|

عربستان واکسن‌های ایرانی کرونا را نپذیرفت

با وجود پیگیری‌های ایران به منظور پذیرش واکسن‌های ایرانی کرونا برای زائران حج تمتع کشورمان، عربستان این امر را نپذیرفت.

عربستان واکسن‌های ایرانی کرونا را نپذیرفت

با وجود پیگیری‌های ایران به منظور پذیرش واکسن‌های ایرانی کرونا برای زائران حج تمتع کشورمان، عربستان این امر را نپذیرفت. بر همین اساس، همه زائران حداقل 2 دُز واکسن مورد تأیید سعودی‌ها را تزریق کردند.

پس شیوع کرونا در کشور، دانشمندان کشورمان اقدام به تولید واکسن برای جلوگیری از شیوع این ویروس کردند و بسیاری از این واکسن‌ها همچون واکسن برکت به طور فراگیر بین مردم کشورمان تزریق شد.

اکنون در آستانه حج تمتع، بسیاری از مخاطبان سامانه «فارس من» با اشاره به اثربخشی واکسن‌های داخلی، خواستار پیگیری پذیرش زائرانی که واکسن‌های ایرانی را تزریق کرده‌اند، از سوی سعودی‌ها شدند.

امسال عربستان هم‌زمان با ماه مبارک رمضان از پذیرش زائر خارجی خبر داد و مقرر کرد تا زائرانی که قصد تشرف به حج تمتع ۱۴۴۳ قمری را دارند، باید حداقل ۲ دُز واکسن مورد تأیید این کشور را تزریق کنند که از بین واکسن‌های اعلام شده از سوی عربستان، واکسن‌های سینوفارم، اسپوتنیک و آسترازنکا در سبد واکسیناسیون کشورمان قرار داشت.

پس از این امر، مسؤولان کشورمان طی مکاتباتی با طرف سعودی از آنها خواستند تا با توجه به اثربخشی واکسن برکت، این واکسن را نیز به عنوان واکسن‌های مورد تأیید بپذیرد. حتی سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد که وزارت امورخارجه از مجاری دیپلماتیک نگرانی پیش‌آمده برای برخی از حجاج را در اسرع وقت با هماهنگی مقامات مسئول عربستان مرتفع کند.

با این وجود، عربستان تغییری نسبت به تصمیم خود ایجاد نکرد و حاضر به پذیرش واکسن‌های ایرانی در لیست واکسن‌های مورد تأیید نشد. به این ترتیب، حدود ۶ هزار و ۵۰۰ نفر از مشمولان حج تمتع سال جاری که واکسن برکت تزریق کرده بودند، مجبور به تزریق یکی واکسن‌های مورد تأیید سعودی‌ها شدند که البته مسؤولان مرکز پزشکی حج و زیارت اعلام کردند که زائران در فرصت باقی مانده واکسن سینوفارم بزنند.

با وجود اینکه عربستان اعلام کرده بود که زائران خانه خدا باید حداقل ۲ دُز واکسن کرونای مورد تأیید این کشور را تزریق کنند، اما سازمان حج و زیارت به دلیل احتمال تغییر رویکرد سعودی‌ها در واپسین روزهای اعزام، از زائران خواستند که سه دُز واکسن بزنند تا مشکلی در روند اعزام آنها ایجاد نشود.

بر همین اساس، مشمولان حج تمتع سال جاری در زمان ثبت‌نام و انتخاب کاروان‌ها، باید حداقل 2 دُز واکسن کرونا تزریق می‌کردند و پس از مشخص شدن اعزام نیز، روند واکسیناسیون را تکمیل و به سه دُز می‌رساندند.

بر همین اساس، تاکنون بسیاری از زائران خانه خدا سه دُز واکسن کرونا از بین واکسن‌های مورد تأیید سعودی‌ها را تزریق کردند و برخی هم که واکسن برکت زده بودند، پس از ثبت‌نام در کاروان‌ها با اطلاع‌رسانی صورت گرفته از سوی مرکز پزشکی حج و زیارت و مسؤولان کاروان‌های حج تمتع، به سرعت نسبت به تکمیل واکسیناسیون اقدام کردند.

بر همین اساس، در حال حاضر همه زائران خانه خدا با تکمیل روند واکسیناسیون آماده اعزام به سرزمین وحی هستند و مشکلی در داشتن تأییدیه واکسن برای زائران حج تمتع سال جاری وجود ندارد.

به گزارش فارس، زائران حج تمتع سال جاری باید قبل از اعزام در کنار کارت واکسیناسیون انگلیسی، جوابیه منفی آزمایش pcr حداقل ۷۲ ساعت قبل از اعزام را به همراه داشته باشند.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها