفی خسته شده ایم. زلزله به منزل ما خیلی آسیب زده است و در آن شرایط سخت نمی دانستم به خودم به وسایل منزلم در میان آوار ساختمان برسم یا به این مریض قطع نخاعی، واقعا نمیدانم از چه کسانی تقاضای کمک کنم که به افرادی مثل ما اسکان بدهند؛ با وجود همسر مریضم نمی توانیم در چادر بمانیم.»

 

باید اینجا را تخلیه کنید

خانم سالخورده در ادامه گفتگو به بلاتکلیفی خود و خانواده اش در این اوضاع اشاره کرد و گفت:« در این مرکز خیریه  مانده ایم  به ما اعلام کردند که تا چند روز آینده باید اینجا را تخلیه کنید و این مسئله من را خیلی نگران کرده است.واقعا من اگر با این مریض به خوی برگردم بدون هیچ سرپناهی چی کار باید بکنم؟ اقلا به افرادی با شرایط ما تا زمان بازسازی منازل کانکس بدهند. من که خانه ام قابل نشیمن نیست با همسر بیمارم در این سن و سال چیکار باید بکنم؟ دردم را به چه کسی باید بگم؟ »

 

نبود امکانات بهداشتی برای سالمندان و بیماران

افراد زلزله زده از نبود امکانات بهداشتی  برای افراد ناتوان و سالمندان گلایه مند هستند. زنی میانسال که نگران وضعیت پدر و مادر سالمند و از کار افتاده خود می‌باشد با صدایی لرزان و بغض آلود در حالیکه اشک از چشمانش جاری بود گفت: « خانه پدر و مادرم در روستا بطور کامل تخریب شده، مادرم به علت سکته از کمر به پایین فلج است و پدرم نیز دچار آلزایمر است متاسفانه کل خانه آنها ویران شده و مجبورند در این سرمای سخت زمستان در داخل چادر بدون کوچکترین امکانات بهداشتی بمانند. چگونه یک پیرمرد و پیرزن مریض می توانند در این شرایط سخت دوام بیاورند؟

 

استاندار آذربایجان غربی هم به خطرناک بودن استقرار طولانی مدت در کمپ ها اعتراف کرد

به گفته استاندار آذربایجان غربیحدود 40 هزار نفر در کمپ‌های موقت شهرستان خوی مستقر شده اند که استقرار طولانی مدت در این کمپ‌ها می‌تواند حادثه آفرین باشد در همین راستا نیز باید با آغاز هرچه سریعتر نوسازی و بازسازی، شرایط زندگی مردم به حالت عادی باز گردد.

 

تهیه کانکس؛ ضروری ترین نیاز زلزله زگان

زندگی زیر چادر و روی زمین سرد مردم را خسته کرده است و تا زمان بازسازی خانه ها همه به دنبال دریافت کانکس هستند. افراد سالخورده و ناتوان، کودکان، افرادی با بیماریهای خاص  نمی توانند طولانی مدت در چادر باقی بمانند. مردم بلاتکلیفند و نمی دانند تا چه زمانی می توانند در شهرهای اطراف، مساجد و مراکز خیریه و ... بمانند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها