|

ثبت بیش از ۱۰۰۰ مورد شکار غیرمجاز در نوروز ۱۴۰۱

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: در مجموع در نوروز سال جدید ۲۵۸ پرونده قضایی تشکیل شده است.

ثبت بیش از ۱۰۰۰ مورد شکار غیرمجاز در نوروز ۱۴۰۱

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به ثبت بیش از ۱۰۰۰ مورد شکار غیرمجاز در نوروز ۱۴۰۱ گفت: در مجموع در نوروز سال جدید ۲۵۸ پرونده قضایی تشکیل شده است.

جمشید محبت خانی با اشاره به اقدامات یگان حفاظت محیط زیست در ایام نوروز خاطرنشان کرد: پیش از شروع سال جدید ما در یگان حفاظت محیط زیست با مراسم چهارشنبه آخر سال روبه رو بودیم. با توجه به پیش بینی‌های لازم که توسط حوزه انتظامی و امنیتی پارک پردیسان ( محل استقرار سازمان حفاظت محیط زیست) انجام شده بود، این جشن بدون رخ دادن اتفاق خاصی در پارک پردیسان و مناطق چهارگانه کشور برگزار شد و مواردی مانند آتش سوزی عمدی گزارش نشد همچنین این مراسم صدمات جانی و مالی نیز در پی نداشت.

وی ادامه داد: در نوروز طی جلسه‌ای که با فرمانده یگان حفاظت استان‌ها برگزار شد توصیه‌هایی مبنی بر آماده باش کامل در همه ابعاد به یگان حفاظت محیط زیست استان‌ها ارایه شد و نیروی انتظامی، تجهیزات، خودروها و موتورها در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: در این مقطع زمانی چند موضوع مورد توجه قرار گرفت که یکی از آن‌ها ورود مردم به مناطق چهارگانه بود. سیاست ما این بود که اگر در منطقه‌ای مجوز وجود داشت برای ورود مردم به آن همکاری کنیم.

محبت خانی با بیان اینکه دو موضوع آتش سوزی و پسماند نیز مورد توجه قرار گرفتند، اظهارکرد: برای مدیریت موضوع پسماند در نوروز، کیسه‌های تجدیدپذیر در اختیار محیط بانان سراسر کشور قرار گرفت همچنین اطلاع رسانی کافی انجام شد و مردم نیز می‌توانستند هنگام ورود به عرصه‌های طبیعی کیسه‌های زباله تجدید پذیر دریافت کنند.

وی با اشاره به عملکرد یگان حفاظت محیط زیست در روز طبیعت گفت: یکی از حساس‌ترین مناسبت‌ها برای یگان حفاظت محیط زیست، روز طبیعت است. در این روز ۴۰۰ نفر عوامل انتظامی و راهور برای مدیریت محیط زیست حاضر و مستقر شدند. طی روز ۱۳ فروردین در پارک پردیسان که به عنوان محل استقرار سازمان حفاظت محیط زیست و پارکی طبیعی محسوب می‌شود، اتفاقی رخ نداد همچنین با همکاری دیگر دستگاه‌ها اقدامات لازم در جهت فرهنگ‌سازی و انتقال فرهنگ حفاظت محیط زیست به بطن جامعه انجام شد. خوشبختانه وضعیت ما در روز طبیعت نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت خوبی داشت البته مواردی نظیر شکستن درختان هنوز وجود دارد که امیدواریم در آینده کاهش یابد.

محبت خانی تصریح کرد: ما در نوروز از چند استان مانند فارس، لرستان و بوشهر بازدید و عملکرد محیط بانان را مشاهده کردیم. محیط بانی شغلی است که حتی در لحظه تحویل سال نیز مرخصی ندارد و هنگام نو شدن سال نیز ۵۰ درصد نیروهای ما در حال خدمت هستند و هفت سین را کنار خانواده خود نمی‌بینند.

وی افزود: من به شخصه در پارک ملی بمو در استان فارس دیدم که نیروهای یگان حفاظت با خودرو و موتور در حال گشت برای مقابله با شکارچیان غیرمجاز هستند و این خدمت را در قالب فرصت و عشق به ماموریت فرض می‌کنند. در روز طبیعت نیز صددرصد نیروهای ما در حال انجام وظیفه بودند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به اقدامات فرهنگی یگان حفاظت محیط زیست گفت:ما در ورودی شهرها چادرهای نوروزی برای راهنمایی و اجرای طرح‌های فرهنگی برپا کردیم همچنین بروشورهای فرهنگی نیز برای ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست طراحی و از خانواده شهیدان بایرامی و کشاورز نیز تقدیر شد.

محبت خانی ضمن در تشریح اقدامات یگان حفاظت محیط زیست در حوزه عملیاتی گفت: ۲۷ هزار و ۹۵۴ نفر در ایام نوروز به کارگیری شدند همچنین اعداد ثبت شده برای گشت پیاده ۵۹۶۹ ، گشت موتوری ۷۰۶۹ و گشت خودرویی ۹۲۳۶ بود. تعداد بازدیدکنندگان ایرانی در ایام نوروز نیز ۲۳۶ هزار و ۷۸۱ نفر بود و به این تعداد ۸۲۸ بازدیدکننده خارجی نیز اضافه می‌شود.

وی افزود: در این بازه زمانی ۸۹۵ مورد صید غیرمجاز آبزیان، ۱۷۹ مورد شکار خزندگان، ۶۴ مورد شکار پرندگان و ۴۵ مورد شکار پستانداران گزارش شد همچنین ۶۱ مورد زنده گیری پرندگان و ۴۱ مورد زنده گیری پستانداران در این مدت به ثبت رسیدو

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در پایان گفت: یکی از اتفاقات خوبی که در این مدت افتاد، دستگیری ۱۸۳ نفر از متخلفان در مرحله شروع به شکار بود همچنین ۱۷۱ مورد سلاح غیرمجاز نیز کشف و در مجموع ۲۵۸ پرونده قضایی در ایام نوروز تشکیل شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها