|

دیجیاتو؛ پلی میان فناوری و ما

دنیای فناوری، دنیای تحولات سریع و شگفتی‌های بی‌پایان است. در این دنیای پویا، ما هر روزه شاهد ظهور نوآوری‌ها و دستاوردهای جدیدی هستیم و در این میان، حضور رسانه‌ای جامع، پیشرفته و قابل اعتماد ‌به عنوان یک پل ارتباطی میان ما و فناوری، نقشی حیاتی ایفا می‌کند.

دیجیاتو؛ پلی میان فناوری و ما

پایگاه خبری دیجیاتو به عنوان یکی از پیشگامان رسانه‌های حوزه فناوری در ایران، همواره در تلاش بوده تا همگام با این پیشرفت و تحول، به بهترین نحو نیازهای مخاطب خود را برآورده کند. در ادامه به گفتگو با مانی قاسمی، بنیانگذار دیجیاتو نشسته‌ایم تا از سیر تحول این رسانه و چالش‌ها و فرصت‌هایی که در مسیر 10 ساله خود داشته، بیشتر بپرسیم.

  • هوش مصنوعی امروزه فراگیری بسیاری در عرصه‌های مختلف پیدا کرده است، این فناوری در دنیای رسانه به خصوص رسانه‌های حوزه فناوری چه تاثیراتی گذاشته است؟

با استفاده از هوش مصنوعی رسانه‌ها این امکان را پیدا می‌کنند تا تحلیل داده دقیق‌تری داشته باشند، محتوای شخصی‌سازی شده را در اختیار مخاطب قرار دهند، فرآیندهای داخل تحریریه را به سمت اتوماسیون پیش ببرند و البته نسبت به روندهای آینده، پیش‌بینی‌های با کیفیت‌تری داشته باشند. البته باید توجه کنیم که علیرغم تمام قابلیت‌های هوش مصنوعی، هنوز در ابتدای این مسیر قرار داریم و تاثیر محسوس این تکنولوژی را احتمالا در سال‌های آتی خواهیم دید. 

2

 

  • آینده رسانه‌ها را با وجود هوش مصنوعی و پیشرفت‌هایی که در آینده خواهد داشت، چطور ارزیابی می‌کنید؟

رسانه‌ها با موج‌های مختلف تکنولوژی بیگانه نیستند، برای مثال عصر اینترنت رسانه‌های چاپی را تحت تاثیر قرارداد و ظهور شبکه‌های اجتماعی نیاز به فرم جدیدی از ارائه اخبار را به وجود آورد. در تمام این نقاط عطف، رسانه‌هایی موفق به حرکت رو به جلو شدند که ساختار اجرایی چابکی داشتند و با آغوش باز پذیرای تغییر بودند. هوش مصنوعی به رسانه‌ها کمک خواهد کرد که به درک عمیق‌تری از نیازهای مخاطبین برسند و متعاقب آن به شکل کارآمدتری با چالش‌هایی مثل اخبار جعلی مقابله کنند. 

 

  • شما در حال حاضر و در رسانه خودتان دیجیاتو تا چه حد از هوش مصنوعی کمک می‌گیرید و چقدر هوش مصنوعی توانسته به شما در تولید محتوا کمک کند؟

با استفاده از قابلیت GPT Maker که شرکت OpenAI ارائه داده مشغول توسعه مدل هوش مصنوعی اختصاصی خود هستیم. این مدل با داده‌های دیجیاتو تمرین داده می‌شود و با آموزش کافی می‌تواند ابزار کمکی بسیار خوبی برای خبرنگاران باشد تا برای ساختار مقالات، پیشنهاد تیتر، خلاصه کردن گزارش‌ها و موارد دیگر مورد استفاده قرار گیرد. تصور اینکه در حال حاضر هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین خبرنگاران و تولید کنندگان محتوا شود غلط است، اما ابزار بسیاری مفیدی است برای اینکه در انجام هرچه بهتر کارها به آن‌ها کمک کند. 

 

  • دیجیاتو از زمان راه‌اندازی و شروع فعالیت خود تاکنون چه تغییرات بزرگی داشته است و مزیت‌های اصلی این رسانه را در چه چیزهایی می‌دانید؟

استمرار در پذیرش تغییر شاید خود بزرگ‌ترین تغییر باشد. رسانه باید همیشه با ریتم جامعه خود را هماهنگ کند و نوع و فرم محتوایش را مطابق با سلیقه مخاطب تنظیم کند. فارغ از این موضوع حرکت دیجیاتو از پوشش صرف اخبار تکنولوژی جهانی به سمت انعکاس و نقد آنچه که در فضای اکوسیستم استارتاپی و فناوری داخل ایران می‌گذرد، شاید مهم‌ترین تصمیم استراتژی ما در طول سالیان گذشته بوده است. سرعت و دقت بالا در خبررسانی، پیگیری دغدغه‌های جامعه در حوزه کاری خودمان، انتقال مباحث پیچیده دنیای تکنولوژی به نحوی که برای همه قابل فهم باشد و در نهایت خلاقیت در ارائه محتوا از جمله ارزش‌هایی بودند که همواره تلاش کردیم به آن‌ها پایبند بمانیم. باور دارم همین ارزش‌ها کمک کرد که اعتماد صدها هزار مخاطبی که روزانه از محتوای ما بازدید می‌کنند را به دست آوریم و این شاید اصلی‌ترین مزیت دیجیاتو باشد. 

  • دیجیاتو در میان رسانه‌های آنلاین فارسی زبان چه جایگاهی از نظر تعداد مخاطبان و میزان تولید محتوا دارد؟

تا به امروز در دیجیاتو بیش از ۱۳۳ هزار مقاله منتشر شده و ویدیوهای ما در پلتفرمی مثل یوتوب بیش از ۱۰ میلیون بار دیده شده است. بیش از نیم میلیون نفر دیجیاتو را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند و با بازخوردهای خود انرژی بخش قلم‌های ما می‌شوند. دیجیاتو به لطف حمایت مخاطبینش قطعا یکی از رسانه‌های پیشرو ایران در حوزه فناوری است.

  • مخاطبان اصلی رسانه دیجیاتو چه گروهی از جامعه هستند و این موضوع چه تاثیری بر نوع انتخاب خبرها و نگارش اخبار و گزارش‌های دیجیاتو گذاشته است؟

دیجیاتو به واسطه نوع فعالیتش طیف گسترده‌ای از مخاطبین را در برمی‌گیرد. از افراد علاقه‌مند به فناوری گرفته تا کاربران حرفه‌ای و علاقه‌مند به نوآوری‌های دیجیتال. از کارمندی که می‌خواهد درک بهتری از اکوسیستم فناوری ایران داشته باشد تا مدیری که برای تصمیم‌گیری دقیق‌تر، احتیاج به داده‌های موثق و تحلیل‌های به روز دارد. برآورده کردن نیاز این طیف گسترده از مخاطبین کار آسانی نبود، اما در طول سال‌ها تلاش کردیم با تفکیک کردن پلتفرم‌های ارائه محتوا، تجربه بهتری برای کاربران در راستای دسترسی سریع‌تر به محتوای مدنظرشان رقم بزنیم. 

  • گروه رسانه‌ای دیجیاتو، رسانه‌هایی همچون روزیاتو و ویجیاتو را طی سال‌های گذشته راه‌اندازی کرده است، این رسانه‌ها با چه هدفی پایه‌گذاری شدند و تاکنون چقدر در جذب مخاطبان خود موفق بوده‌اند؟

ویجیاتو که به صورت تخصصی در حوزه بازی‌های ویدیویی و سرگرمی فعالیت دارد، ابتدا بخشی از خود دیجیاتو بود؛ با گذر زمان نیاز به ارتباط عمیق‌تر با نسل زد را احساس کردیم و با توجه به بازخوردهای مثبتی که گرفته بودیم، تصمیم گرفتیم که این بخش در قالب یک رسانه مستقل به فعالیت خود ادامه دهد؛ و این شاید یکی از بهترین‌های تصمیم‌های ممکن بود. برخوردار بودن از تیمی خوش فکر و جوان، کمک کرد که نیازهای نسل زد را بهتر شناسایی کنیم و با برقراری ارتباطی صمیمانه با آن‌ها، رشد بسیار سریعی را تجربه کنیم. تمرکز ویجیاتو بر روی تولید محتوای ویدیویی قرار دارد که فرم مورد علاقه مخاطبینش است. در دو سال گذشته ویجیاتو نزدیک به ۱۵۰۰ ویدیو تولید کرده است که این محتوا در پلتفرم یوتوب بیش از ۹۰ میلیون بار دیده شده و مخاطبین ۷ میلیون ساعت از زمان خود را به ما اختصاص داده‌اند که این موضوع بی‌نهایت برایمان ارزشمند است. روزیاتو نیز که در زمینه سبک زندگی و اخبار اجتماعی فعالیت دارد با هدف گسترش دامنه مخاطب ما در حوزه‌هایی خارج از فناوری پایه‌گذاری شد.

  • استراتژی شما برای حضور در شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل اینستاگرام، یوتوب و... چیست؟ و تا چه حد این شبکه‌های اجتماعی به برقراری ارتباط مستقیم و بیشتر با مخاطبان‌تان کمک کرده‌اند؟

میزان بازخوردی که ما از مخاطب‌ها در شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنیم قابل قیاس با هیچ پلتفرم دیگری نیست. این موضوع به ما امکان می‌دهد تا بیشتر در جریان احساسات جامعه قرار بگیریم، دغدغه‌های آن‌ها را بهتر در کنیم و البته همیشه با شنیدن نقدهایشان، سعی در بهبود خود داشته باشیم. هر شبکه اجتماعی استراتژی محتوایی خاص خود را می‌طلبد، برای مثال در حال حاضر شما محتواهای مربوط به فضای کسب‌وکار را می‌توانید در لینکدین دیجیاتو دنبال کنید، در صورتی که محتوای اینستاگرام ما ممکن است با چاشنی سرگرمی همراه باشد. 

 

  • کدام یک از بخش‌های خبری دیجیاتو از استقبال بیشتری نزد مخاطبان برخوردار است؟

همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردم دیجیاتو از بخش‌های محتوایی مختلفی تشکیل شده که هر یک از آن‌ها مخاطبین خاص خود را دارند. اما به طور کلی مقالاتی که در تحلیل و نقد حکمرانی اینترنت در ایران و وضعیت استارتاپ‌ها می‌نویسیم مورد استقبال بالایی قرار می‌گیرند. همچنین مقالاتی که به بررسی گجت‌ها اختصاص دارند و کاربر را در خرید محصولات دیجیتالی راهنمایی می‌کنند، در حجم بالایی به اشتراک گذاشته می‌شوند. 

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها