|

نظر زائران غیر ایرانی در مورد سفر به مشهد چیست؟

اگر قصد سفر به مشهد مقدس در آینده نزدیک دارید، با مراجعه به سفرمارکت، رقابتی‌ترین و ارزان‌ترین نرخ بلیط هواپیما، اتوبوس و قطار و تور مشهد را پیدا کنید

نظر زائران غیر ایرانی در مورد سفر به مشهد چیست؟

زائران غیر ایرانی مشهد مقدس، بخش قابل توجهی از شمار گردشگران این شهر زیارتی و توریستی مهم ایران را تشکیل می‌دهند و شمار میلیونی دارند. به نسبت ده‌ها میلیون گردشگری که هر ساله از سراسر ایران و جهان، به پابوس سلطان علی ابن موسی الرضا علیه السلام مشرف می‌شوند، میلیون‌ها زائر غیر ایرانی هستند که عمدتا از کشورهای عرب زبان و مسلمان همسایه کشورمان، رهسپار دیار خراسان می‌شوند.

 

زائران غیر ایرانی دیار خراسان رضوی را صرفا گردشگران مذهبی تشکیل نمی‌دهند. بلکه شماری از گردشگران سلامت که از کشورهای مختلف با بلیط مشهد عازم مقصدهای پزشکی و درمانی می‌شوند نیز در فهرست زائران امام هشتم قرار دارند.

زائران غیر ایرانی مشهد مقدس

پایتخت گردشگری مذهبی کشور، محفل خوبی برای سرمایه گذاری متنوع در عرصه پزشکی، خدمات درمانی، گردشگری و هتلداری و اسکان زائر است. برخی از زائران غیر ایرانی مشهد مقدس، از نظر توانایی مالی، وضعیت مناسبی نداشته و به همین خاطر نیازمند دریافت خدمات ویژه پذیرایی و اسکان در طول مدت اقامت در مشهد مقدس هستند. لذا مجمع خیران مشهد برای حمایت از زائران غیر ایرانی در آینده نزدیک راه اندازی می‌شود.

زائران خارجی و غیر ایرانی حرم مطهر رضوی، آرامش خاصی در حرم داشته و احساس امنیت می‌کنند. حضور میلیونی زائران غیر ایرانی در مشهد مقدس، مبین این نکته است که شهر مشهد مقدس، محیط امنی برای زائر غیر ایرانی بوده که به هدف زیارتی یا گردشگری یا درمانی، با بلیط قطار مشهد رهسپار خراسان رضوی می‌شود.

در مشهد مقدس در سال‌های اخیر، به تناسب افزایش شمار گردشگران غیر ایرانی، شاهد استخدام مترجم عرب زبان هستیم تا خدمات پذیرایی و اسکان و خدمات درمانی و حمل و نقل زائران غیر ایرانی به راحتی انجام شود.

شمار زائران غیر ایرانی خراسان رضوی پس از پایان روند همه گیری کرونا در سال‌های اخیر، حتما در سال‌های پیش رو روند افزایشی خواهند یافت و افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی نیز که سبب ارزان‌تر شدن سفر به ایران برای زائران غیر ایرانی می‌شود، دلیل دیگری بر حجم تقاضای سفر به مشهد مقدس توسط گردشگران خارجی است.

زائران غیر ایرانی مشهد مقدس که معمولا درصد قابل توجهی از آن را گردشگران عرب زبان و ترک زبان مستقر در کشورهای همسایه ایران تشکیل می‌‌دهند، اکثرا نظر مساعدی درباره سفر به کشورمان به خصوص شهر مشهد مقدس دارند. البته انتقادات قابل توجهی هم بعضا به نوع پذیرایی، سرویس حمل و نقل درون شهری و هم‌چنین دسترسی به نقاط مختلف شهر مشهد دارند که بایستی مورد توجه مسئولان گردشگری مشهد قرار بگیرد.

طیف نظرات زائران غیر ایرانی مشهد

زائران غیر ایرانی مشهد مقدس اکثرا نظرات و دیدگاه‌های خود را درباره مقصدهای گردشگری مشهد و ظرفیت‌های پذیرایی این شهر و حال و هوایی که حرم مطهر رضوی برای آن‌ها به ارمغان آورده است، در سایت‌های بین‌المللی مثل تریپ ادوایزر، گوگل ریویو، بوکینگ و غیره به اشتراک می‌گذارند.

اینستاگرام و توییتر برخی از هتل‌های و مکان‌های گردشگری معروف مشهد نیز از دیگر جاهایی است که شاهد کامنت گذاری و به اشتراک گذاری نظرات زائران غیر ایرانی این شهر مقدس و تاریخی ایران عزیز هستیم. تجربه مشتری، مقوله بسیار مهمی در صنعت گردشگری است. هم در گردشگری ورودی و هم گردشگری خروجی، نظرات مشتری می‌تواند نقش ژرف و شگرفی در جذب مشتری و هدایت او به سمت مناطق توریستی و استفاده از پتانسیل توریستی یک شهر و کشور داشته باشد.

با بررسی شماری از جدید ترین نظرات زائران غیر ایرانی شهر مشهد مقدس و البته تجربه‌هایی که زائران ایرانی در برخورد با زائران غیر ایرانی این دیار عزیز دارند، به فهرستی از مسائل بر می‌خوریم. یکی از مهم‌ترین نظرات زائران غیر ایرانی مشهد، عربی نبودن تابلوهای راهنما در مسیر منتهی به حرم مطهر و هم‌چنین بازارها و پاساژها و دسترسی به سرویس بهداشتی و تاکسی و اتوبوس درون شهری است.

بعضی از زائران غیر ایرانی مشهد مقدس، آشنایی به زبان انگلیسی ندارند و لذا خواندن تابلوهای راهنما برایشان مشکل است.

البته نسبت به یک دهه پیش، استخدام شمار زیادی از مترجمان عرب زبان در رستوران ها و کافه ها و هتل ها و برخی از مناطق گردشگری معروف شهر مشهد مقدس سبب شده تا ارتباط راحت تر زائران عرب زبان با متصدیان صنعت گردشگری مشهد مقدس به خوبی انجام شود که به فال نیک می‌گیریم.

البته این صرفا عرب‌ها نیستند که به زیارت امام هشتم شیعیان علیه السلام می‌آیند و نیاز به مترجم دارند. بلکه زائران آفریقایی، اروپایی و ترک زبان زیادی نیز از سراسر جهان عازم خراسان رضوی می‌شوند و باید ترتیبی اتخاذ شود که دسترسی آن‌ها به نقاط مختلف شهر و دریافت خدمات مورد نیاز در طول روز، آسان باشد.

بعضی از زائران غیر ایرانی مشهد مقدس در شبکه‌های اجتماعی بسیار به موضوع مترجم همراه تاکید دارند. اگر دستگاه‌هایی در حرم مطهر رضوی تعبیه شود که مخاطب بتواند با برداشت آن، زیارت‌هایی را بشنود به زبان‌های گوناگون، حتما کاربرد خوبی برای زائر غیر ایرانی دارد. البته در بسیاری از مناطق گردشگری بین المللی شهر مشهد مثل موزه ها و گالری ها و پاساژها، چنین هدست هایی می تواند راهنمای خوبی برای گردشگر غیر فارسی زبان باشد.

بعضی از زائران غیر ایرانی مشهد مقدس از نمکین یا شیرین بودن بعضی از وعده های غذایی در هتل ها و برخی از رستوران های شهر مشهد شکایت دارند. به هر حال، سلایق گوناگونی هر سال از سراسر جهان با بلیط لحظه آخری عازم مشهد می‌شوند و توجه به میانگین سلیقه و علایق غذایی آن‌ها می‌تواند راهگشای رستوران‌داران و کافه داران و قنادها در ارائه محصولات غذایی به مسافر می‌شوند.

غذاهای گیاهی، غذاهای رژیمی و غذاهای ملل، درصد قابل توجهی از غذاهایی که در این شهر مذهبی طبخ می‌شود را تشکیل نمی‌دهد و این در واقع مشکلاتی را برای مسافران و مشتری به ارمغان می‌اورد. خوب است که به این نظر و دیدگاه مشتریان غیر ایرانی مشهد نیز توجه شود تا هم فروش محصولات غذایی افزایش یابد و هم کلکسیونی از طعم‌ها و مزه‌ها در مشهد مقدس در اختیار گردشگران غیر ایرانی قرار بگیرد.

طیفی از نظرات زائران غیر ایرانی مشهد مقدس درباره نوع برخورد تاکسی دارها و هتل‌دارها و به طور کلی متصدیان صنف گردشگری در شهر مشهد مقدس است. اکثر نظرات در این زمینه مثبت است. اما هستند زائرانی که معتقد هستند که نوع رفتار تاکسی‌دارها و بعضا کادر هتلداری در هتل‌های شهر مشهد مقدس، آن‌طور که شایسته و بایسته زائر رضوی است، مناسب نیست و بایستی در این زمینه، شاهد تحول در نظام خدمات رسانی به گردشگران غیر ایرانی این شهر باشیم.

زائران غیر ایرانی مشهد مقدس علاوه بر زیارت حرم مطهر رضوی علیه السلام، از ظرفیت‌های گردشگری سلامت شهر نیز بهره مند می‌شوند. اطلاع رسانی درباره بهترین بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، ماساژکده‌ها، کلینیک‌های زیبایی و جراحی محدود و هم‌چنین مراکز تصویربرداری تخصصی پزشکی به زبان غیر فارسی و غیر انگلیسی، موضوعی است که گردشگر غیر ایرانی مشهد به آن نیاز دارد. خیلی‌ها بدون اطلاع قبلی عازم مشهد می‌شوند تا پس از زیارت، از ظرفیت‌های پزشکی شهر بهره مند شوند. اما اطلاعات درست و موثقی ندارند.

 

333

شماری از زائران غیر ایرانی مشهد مقدس که با هواپیما، عازم مشهد مقدس می‌شوند و از فرودگاه بین‌المللی هاشمی‌نژاد مشهد، راهی شهر می‌شوند، از نوع خدمات و سرعت خدمات، شکایت دارند. یکی از پر ترافیک‌ترین فرودگاه‌های ایران بوده و به همین خاطر، نظم در ارائه خدمات در زمان مقرر، می‌تواند از میزان شکایت‌های سالانه زائران غیر ایرانی بکاهد. کافی بودن تاکسی و اتوبوس برای اعزام زائران غیر ایرانی از فرودگاه به محل اقامت زائران غیر ایرانی، موضوعی است که بعضا مورد انتقاد زائران غیر ایرانی این دیار مقدس است.

مخاطب گرامی

اگر قصد سفر به مشهد مقدس در آینده نزدیک دارید، با مراجعه به سفرمارکت، رقابتی‌ترین و ارزان‌ترین نرخ بلیط هواپیما، اتوبوس و قطار و تور مشهد را پیدا کنید. هم‌چنین می‌توانید از فرصت‌های اقامتی ارزان غیر هتل و مسافرخانه نیز در شهر مشهد استفاده کرده و در خانه‌های اجاره‌ای روزانه مشهدی‌ها، ساکن شوید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها