|

سازمان جهانی بهداشت هشدار داد:

۹۹ درصد از جمعیت جهان هوای آلوده تنفس می‌کنند

سازمان جهانی بهداشت هشدار داد ۹۹ درصد از جمعیت جهان در ۱۱۷ کشور، هوای آلوده تنفس می‌کنند و این مسئله منجر به افزایش موارد بیماری‌های تنفسی شده است.

۹۹ درصد از جمعیت جهان هوای آلوده تنفس می‌کنند

سازمان جهانی بهداشت هشدار داد ۹۹ درصد از جمعیت جهان در ۱۱۷ کشور، هوای آلوده تنفس می‌کنند و این مسئله منجر به افزایش موارد بیماری‌های تنفسی شده است.

به گزارش پرنسا لاتینا، سازمان جهانی بهداشت پس از تجزیه و تحلیل بیش از شش هزار شهر در ۱۱۷ کشور جهان اعلام کرد «پس از زنده ماندن از یک دوره بیماری همه‌گیر، اینکه هنوز هفت میلیون مرگ قابل پیشگیری و سال‌های بی شماری از سلامتی از دست رفته به دلیل شرایط جوی وجود دارد، غیر قابل قبول است».

«ماریا نیرا» رئیس بخش محیط زیست، تغییرات آب‌وهوا و سلامت سازمان جهانی بهداشت اطمینان داد گزارش منتشر شده، بزرگترین پایگاه داده پیرامون غلظت دی اکسید نیتروژن به عنوان یک آلاینده رایج شهری است. دی‌اکسید نیتروژن عموما از استفاده انسان از سوخت‌های فسیلی و به‌ویژه در نتیجه حرکت خودروها در مناطق شهری تولید می‌شود. این ذرات می‌تواند باعث بروز بیماری‌های تنفسی نظیر آسم شود. افرادی که در معرض این آلاینده قرار دارند نشانه‌هایی از قبیل سرفه، سوت کشیدن گوش و مشکلات تنفسی پیدا می‌کنند.

طبق اعلام این کارشناس سازمان جهانی بهداشت، اندازه‌گیری ذرات معلق ناشی از دود گازوئیل، گرد و غبار جاده‌ها، آلودگی ناشی از کشاورزی و فرآیندهای تولیدی با قطرهای مساوی یاکمتر از ۱۰ یا ۲.۵ میکرون نیز در این مطالعه مورد توجه قرار گرفته است.  

نیرا گفت: این ماده توانایی نفوذ به ریه‌ها و جریان خون را دارد که باعث مشکلات قلبی عروقی، عروقی مغز و تنفسی می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت در این گزارش توضیح داد که هر دو گروه آلاینده عمدتاً از فعالیت‌های انسانی مرتبط با سوزاندن سوخت‌های فسیلی سرچشمه می‌گیرند.

این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد همچنین اعلام کرد: نگرانی‌های فعلی انرژی، اهمیت تسریع انتقال به سیستم‌های انرژی پاک‌تر و سالم‌تر را برجسته می‌کند

نیرا از دولت‌ها خواست تا استانداردهای ملی کیفیت هوا را مطابق با آخرین دستورالعمل‌های کیفیت هوا که صادر شده، اتخاذ یا بررسی و اجرا کنند.

به نوشته یورو نیوز، این گزارش تاکید می‌کند که در بسیاری از مناطق جهان، هوا به ذرات معلقی آلوده است که مستقیما و از راه مجاری تنفسی وارد زبان، رگ‌ها و سرخ‌رگ‌ها شده و بیماری ایجاد می‌کند. سازمان جهانی بهداشت هشدار می‌دهد که کیفیت هوا در کشورهای شرق مدیترانه، جنوب شرقی آسیا و پس از آن قاره آفریقا، ناسالم‌تر از دیگر نقاط جهان است.

داده‌های این گزارش بین‌المللی نشان می‌دهد منشاء ذرات معلق که کیفیت هوا را برای تنفس کاهش می‌دهد، هم می‌تواند ناشی از فعالیت‌های انسانی و هم سرچشمه طبیعی داشته باشد: حمل و نقل، نیروگاه‌های سوختی، کشاورزی، سوزاندن پسماندها و فعالیت‌های صنعتی دیگر از یک سو و شن‌های صحرایی از سوی دیگر، عاملان اصلی وجود ذرات معلق در هوا به شمار می‌روند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها