|

سیدمجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین:

زائران زودتر برگردند

رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: مشکلات در آن سوی مرزها به طور جدی وجود دارد و ما نسبت به امکانات داخل عراق نگرانی داریم و کمبودها جدی است.

زائران زودتر برگردند

سیدمجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین در ارتباط زنده تلویزیونی از مرز مهران با اخبار ساعت 21 سیمای جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: امروز به اتفاق وزیر کشور برای حل و فصل مشکلات پیش‌آمده زوار در آن سوی مرز، سفر کوتاهی به عراق داشتیم.

 

وی افزود: در این سفر توافقاتی صورت گرفت. اما، هنوز توافقاتی که با طرف عراقی صورت گرفته عملیاتی نشده و با پیگیری‌های مستمر به دنبال اجرایی‌شدن این توافقات هستیم.

 

رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: ظرفیت های عراق و شرایط حاکم بر پایانه های مرزی به هیچ‌وجه ظرفیت سایر افرادی که هنوز به سمت مرز حرکت نکرده‌اند را ندارد و قطعاً دشواری هایی را برای آنها ایجاد می‌کند.

 

وی ادامه داد: افراد مسن، دارای اطفال خردسال، افراد دارای بیمه‌های زمینه‌ای و مشکلات تنفسی و افرادی که آستانه تحمل آن ها در مقابل گرما کم است با مشکلاتی در مرزها مواجه شده‌اند. وضعیت آن ها به گونه ای است که قادر به ادامه راه نیستند و نیاز به مراقبت های پزشکی دارند.

 

میراحمدی گفت: خواهش می کنم سایر زوار نیز تصمیم به حرکت نگیرند تا توافقات ما با دولت عراق برای تسهیل رفت و آمد زوار اجرایی شود.

 

معاون امنیتی ـ انتظامی وزیر کشور تصریح کرد: امروز در مرزهای مهران و شلمچه شاهد دو اتفاق بودیم که سختی های بسیاری را برای زوار ایجاد کرد. اولاً در مرز مهران خروج زوار به مدت دو ساعت از سمت عراق متوقف شد که مسائلی مانند ازدحام جمعیت و گرمای بالای را ایجاد کرد.

 

وی افزود: در مرز شلمچه نیز حمل و نقل عراق ساعت ها متوقف شد و باعث شد که بخشی از زوار تصمیم به بازگشت بگیرند. ما درباره حمل و نقل و تسهیل عبور با طرف عراقی گفت‌وگو کردیم.

 

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه ما بیش از 2 هزار و 200 دستگاه اتوبوس برای تردد زوار در عراق آماده کردیم، تصریح کرد: عراق اجازه ورود این اتوبوس ها به خاکش را نداد و یکی از توافقات ما با طرف عراقی این بود که اجازه این کار صادر شود.

 

وی افزود: ما تا از اجرای توافقات با عراق اطمینان کامل نداشته باشیم به زوار اربعین توصیه می کنیم که به سوی مرزها حرکت نکنند. به ویژه عزیزانی که حرکت آن ها در شرایط معمولی نیز با سختی روبروست.

 

معاون امنیتی ـ انتظامی وزیر کشور در پاسخ به سوالی درباره وضعیت زوار اربعین که در مرز مهران دچار مشکلات جسمانی شده اند، خاطرنشان کرد: اکنون مشکل خاصی وجود ندارد و رسیدگی های لازم نیز انجام می شود. تعداد نیز نگران کننده نبوده و آن ها به تعداد انگشتان دست هستند.

 

وی ادامه داد: اگر بخواهد این تراکم و ازدحام جمعیت که پلیس راهور از جاده ها برآورد کرده‌است؛ ادامه پیداکند، این موج جمعیت قطعاً مشکل آفرین است. یکی از مواردی که از پلیس راهور خواسته‌ایم این است که جاده های منتهی به پایانه های مرزی را برای ساعت هایی مسدود کند تا این ازدحام و تراکم جمعیت کاهش پیداکند.

 

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه امنیت زوار ما خط قرمز ما است، تاکید کرد: از زوار خواهش می کنم تا برای کاهش تراکم در پایانه های مرزی صبر کنند و منتظر باشند تا توافقات ما با طرف عراقی در زمین و روی زمین عملیاتی شود.

 

وی افزود: خواهش می کنم تا زوار به این توصیه ها عمل کنند تا ان‌شاءالله در یک شرایط راحت‌تر و ایمن‌تر این حماسه عظیم را رقم بزنیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها