|

ایران جزو ۱۹ کشور خشک و بیابانی در سال ۲۰۴۰

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: ایران تا سال ۲۰۴۰ بر اساس ارزیابی‌های جهانی جزو ۱۹ کشور خشک و بیابانی جهان می‌شود که پیشگیری از تحقق آن شدنی است.

ایران جزو ۱۹ کشور خشک و بیابانی در سال ۲۰۴۰

به گزارش شبکه شرق، سرهنگ رضا اکبری، فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در مراسم تکریم و معارفه فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در سنندج گفت:  ایران تا سال ۲۰۴۰ بر اساس ارزیابی‌های جهانی جزو ۱۹ کشور خشک و بیابانی جهان می‌شود که پیشگیری از تحقق آن شدنی است. اقلیم خشک و نیمه خشک بیابانی ایران در کنار چالش‌های گرد و غبار، آلایندگی صنعتی، فرسایش خاک و سیل، زندگی و امنیت زیستی، حیاتی و غذایی را به مخاطره انداخته است.

وی با بیان اینکه بدون یگان حفاظت نمی‌شود کاری از پیش برد، افزود: جنگل‌های زاگرس ۴۰درصد آب کشور را تامین می‌کند که این مهمترین کارکرد جنگل هاست.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اضافه کرد: اگر هوایی برای نفس، زمینی برای زیستن و غذایی برای خوردن داریم، امنیت حیاتی خود را مرهون حفاظت از عرصه‌های طبیعی هستیم.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد اکسیژن زمین توسط جنگل‌ها تامین می‌شود، ادامه داد: ریشه تمام مشکلات در دست اندازی مردم به طبیعت است تا جایی که بر اساس ارزیابی‌ها تا ۱۷ سال آینده، شاید کشورمان دیگر جای سکونت نباشد.

به گفته سرهنگ اکبری کاشت هزار میلیارد درخت در جهان آغاز شده که در ایران هم از سال قبل کلید خورد و طرح مردمی یک میلیارد درخت آغاز شد.

وی ادامه داد: چین، آمریکا، عربستان، افغانستان و پاکستان در این حوزه موفق عمل کرده‌اند و شرایط اقلیمی این کشورها، نشان می‌دهد که اجرایی شدن این طرح در ایران هم شدنی است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در کردستان هم سالانه سه میلیون درخت قرار است غرس شود که طرف چهار سال ۱۲ میلیون درخت به وسعت سبز استان افزوده خواهد شد.

سرهنگ اکبری با بیان اینکه ایران هفتمین کشور تولید کننده کربن است، یادآور شد: هر هکتار پوشش جنگلی تا ۳۵ درصد ترسیب کربن را کاهش می دهد.

وی اضافه کرد: در بین ۵۴ کشور جنگل دار، ایران در ردیف چهل و پنجم قرار دارد و یک سوم میانگین دنیا جنگل داریم، یعنی بر خلاف آنچه تصور می شود از نظر جنگل غنی نیستیم.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور هشدار داد اگر پوشش گیاهی افزایش نیابد از نظر آبی با چالش مواجه خواهیم شد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تاکید کرد: اگر تغییر رویکرد حفاظتی نباشد موفق نخواهیم بود و باید مدیریت حفاظت از منابع طبیعی فعال و از ظرفیت همه دستگاههای اجرایی برای حفاظت استفاده شود.

به گفته سرهنگ اکبری، ۲۵۰ هزار همیار طبیعت در کشور داریم که این تعداد فقط روی کاغذ است و عملا در این عرصه فعالیتی ندارند.

وی با تاکید بر اینکه راهبرد اصلی حفاظت مردمی‌سازی آن است، گفت: هوشمندسازی حفاظت از عرصه‌های طبیعی به عنوان یک الزام باید عملی شده و رویکرد انسان محوری به فناوری محوری تغییر یابد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به تعامل مناسب حفاظتی و قضایی اشاره کرد و گفت: ۸۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی سال گذشته به بیت‌المال برگشت خورد.

وی گفت: ۲۳ شهید و ۵۰۰ جانباز در راه پاسداری از امنیت زیستی و حیاتی از بدو تاسیس یگان حفاظت تقدیم شده است.

در این مراسم از خدمات سرهنگ اردشیر دولتیاری قدردانی و سرهنگ منوچهر کیانی به عنوان فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان منصوب شد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها