|

لِگو ۹۰ ساله شد؛

آجرهای رنگی محبوب لعنتی!

۹۰ سال پیش در هجدهم ژوئن ۱۹۳۲ نجاری دانمارکی به نام اوله کرک کریستیانسن در بیلوند دانمارک قطعاتی چوبی و کوچک را کنار هم گذاشت و سازه‌هایی خلق کرد به این امید که «بازیی خوب - معنی لگ گوت» برای بچه‌ها تولید کرده باشد.

آجرهای رنگی محبوب لعنتی!

سحر طلوعی- وقتی نجار دانمارکی قطعات رنگی را کنار هم می‌گذاشت تا برای بچه‌ها سرگرمی جدیدی دست و پا کند، فکر نمی‌کرد اختراعش تا این حد محبوب و فراگیر شود و حتی از کلاس‌های دانشگاهی و اتاق‌های تحقیقاتی سر در بیاورد. لگو امروز یکی از فراگیرترین اسباب‌بازی‌‌ها و یا زبان مشترک کودکان جهان است. 

 

لگو چیست و از کجا آمد؟

۹۰ سال پیش در هجدهم ژوئن ۱۹۳۲ نجاری دانمارکی به نام اوله کرک کریستیانسن در بیلوند دانمارک قطعاتی چوبی و کوچک را کنار هم گذاشت و سازه‌هایی خلق کرد به این امید که «بازیی خوب - معنی لگ گوت» برای بچه‌ها تولید کرده باشد. 

قطعات چوبی بعدها جای خود را به آجرهای پلاستیکی و رنگی دادند. نام لگو در سال ۱۹۳۶ رسمیت یافت. کمپانی لگو در سال ۲۰۲۱ لقب بزرگترین شرکت تولید اسباب‌بازی جهان را تصاحب کرد. خانه لگو در بیلوند دانمارک، در محوطه‌ای به مساحت ۱۲هزار متر مربع، به شکل قطعات لگو ساخته شده و در آن ۲۵میلیون قطعه آجری پلاستیکی به کار رفته است.

 

چرا لگو محبوب شد؟

به گواه کارشناسان و متخصصان، کیفیت بالای قطعات و مقاومت بسیار زیاد آنها مهمترین دلیل محبوبیت لگو است. این قطعات زیر دست و پا می‌روند، رفتارهای گهگاه پر از خشونت و هیجانی بچه‌ها را تاب می‌آورند و جالب این که از نسلی به نسلی دیگر منتقل می‌شوند، بی‌ آن که خط و خشی بر آنها نشسته باشد. 

افزایش مهارت اجتماعی و ارتباط‌گیری کودکان با محیط اطراف ویژگی دیگر لگو است. این قطعات ظرفیت حل مسئله را در بچه‌ها افزایش می‌دهند و خلاقیت آنها را به چالش می‌کشند. 

 

لگو؛ موثر بر کودکان مبتلا به اوتیسم و سالمندان

در کارآزمایی کودکان مبتلا به اوتیسم مشخص شده لگوها نقش موثرتری به نسبت به دیگر وسایل بر بهبود تعاملات اجتماعی این گروه دارند. حتی کودکان فلج‌مغزی هم از مزایای بازی با لگو بهره‌مند شده اند. 

لگوربات‌های امروزی در بهبود عملکرد سالمندان و افراد نابینا بسیار موثر بوده و در تمرین‌های توانبخشی به کمک آنها آمده اند.

 

لگو؛ اسباب بازی پسرانه یا دوست همه؟

به نظر می‌‌‌رسید لگو اسباب بازی پسرانه باشد. اما این وسیله بازی آنقدر محبوب و فراگیر شده که مرزهای ساختگی جنسیت را کنار زده و با همه بچه‌ها دست دوستی داده است. 

آب لگوها گاهی فقط با والدین توی یک جو نمی‌رود. خاصه آن زمانی که زیر پایشان گیر می‌کند و دادشان را درمی‌آورد. یا زمانی که قیمت آن را پشت ویترین مغازه‌ها می‌بینند. لگوها جز گران‌ترین اسباب‌بازی‌های جهان به شمار می‌روند. قیمت لگو به طور میانگین در آمریکا ۱۳۰ دلار است. همان لگو در هنگ‌کنگ  ۱۱۱ دلار و در اکوادور ۶۷۲ دلار خواهد بود!

 

تیم لگو و یونیسف چه می‌کنند؟

لگو با یونیسف همکاری می‌کند و همواره بخشی از درآمد خود را به این نهاد بین‌المللی متعلق به کودکان اختصاص می‌دهد. مراکز یونیسف در رواندا، زامبیا، آفریقای جنوبی، صربستان و عراق همواره از کمک‌های لگو برای پیشبرد اهداف آموزشی و تحصیلی کودکان سود برده است. یادمان نرود بزرگترین بخش خصوصی که در ماجرای کووید ۱۹ به یونیسف کمک کرد، لگو بود. 

 

لگوها به دانشگاه می‌روند!

گاهی این قطعات پلاستیکی رنگی از دانشگاه و اتاق‌های تحقیق هم سر در می‌آورند. مثلا قطعاتی از آنها در مدلهای تحقیقاتی بیوشیمیایی، شبیه‌سازی سیستم عصبی، ساخت دستگاه‌های مطالعه فیزیولوژی سلول و بافت و… در گیاهان و جانوران، تهیه لنز دوربین‌های گوشی همراه و سازمان‌دهی عملیات فضایی به کار می‌رود.

از لگوها حتی در آموزش زیست، فیزیک، شیمی و یا در امور پزشکی قانونی، پزشکی،‌ خلق تولیدات هنری و … هم استفاده کرده اند. 

 

کدام لگو گران‌ترین است؟

مجموعه لگوی جنگ ستارگان با ۸۰۰ دلار قیمت در میان گران‌ترین مجموعه‌های لگو قرار دارد. این مجموعه به عنوان ناجی کمپانی لگو شناخته می‌شود. در واقع رونمایی مجموعه لگوی جنگ ستارگان در سال ۲۰۰۳ باعث شده کمپانی لگو با ۸۰۰ میلیون دلار بدهی از خاک بلند شود و دوباره رونق بگیرد. 

بزرگترین مجموعه لگو این کمپانی متعلق به جنگ ستارگان ایکس وینگ است که ۵ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۲۰۰ قطعه دارد. 

لگو اسباب بازی و فراتر از اسباب بازی است. اهداف نامحدودی دارد و مدام در حال آفرینش است. حلقه ارتباط والدین و فرزندان نیز هست!

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها