|

بلاروس سفیر روسیه را احضار کرد

پس از آنکه نیروهای امنیتی بلاروس بیش از ۳۰ نیروی اجیرشده مظنون روسی را در نزدیکی مینسک بازداشت کردند، وزارت امور خارجه بلاروس امروز (پنجشنبه) سفیر روسیه در این کشور را احضار کرد.

بلاروس سفیر روسیه را احضار کرد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری ریانووستی، خبرگزاری دولتی "بلتا" روز چهارشنبه گزارش داد که بلاروس پس از دریافت اطلاعاتی درباره ورود بیش از ۲۰۰ شبه‌نظامی به این کشور برای بی‌ثبات کردن بلاروس در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، این نیروهای اجیرشده مظنون را بازداشت کرده است. در پی این رویداد، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس تاکید کرد که از روسیه می‌خواهد تا در این باره توضیحاتی ارائه دهد. بر اساس گزارشات، این مزدوران برای "گروه واگنر"، مقاطعه‌کار نظامی خصوصی معروف روسیه کار می‌کردند.

یکی از مقامات امنیتی ارشد بلاروس اعلام کرد، ۱۴ تن از این نیروهای اجیرشده مدتی را در منطقه دونباس واقع در شرق اوکراین سپری کرده بودند؛ جایی که نیروهای اوکراینی با شبه‌نظامیان تحت حمایت روسیه از سال ۲۰۱۴ میلادی درگیر هستند.

در همین حال، آندری راوکوف، دبیر شورای امنیتی کشور بلاروس امروز به خبرنگاران گفت: شهروندان روسی که چهارشنبه شب به اتهام برنامه‌ریزی برای بی‌ثبات کردن اوضاع بلاروس در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۹ اوت بازداشت شده بودند، شروع به شهادت دادن کردند. وی پیش از ورود به ساختمان کمیسیون مرکزی انتخابات گفت: آنها در حال شهادت دادن هستند.

کمیسیون مرکزی انتخابات امروز نشستی برگزار کرده و از تمامی نامزدهای ثبت‌نام کرده ریاست جمهوری دعوت کرده تا در این نشست شرکت کنند. راوکوف گفت: بلاروس تحقیقات کیفری را درخصوص این تدارکات برای حملات تروریستی در ارتباط با بازداشت‌های اخیر آغاز کرده است. وی همچنین تاکید کرد: به گمان ما ۲۰۰ شبه‌نظامی همچنان در بلاروس حضور دارند و تحقیقات و جست‌وجوها در حال انجام هستند.

به علاوه کمیته مرکزی انتخابات به نامزدهای ریاست جمهوری هشدار داده که تدابیر امنیتی بیشتری در جریان رویدادهای بزرگ اعمال می‌شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها