|

آخرین وضعیت پلنگ سرخه حصار/ نگهداری توله شیر یکساله در باغ وحش اصفهان

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست گفت: این ماده شیر یک ساله که در یک باغ شخصی پیدا شد در وضعیت جسمانی مناسبی قرار دارد و در باغ وحش اصفهان نگهداری می‌شود.

آخرین وضعیت پلنگ سرخه حصار/ نگهداری توله شیر یکساله در باغ وحش اصفهان

به گزارش شبکه شرق، به دنبال انتشار اخباری مبنی بر کشف یک قلاده توله شیر یکساله ماده در یک باغ شخصی،فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست اظهار کرد: درحال حاضر این شیر در باغ وحش اصفهان نگهداری می‌شود.

دوشنبه (۴ دی ماه ۱۳۹۶) توله یوز هشت ماهه ماده‌ای طی همکاری مشترک یگان حفاظت محیط زیست و پلیس امنیت از قاچاقچیان حیوانات کشف و به پردیسان منتقل می‌شود. این توله یوز که«ایران» نام گرفت، در زمان کشف از سوء تغذیه رنج می‌برد و در کنار آن به علت جدایی زودهنگام از زادگاه خود، بسیاری از مهارت‌های بقا را فرا نگرفته بود. در دومین روز اردیبهشت سال ۹۸ اخباری امیدوار کننده مبنی بر آمادگی ایران برای جفت‌گیری منتشر شد.

حدود یک سال بعد مرحله جدیدی از زندگی این ماده یوزپلنگ جوان آغاز و در تاریخ ۱۷ فروردین ماه ۱۳۹۹ با تایید امیر عبدوس- مدیر کل وقت محیط زیست استان سمنان- «ایران» به محل تکثیر در اسارت یوز که در استان سمنان قرار دارد، منتقل شد.

پس از کش و قوس‌های بسیار این ماده یوز باردار و صاحب سه فرزند شد که از میان‌ آن‌ها یک توله یوز نر که نام آن " پیروز" نهاده شد زنده ماند و حالا با پیدا شدن توله ماده شیر یک ساله‌ای در اصفهان، گویی دوباره این سناریو تکرار شده است. این شیر که مدتی بود تنها تصاویری از آن منتشر می‌شد، هم اکنون در باغی شخصی در اصفهان کشف شده است.


سرهنگ جمشید محبت خانی درباره این شیر کشف شده اظهار کرد: یک قلاده شیر ماده توسط یگان حفاظت اصفهان در خمینی شهر کشف شد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست گفت:با انتشار برخی از تصاویر طی حدود سه ماه گذشته از یک قلاده شیر همراه با برخی افراد در صفحات مجازی، یکی از این افراد شناسایی و پیگیری‌هایی انجام شد و درنهایت این شیر در خمین شهر اصفهان کشف شد.

وی ادامه داد: این ماده شیر یک ساله که در یک باغ شخصی پیدا شد در وضعیت جسمانی مناسبی قرار دارد و در باغ وحش اصفهان نگهداری می‌شود. اما باقی مسائل در خصوص جزئیات پرونده و مالک آن در حال انجام و پیگیری است و مشروح این موضوع اطلاع رسانی خواهد شد.

محبت خانی درباره آخرین وضعیت پلنگ مشاهده شده در سرخه حصار نیز گفت: این پلنگ هنوز پیدا نشده اما تمام اقدامات و احتیاط‌های لازم انجام شده است که این پلنگ‌ به کسی آسیب نرساند و وارد محدوده شهری نشود.

وی درباره اقدامات انجام شده در خصوص زنده‌گیری پلنگ مشاهده شده در سرخه‌حصار اظهار کرد: اقداماتی همچون طعمه‌گذاری، تله،گذاری و دوربین‌های تله‌ای انجام شده همچنین نیروهای شبانه روزی به غیر از محیط‌بانان در آن منطقه جایگذاری شده‌اند و دوربین‌های موجود در آن محدوده و پادگان وضعیت را رصد می‌کنند.

محبت خانی در پایان تصریح کرد: تلاش ما این است که این پلنگ را زنده‌گیری کنیم که در این خصوص خودروهای مناسب حمل پلنگ و چند قبضه تفنگ بیهوشی و افراد مجرب در آن منطقه حضور دارند و به محض دیدن آن زنده‌گیری خواهد شد.

 

منبع: ایسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها