|

کرونا هنوز هم یک تهدید است

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت گفت: سازمان جهانی بهداشت معتقد است که یک مواردی را باید به عنوان حداقل در نظر بگیریم تا اطمینان داشته باشیم که کرونا بیش از این آسیب نمی‌زند، یکی از آن‌ها واکسیناسیون حداقل ۷۰ درصد جمعیت کشور است.

کرونا هنوز هم یک تهدید است

محمد مهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در همایش علمی آبله میمونی، با اشاره به وضعیت پاندمی کووید۱۹، گفت:  کرونا برای ما درس‌آموخته‌های بسیاری داشت. به ما نشان داد که یک همه‌گیری چگونه می‌تواند بنیادهای توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و همه ارکان توسعه یک کشور را مورد تهدید قرار دهد. نشان داد که سلامت، زیرساخت همه ارکان توسعه است. نشان داد که اگر سلامت را جدی نگیریم و اگر سلامت آسیب ببیند، یقینا سایر ارکان توسعه هم آسیب می‌بیند. کرونا باعث شد که کشورها به حال تعطیلی درآیند؛ آموزش، اقتصاد، تجارت، روابط اجتماعی و .... تعطیل شدند.

 

به گزارش ایسنا، وی افزود: باید توجه کرد که کرونا هنوز هم یک تهدید است. یکی از مهمترین اقداماتی که در عرصه کنترل بیماری کووید۱۹ در دنیا و کشور ما انجام شد این بود که توانستند ژنوم ویروس را سکانس کنند و با این اقدام توانستند پی ببرند که این ویروس چیست و چطور می‌تواند تغییر کند و تغییراتش چه پیامدهایی می‌تواند داشته باشد که این امکان در انستیتو پاستور ایران هم راه‌اندازی شد و ایران جزو معدود کشورهایی بود که از این توانایی برخوردار بود و می‌توانست به کنترل بیماری در کشور و تصمیم‌گیری‌های بالینی کمک کند.

گویا ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت معتقد است که یک مواردی را باید به عنوان حداقل در نظر بگیریم تا اطمینان داشته باشیم که کرونا بیش از این آسیب نمی‌زند، یکی از آن‌ها واکسیناسیون حداقل ۷۰ درصد جمعیت کشور است؛ یعنی حداقل ۷۰ درصد از جمعیت کشور باید واکسیناسیون کامل شده باشند. اکنون تنها ۵۸ کشور در دنیا به این هدف دست یافتند. در برخی کشورها  این پوشش در حد ۱۳ درصد است. کسانیکه از پایان پاندمی صحبت می‌کنند، آیا با پوشش ۱۳ درصدی چنین چیزی امکان‌پذیر است؟.

 

گویا گفت: یکی دیگر از شاخص‌هایی که برای پایان پاندمی در نظر گرفته شده، واکسیناسیون ۱۰۰ درصدی جمعیت آسیب‌پذیر است. آیا چنین چیزی محقق شده است؟. در کشور ما خوشبختانه با واکسیناسیون بالایی که انجام شده، می‌توانیم مدعی شویم که آماده هستیم که وارد مرحله بازسازی شویم، اما با چند شرط. شرط اول این است که واکسیناسیون را به حد بسیار قابل قبولی برسانیم. ما در مرحله واکسیناسیون اولیه بسیار موفق بودیم. پوشش‌های بالای ۸۰ و حتی ۹۰ درصد در دو نوبت اول داشتیم. در نوبت سوم به این موفقیت دست نیافتیم. زمانیکه واکسیناسیون گروه زیر ۱۸ سال را شروع کردیم، ابتدا جمعیت ۱۲ تا ۱۸ سال را انتخاب کردیم که بسیار خوب پیش رفت و تقریبا مانند جمعیت بالای ۱۸ سال پوشش در جمعیت ۱۲ تا ۱۸ سال داشتیم، اما متاسفانه در جمعیت ۵ تا ۱۱ ساله هنوز آنطور که باید به موفقیت نرسیدیم. امیدواریم بتوانیم این پوشش‌ها را ایجاد کنیم. زیرا ما باید برای بعد از مرحله پاندمی برنامه‌ریزی کنیم و هنوز خیلی راه داریم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها