|

تاثیر منفی فیلترینگ بر زندگی نابینایان

از کودکی با نابینایی دست و پنجه نرم کرده و محدودیت ها را به جان خریده است. چند سال در فضای اینستاگرام آنلاین شاپ کوچکی برای افراد دارای معلولیت به راه انداخته بود که حالا با فیلتر شدن این فضا، کسب و کار کوچکش را از دست داده است.

تاثیر منفی فیلترینگ بر زندگی نابینایان

«مریم» می گوید: «لباس های باکیفیت کودک و زنانه می فروختم. تولیدی ها با مجموعه من همکاری خوبی داشتند. افراد نابینا بیشتر از کار و محصولاتمان استقبال می کردند اما با فیلتر شدن اینستاگرام میزان فروش مجازی به صفر رسید.

 

محدود شدن فضای مطالبه گری 

فضای مجازی باعث شد تا برخی اتفاقات تلخ در حوزه های افراد دارای معلولیت و به طور ویژه نابینایان پیگیری و در رسانه ها به مساله مهمی تبدیل شود. اخباری همچون سقوط و فوت نابینایی روی یکی از ایستگاه های مترو و ... باعث شد تا مساله ضرورت مناسب سازی فضاهای شهری برای افراد با نیازهای ویژه و سایر مطالباتشان در جامعه مطرح و افکار عمومی در این زمینه حساس شود که با فیلترینگ این فضا برای انعکاس مشکلات، نیازها و مطالباتشان و عمل به قوانین از دسترس خارج شد.

 

تریبون نابینایان از بین رفت 

«امید هاشمی»، کنشگر حوزه افراد دارای معلولیت: «امکان تشکیل کمپین و پیگیری بسیاری از مطالبات و مهمتر از همه ضرورت پاسخگویی مسئولان در حوزه مشکلات افراد دارای معلولیت با فیلتر شدن فضای مجازی از بین رفت. این فضاها بزرگترین امکان برای افراد با آسیب بینایی بود که در مواقع نقض قوانین مثل بدرفتاری با نابینایان که نمونه آن در یکی از پروازهای داخلی هم صورت گرفت یا حواشی یکی از ویژه برنامه های نوروزی شبکه سوم سیما که در حوزه نابینایان محتوای اشتباهی تولید شد وامکان مطالبه گری را فراهم می کرد، همگی از بین رفتند.»

 

کسب و کار کوچکی که از بین رفت 

فضای اینستاگرام، تلگرام و واتساپ از جمله فضاهای مورد استفاده برای نابینایان بود که به واسطه فعالیت در آنها فضای کسب و کار و فعالیت اقتصادی کوچکی فراهم شده بود، اما با فیلترینگ آنها، این فرصت وامکان برای درآمد زایی و استقلال نابینایان از بین رفت. بسیاری از افراد می توانند با دور زدن فیلترینگ، اقدام به نصب فیلتر شکن جدید، مناسب و ... کرده و مثل قبل از این فضاها استفاده کنند اما این امکان به سادگی برای افراد نابینا فراهم نیست.

 

نامناسب بودن فضای اپلیکیشن های داخلی برای نابینایان

«ابوذرسمیعی» فعال اجتماعی در حوزه معلولان: «افراد دیگر علاوه بر استفاده از فیلتر شکن می توانند از راه های دیگری مثل استفاده از اپلیکیشن های داخلی و ایرانی امرار معاش کنند، دستفروشی، رانندگی یا مشاغل دیگری را انجام دهند اما به دلیل محدودیت های فیزیکی و نامناسب بودن فضاهای شهری، چنین فرصت هایی برای نابینایان فراهم نیست. اپلیکیشن های داخلی مثل «ایتا» یا «شاد» برای نابینایان مناسب سازی نبوده و بسترهای لازم برای حضورشان فراهم نیست.»

 

کندی سرعت اینترنت و دردسرهای نابینایان

«سمیعی»، متخصص سیاست گذاری فرهنگی در حوزه معلولان: «نرم افزارهایی که نابینایان در گذشته استفاده می کردند مثل «چشمان من باش» و نرم افزارهای کاربردی دیگر برای جهت یابی و مسیریابی، برای حفظ استقلال، انتقال تجربه و کسب آموزش کمک زیادی به افراد نابینا می کرد که با کند شدن سرعت اینترنت امکان استفاده از آن مثل گذشته فراهم نیست. با کند شدن سرعت اینترنت نمی دانیم که برنامه و اپلیکیشن ها در گوگل پلی فیلتر هستند یا نه. کندی سرعت اینترنت دسترسی به این فضای مهم برای نابینایان را بسیار دشوار کرده است.»

 

محدودیت ِفرهنگ سازی در حوزه نابینایان 

گروهی در اینستاگرام برای اطلاع رسانی در حوزه افراد دارای معلولیت فعال بود. مدیر صفحه ای در مورد راه های کمک به افراد نابینا در فضاهای مجازی اطلاع رسانی می کرد. به سایر افراد آموزشهای کاربردی ارایه می داد تا مثلا بدون کسب اجازه از فرد عصا به دست یا ویلچر سواری، برای کمک اقدام نکنیم. سوالات شخصی و خصوصی از افراد با نیازهای ویژه نپرسیم. با ترحم و دلسوزی به آنها خیره نشویم و اطلاعات مفید دیگری که دانستن و آموزش آنها برای همه ما لازم است. که حالا با فیلتر شدن اینستاگرام، امکان تولید محتوا و دسترسی به آموزش های اینچنینی هم از بین رفته است.

 

بهزیستی از اشتغال و بیکاری نابینایان حمایتی ندارد

«امید هاشمی»، نابینا و کنشگر حوزه افراد دارای معلولیت: «حدود 10 سال از عمر، زمان و هزینه این افراد برای تولید محتوا در حوزه های مورد نیازمعلولان صرف شد، کسب و کارهای مورد نیاز شکل گرفت. آموزش هایی در این حوزه ارایه شد و حالا هیچ مسئولی هم در این حوزه پاسخگو نیست. سازمان بهزیستی به عنوان متولی امور و مسایل افراد دارای معلولیت در حوزه اشتغال این افراد اقدام قابل دفاعی نداشته و در راستای محدودیتهای فیلترینگ برای معلولان و نگرانی های آنها موضع گیری و اطلاع رسانی نداشته است.»  

 

بیکاری و افسردگی نابینایان با فیلترشدن فضاهای مجازی 

فعالان حوزه افراد دارای معلولیت هشدار داده اند که افراد با نیاز های ویژه با از دست دادن ابزار تسهیلگری مثل فضای مجازی، در شرایط فعلی فضای امیدوارکننده و مشخصی ندارند، شغل ثابت و منبع درآمد پایداری نداشته و با توجه به گرانی و مشکلات اقتصادی دلسرد شدند. در درجه بعدی و خطرناکتر دچار یاس، خشم و  ناامیدی شدند. مثل اینکه یک فرد با داشتن قدرت بینایی یک وسیله مهم زندگی اش را از دست می دهد و بدون آن به سختی می تواند ادامه دهد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها