|

رئیس دانشکده حکمرانی: دولت باید پاسخگوی عملکرد خود باشد؛ جامعه عرصه آزمون و خطای حکمرانان نیست

رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران در گفتگو با شبکه اینترنتی دانشگاه تهران گفت: گول نخوریم! افرادی که وابستگی حزبی به جریان خاصی دارند نمی‌توانند آزاد فکر کنند. ترویج دانش حکمرانی بین مردم، حکمرانان را به سمت خرد متمایل می‌کند.

رئیس دانشکده حکمرانی: دولت باید پاسخگوی عملکرد خود باشد؛ جامعه عرصه آزمون و خطای حکمرانان نیست

دکتر علی اصغر پورعزت دکتری مدیریت دولتی و رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران در برنامه چهارشنبه های حکمرانی تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران به گفتگو با مجری برنامه سامان یوسف وند پرداختند. محور گفتگوی این برنامه "عقلانیت و حکمرانی" بود و به موضوع عقلانیت و نسبت آن با حکمرانی در ایران پرداخته و در این مورد صحبت شد. در این برنامه در خصوص نقش حکمرانی در حکمرانی گذشته و حال حاضر ایران، ارزیابی عملکرد دولتها حتی پس از گذشت چندین سال از واگذاری سمت، لزوم پوشاندن جامه عمل به شعارهای رئیس جمهور و دولتمردان و لزوم و تاریخچه مطالعاتی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران بحث و بررسی صورت پذیرفت.

برای مشاهده ویدیوی کامل گفتگو به وبسایت شبکه اینترنتی دانشگاه تهران به آدرس TV.UT.AC.IR لینک برنامه عقلانیت و حکمرانی مراجعه نمایید.

شعارهای رئیس جمهور در عمل کارآمد نبود | بروکسی ما نتوانست کارآمد باشد؛ دولت باید پاسخگو باشد

رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران در گفتگو با شبکه دانشگاه تهران گفتند: وقتی سازه های انسانی رو می بینیم در میان سازه های انسانی، آنهایی که به اعتبار عقلانیت شکل گرفته اند پایدار می مانند. آنهایی که از عقلانیت فاصله می گیرند مسیر ازمهلال رو در پیش می گیرند. به ندرت دیده شده که سیستم غیر عقلانی بتواند پایدار بماند. در نگاه عقلانی به مقوله حکمرانی می توانید تاریخ را رصد کنید. ما بدعت حکمرانی رو داریم و در برابر آن دانش حکمرانی. افرادی که شایسته حکمرانی نداشتند بر کشور ما و دیگر کشورها حکمرانی کردند. آنها هیچوقت از محک دانش آزموده نشده و نخواهند شد. ترویج دانش حکمرانی بین مردم، حکمرانانی که حکمرانی نخوانده اند را نیز به سمت و سوی خرد متمایل خواهد ساخت.

ایشان در مورد انتظار مردم از حکمرانان و شعارهای سران دولت افزودند: عملکرد رئیس جمهورها مطابق با خواسته مردم نبوده است. مردم از آنها چیزهایی می خواستند که نداشتند. اگر گواهی دارید که خدمات بهتر با قیمت کمتر به مردم عرضه شده نشان دهید. بروکسی ما نتوانست کارآمد باشد. شما به عنوان رئیس جمهور شعاری را مطرح می کنید که هدف شماست. به هدف خود نمیرسید و دیگر پاسخگو نیستید. اگر بخواهند سراغ شما بیایند سروصدای جناح شما بلند می شود که نگذاشتند. وقتی شما مسئولیت را می پذیرید به این نگذاشتن فکر کنید. اگر نمی گذارند برای چی به وسط می آیید؟ اگر این فضا را نمیشناسید اشتباه انتخاب کردید. بدنه ای از دانش نیاز دارد که عملکرد دولت را ارزشیابی کند. پاسخگو کردن عملکرد دولت برای تحقق منافع ملیه. مردم ببینند که دولت آنها اهداف تعهد شده را محقق می کند.

ایشان در مورد تصمیمات هیئت دولت در مورد اعطای مجوز به پروژه های ملی گفتند: آن زمان آیا شکست را تصور می کنند؟ مرز موفقیت و شکست ما چیست؟ آیا وزیر مرز موفقیت و شکست را درک می کند؟ اگر درک نکند، همواره می گوید موفق هستم اما اگر اهداف روشن باشد مرز روشن است. حق مطلب چیست؟ اگر میخوایم منافع ملی را بهتر محقق کنیم، باید در دانش حکمرانی قوی تر عمل کنیم. در سنت های حکمرانی خطاهای بسیاری به صورت شناسایی نشده باقی مانده اند. نباید گروه های چپ و راست از ارزیابی عملکرد ناراحت شوند. ارزیابی عملکرد برای کوبیدن جناح نیست. برنتافتن حکومت به امر و نهی مردم می تواند به عنوان مثال منجر به فاجعه کربلا شود. حکومت باید امر و نهی مردم را برتابد.

دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران برپا شده تا عقلانیت را رواج دهد | یکی از مهم ترین دستاوردهای جریان تولید دانش از زمان زندگی قبیله‌ای

عکس-رپورتاژ

دکتر علی اصغر پورعزت در مورد تاسیس دانشکده حکمرانی گفتند: دانشکده حکمرانی حاصل دو دهه کار مطالعاتی از سال 1380 است. بعضی ها ما رو متهم کردند به قدرت طلبی. اینها از ناآگاهی است. بیشتری منابع دانشکده حکمرانی، از سوی خیرین برای خدمت رسانی به مردم بوده است. بودجه ما بیشتر متکی به عمل خیر بوده است. خود مردم به معنای واقعی در اداره دانشکده حکمرانی مشارکت دارند. ما انواع حکومت ها را آزموده ایم؛ سلطنتی را، جمهوری را، حزبی را، به اهداف نرسیدیم. حال جایی باشه که دانشی تولید کند تا قدرت نظارت به ما دهد؛ قدرتی که مردم بتوانند حکمرانان خودشان را قضاوت کنند. عادلانه و نه در جهت سوگیری های سیاسی. بدترین دشمنان این کشور کسانی هستند که بخواهند این ملت را از عقلانیت محروم کنند و یا از مسیرهای نیل به عقلانیت.

دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران، دانشکده‌ای تازه تاسیس است و روز 25 بهمن ماه سال 1400 با حضور رئیس دانشگاه و جمعی از اعضای هیئت رئیسه به طور رسمی تاسیس شد. توسعه مطالعات میان رشته‌ای و چند رشته‌ای و همچنین آموزش مدیران متخصص برای حکمرانی بهتر کشور از اهداف افتتاح این دانشکده بوده است. دکتر سید محمد مقیمی در مراسم افتتاح دانشکده حکمرانی گفتند: فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی رشته‌های مختلف اعم از کشاورزی، فنی، انرژی، آب و … می‌توانند مقاطع ارشد و دکتری را در رشته حکمرانی مرتبط با تخصص کارشناسی خود ادامه دهند و در مقطع ارشد و دکتری در دانشکده حکمرانی، مهارت‌های مدیریتی و تحلیل را فراگیرند. رئیس دانشگاه تهران در مورد چشم انداز این دانشکده اشاره کردند که دانشگاه تهران امیدوار است روزی بتواند 80 درصد مدیران کشور را از طریق این دانشکده و دیگر دانشکده های دانشگاه تهران تربیت کند و این مدیران بتوانند بهترین عملکرد را در سمت مدیریتی خود در کشور داشته باشند.

دانشجویان برای پذیرش در رشته های دانشکده حکمرانی باید علاوه بر قبولی در آزمون در مصاحبه های تخصصی نیز حضور داشته باشند و اگر سابقه کار تخصصی در رشته تخصصی دوره تحصیل کارشناسی نیز داشته باشند امتیاز محسوب می شود. جذب هیئت علمی نیز برای رشته های کشاورزی، فنی، فلسفه، حوزه انرژی و آب انجام شده و تمرکز بر روی جذب اعضای هیئت علمی با بیشتر تخصص در رشته مرتبط است. دکتر علی اصغر پورعزت دکتری مدیریت دولتی و استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران به عنوان رئیس دانشکده و دکتر محمدرضا اسمعیلی گیوی دکتری مدیریت سیستمها و دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه تهران به عنوان معاون علمی، دکتر رضا امیدی فر دکتری مدیریت آموزشی به عنوان معاونت اجرایی ایشان را در این سمت همراهی می نمایند.

دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران در 6 ردیف گروه های آموزشی گروه حکمرانی عمومی (اداری) با رشته حکمرانی اداری، گروه حکمرانی خدمات عمومی و زیربنایی با رشته های حکمرانی سلامت، حکمرانی انرژی، حکمرانی شهری و حکمرانی صنعتی، گروه حکمرانی کشاورزی، آب و محیط زیست با رشته های حکمرانی آب، حکمرانی محیط زیست و حکمرانی کشاورزی، منابع طبیعی و امنیت غذایی، گروه حکمرانی اقتصادی مالی با رشته های تعاون، تنظیم گری و توسعه، گروه حکمرانی فرهنگی-اجتماعی با رشته های خط مشی گذاری اجتماعی، حکمرانی تعلیم و تربیت، حکمرانی رسانه و فضای مجازی و خط مشی گذاری خانواده و در نهایت گروه حکمرانی علم، فناوری و نوآوری با رشته های حکمرانی آموزش عالی، اقتصاد دیجیتال، حقوق علم و فناوری و صنایع خلاق شروع به کار کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها