|

با ترس از پرواز چه کنیم؟

دانستن نکات ایمنی سفر هم یکی دیگر از راهکارهایی است که به شما کمک می‌کند سفر آرام‌تری را از لحاظ ذهنی تجربه کنید

با ترس از پرواز چه کنیم؟

ترس از پرواز یا همان Flight Anxiety مشکلی است که بعضی از افراد با آن درگیر هستند. البته این بعضی افراد که می‌گوییم جمعیت کمی هم نیست و تقریبا همه آن‌ها به یک شکلی با این ترس مدارا می‌کنند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید که به خاطر ترس از سفر با هواپیما قید سفرهای هوایی را زده‌اید و یا هر دفعه که مجبور به پرواز هستید از استرس و اضطراب زیاد، حال عمومی خود را نزدیک به ضعف حس می‌کنید باید بگوییم که این مقاله درست مناسب شماست.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید برای نمونه حدود بیست و پنج میلیون از مردمان آمریکایی درگیر این ترس هستند و طبق آماری که در یکی از گردهمایی‌ها در این کشور انجام شده؛ ترس از پرواز در رتبه دوم از مهم‌ترین ترس‌های اجتماع قرار گرفته است! این آمار به قدری همه را شگفت زده کرد که روانشناسان سعی کردند راه حل‌هایی را ارائه دهند تا این فوبیا میان مردم کاهش پیدا کند.

موشکافانه به ترسی که درونتان هست نگاه کنید

ترس از پرواز یک موضوع کلی است که همه موارد سفر با هواپیما را شامل می‌شود اما در این جا باید گفت که شما دقیقا از چه موردی ترس دارید؟ تیک آف Takeoff (که معادل فارسی آن برخاستن است در حقیقت به مرحله بلند شدن هواپیما از زمین گفته می‌شود) ترس اصلی شماست؟ یا لندینگ Landing (به معنی فرود به عمل قرارگیری هواپیما روی زمین گفته می‌شود که طی مراحل تخصصی انجام می‌شود) موجب ترس شما می‌شود؟

 

با شناخت صداهای پرواز بر ترس خود غلبه کنید

فکر می‌کنید اگر فیلم‌های ترسناک، صداهای مهیب و موسیقی‌های متن دلهره آور نداشت باز هم برایتان ترسناک بود و سطح آدرنالین را بالا می‌برد؟ قطعا که نه! پس لازم نیست تمام صداهای هواپیما را گوش دهید! اگر تحمل شنیدن صدای فرود آمدن یا حتی همان تیک آف هواپیما را ندارید می‌توانید با گوش دادن به یک موسیقی اوضاع را برای خود ساماندهی کنید. قطع به یقین اگر گوش‌هایتان این صداها را نشوند چشمانتان هم چیزی برای ترسیدن ندارند مگر چند تکان ریز که تنها راه درک آن افزایش سطح اطلاعات در مورد پرواز است. مثلا در هنگام فرود آمدن هواپیما صداهایی را در گوش پخش می‌کند که نشان دهنده آمادگی آن برای نشستن یا لندینگ است.

بعضی از نوشیدنی‌ها را برای خود منع کنید

نوشیدنی‌هایی که کافئین و یا ترکیباتی از الکل را در خود دارند اصلا برای پرواز و حتی قبل از آن مناسب نیستند. زیرا با افزایش کم آبی بدن و بالا بردن اضطراب، سفر را برایتان غیر قابل تحمل می‌‌کنند. حالا برای این که پرواز خوبی را سپری کنیم که وعده‌ای صرف کنیم؟ یک غذای سالم و سبک همراه با نوشیدنی‌های طبیعی که در وعده عصرانه کاربرد دارد میل کنید. البته بعنوان میان وعده نیز می‌توانید از سیب، مغزهای مقوی و یا هر خوراکی طبیعی و سالمی استفاده کنید تا هم سیر بمانید که معده خالی باعث افزایش استرس و کاهش ظرفیت ذهنی نشود و هم معده سنگین، حالت تهوع و دلپیجه را برایتان به همراه نداشته باشد.

22

با ایمنی کامل سفر را شروع کنید

دانستن نکات ایمنی سفر هم یکی دیگر از راهکارهایی است که به شما کمک می‌کند سفر آرام‌تری را از لحاظ ذهنی تجربه کنید. البته این موضوع به این معنی نیست که هواپیمای شما سقوط می‌کند و باید نکات ایمنی را بلد باشید اما دانستن هر چیزی به آماده‌تر شدن ذهن شما کمک بزرگی می‌کند. می‌توانید از سایت سفرمارکت بلیط هواپیما و تور سفرمارکت را تهیه کنید و قبل از شروع سفر ویدیو آموزشی ایمنی هواپیمایی را در گوگل تماشا کنید. در حین سفر هم اگر زمان خالی داشتید می‌توانید کارت ایمنی پرواز که در جیب صندلی پیش رویتان قرار گرفته شده را بردارید و بخوانید. سعی کنید تنفس عمیقی داشته باشید و یکی درمیان نفس‌های بلند بکشید.

این مورد تا حد زیادی شما را آرام می‌کند در اصل تمرکزتان روی شمارش تنفس و تعداد نفس‌هایی که می‌کشید، معطوف می‌کند. برای این کار توصیه شده که چشمان خود را ببندید و بدون این که به جای دست کنار صندلی برخوردی نداشته باشید. بدن خود را تکیه به پشت صندلی دهید و ریه خود را پر از اکسیژن کنید. حال بعد از چند ثانیه تمام نفستان را از بینی به بیرون هدایت کنید و دوباره این کار را چندین بار تکرار کنید تا هر گونه اضطراب از شما دور شود.

اگر نیاز است ترس خود را با میهمانداران در میان بگذارید

پرسنل هواپیما همگی برای بهتر گذراندن سفر مسافران استخدام شده‌اند و بیان این که چه نیازی دارید اصلا موضوع ناهنجاری نیست پس سعی کنید در صورت نیاز حتی قبل از پرواز فوبیای خود را به آن‌ها اطلاع دهید. این نوید را به شما می‌دهیم که آن‌ها با تجربه و حرفه‌ای هستند و شرایطی را برایتان به وجود می‌آورند که شما بتوانید سفر راحت‌تر و آرام‌تری را در آلبوم خاطرات خود ثبت کنید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها