|

ناوگان حمل و نقل گرفتار فرسودگی ،شهرداری به دنبال قرارگاه بازی؛

عبور اتوبوس ها از عمر فرسودگی

ناوگان حمل و نقل عمومی گرفتار بحران فرسودگی است، متوسط عمر ناوگان اتوبوسرانی 10 سال ،اتوبوس های بخش خصوصی 15 سال است و تنها دو هزار و ٢٧٤ دستگاه اتوبوس فعال در تهران داریم.

عبور اتوبوس ها از  عمر فرسودگی

نورا حسینی- ناوگان حمل و نقل عمومی گرفتار بحران فرسودگی است، متوسط عمر ناوگان اتوبوسرانی 10 سال ،اتوبوس های  بخش خصوصی 15 سال است و تنها دو هزار و ٢٧٤ دستگاه اتوبوس فعال در تهران داریم. این درحالی است که سن مرز فرسودگی برای اتوبوس های دیزلی 8 سال و اتوبوس های گاز سوز 10 سال است . 

  

آمار اتوبوس های تازه نفس 

مدیران شهری می گویند برای نجات ناوگان اتوبوسرانی برای خرید  بیش از 2 هزار  دستگاه اتوبوس از محل اعتبارات وزارت کشور، هزار  دستگاه از محل واردات و 500 دستگاه نیز از محل‌ اتوبوس‌های برقی برنامه ریزی شده و  50 دستگاه اتوبوس هم  از اروپا  وارد شده که در حال تعمیرات اولیه است .

 

اتوبوس های تهران درحالت احتضار 

 برخی از اعضای شورای شهر  تهران اقدامات شهرداری در حوزه حمل و نقل و ترافیک را واقعی نمی دانند . سید جعفرتشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران وحمل و نقل شورای شهر تهران وضعیت اتوبوس های تهران را رقت بار  توصیف کرد .

 

انتقاد از وعده های غیر واقعی 

تشکری هاشمی که روزگاری خود معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بوده معتقد است برنامه ریزی ها نباید متوهمانه باشد . او با اشاره به یکی از وعده های حمل و نقلی شهرداری می گوید :‌2 هزار و 900  دستگاه اتوبوس شامل 400 دستگاه اتوبوس دو‌کابین و 2 هزار و 500 دستگاه اتوبوس تک‌کابین را در سال جاری با منابع تعیین شده از سوی شهرداری تهران به مبلغ 370 میلیارد تومان اورهال( بازسازى) خواهیم کرد که این امر حتماً با این بودجه امکان‌پذیر نیست، مگر اینکه دوستان منبع مالی دیگری در نظر گرفته‌اند که ما در شورا از آن بی‌خبریم. وعده‌های غیرواقعی هیچ تأثیری در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان ندارد.

 

سهم مترو از بودجه 1401

مترو هم وضعیت خوبی ندارد اما شهرداری بودجه لازم را به آن تزریق نکرده است . به گفته رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران  برای تکمیل ایستگاه‌های مترو در خطوط 3، 6 و 7 مترو، بالغ بر 4 هزار میلیارد تومان در سال 1401 بودجه پیش‌بینی شده  که با احتساب گذران 25 درصد از سال، انتظار می‌رفت از این مبلغ، لااقل یک هزار میلیارد تومان محقق شود در حالی که تا کنون تنها 130 میلیارد تومان اوراق قرضه سال 99 محقق شده که از این مبلغ هم 42 میلیارد تومان را سازمان تأمین اجتماعی، قانونی یا غیر قانونی برداشت کرده است و به عبارتی، بودجه‌ای که تا کنون به شرکت مترو پرداخت شده، تنها 88 میلیارد تومان است و لذا، چطور انتظار داریم کارها در حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت بر وفق مراد پیش رود؟

 

 مردم همچنان در ترافیک 

ناوگان فعلی اتوبوسرانی 2 میلیون مسافرخود را از دست داده است ،مسافران مترو هم ریزش پیدا کرده است ،‌روزگاری که 6 هزار اتوبوس درتهران 3 میلیون نفر را جا به جا می کرد حالا 2 هزار اتوبوس فرسوده یک میلیون نفر را و باقی از خودروی شخصی استفاده می کنند . به اعتقاد تشکری هاشمی با وضعیت حمل و نقل عمومی ادامه ترافیک پایتخت تا 12 شب عجیب نیست و مردم همچنان در سختی هستند .

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها