|

تفاوت بیت کوین و اتریوم چیست؟

احتمالا بارها برای شما نیز این سوال پیش آمده که تفاوت بیت کوین و اتریوم چیست؟ در یک نگاه کلی می‌توان بیت کوین را شروع انقلابی در شیوه تعامل انسان با مفاهیم مختلف مالی دانست و همچنین اتریوم را نیز می‌توان ادامه‌دهنده و تکمیل‌کننده این مسیر دانست که نقص‌ها و ایرادات موجود را برطرف کرده و قابلیت‌های جدیدی نیز ارائه کرده است. این دو رمزارز محبوب، در معیارهای مختلفی با هم فرق دارند؛ از قیمت اتریوم و بیت کوین گرفته تا شبکه آن‌ها. در این مطلب ضمن بررسی این رمزارز محبوب، به بررسی تفاوت‌های موجود بین آن‌ها می‌پردازیم.

تفاوت بیت کوین و اتریوم چیست؟

با بیت کوین و اتریوم بیشتر آشنا شوید

بیت کوین لقب اولین رمزارز جهان را یدک می‌کشد که به آن طلای دیجیتال گفته می‌شود. اتریوم نیز عنوان دومین رمزارز محبوب جهان را به خود اختصاص داده و بسیاری به آن نقره دیجیتال می‌گویند. هر دو ارز در زمان‌های متفاوتی و با اهداف و عملکردهای گوناگونی عرضه شده‌اند.

می‌توان این‌طور گفت که بیت کوین با اهدافی کلی و بزرگ پا به عرصه ظهور گذاشت و در مقابل، اتریوم نیز نسل جدیدی از تعریف ارز مجازی را به‌واسطه قابلیت‌های مختلف ارائه داد. قیمت اتریوم و بیت کوین در گذر زمان روبه‌رشد بوده و نوسان‌های مختلفی نیز تجربه کرده است.

همچنین خرید و فروش اتریوم و بیت کوین بین معامله‌گران بسیار مورد توجه است. آمار خرید اتریوم در گذر زمان، باتوجه‌به قابلیت‌های مهمی که این پلتفرم ارائه کرده است، سبب شهرت بیشتر آن شد و می‌توان آن را اصلی‌ترین رقیب بیت کوین نامید. در ادامه برخی از تفاوت‌های این دو رمزارز را بیان خواهیم کرد:

اهداف کلی بیت کوین و اتریوم

بیت کوین اولین‌بار با هدف ایجاد یک شکل جدید از مفهوم پول و سرمایه، عرضه شد و در این زمینه نیز موفق و عالی عمل کرد. قیمت اتریوم، بیت کوین و دیگر ارز‌ها در یک حالت کلی تحت‌تأثیر همین عامل، مسیر رشد را پیموده است؛ اما از سوی دیگر رمزارز اتریوم، با هدف ایجاد یک سیستم و استاندارد غیرمتمرکز عرضه شد و قابلیت‌های مهم و جدیدی همچون قراردادهای هوشمند، DeFi و NFTها را با هدف تنوع‌بخشی به شیوه‌های سرمایه‌گذاری و فعالیت در بازار کریپتوکارنسی ارائه کرد.

ارزش بازار

همان‌طورکه می‌دانید، بیت کوین اولین رمزارز تاریخ بوده و همین موضوع سبب برتری ارزش بازار آن در مقابل اتریوم شده است. ارزش بازار یک معیار برای مقایسه محبوبیت یک رمزارز است؛ به‌همین‌دلیل، قیمت اتریوم به نسبت بیت کوین کمتر بوده و بازار بیت کوین حجم بیشتری از معاملات و معامله‌گران را به خود اختصاص داده است.

مکانیسم اجماع

مکانیسم اجماع به فرآیندی گفته می‌شود که براساس آن، بر روی صحت و درستی تأیید تراکنش‌ها در یک بلاک نظارت صورت می‌گیرد تا شبکه یک رمزارز نسبت‌به عملکرد صحیح ماینرها مطمئن شود. تفاوت این دو ارز محبوب بازار در بخش مکانیسم اجماع را می‌توان در این دانست که بیت کوین از مکانیسم اجماع اثبات کار (PoW) و اتریوم از مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند.

گفتنی است که می‌توان یکی از دلایل تعیین قیمت اتریوم و بیت کوین را همین موضوع دانست. همچنین باید گفت که مکانیسم اجماع اثبات کار، نیاز به مصرف انرژی و زمان بالایی دارد؛ اما مکانیسم اجماع اثبات سهام، به نسبت، مصرف کمتری دارد. البته اتریوم نیز پیش‌تر از مکانیسم بیت‌ کوین بهره می‌برد، اما حالا از PoS استفاده می‌کند. این موضوع تا حدی خرید اتریوم و ماینینگ آن را منطقی‌تر کرده و به‌طور کلی، استخراج، خرید و فروش اتریوم تحت‌تأثیر این عامل رشد کرده است.

بیت کوین و اتریوم

کارمزد تراکنش

شاید تصور کنید که تنها تفاوت اساسی در این دو ارز که برای معامله‌گران اهمیت دارد، تفاوت قیمت اتریوم و قیمت بیت کوین است؛ اما باید گفت که این دو رمزارز در بحث کارمزد تراکنش نیز تفاوت و اختلاف زیادی دارند. به‌طوری‌که در کمتر از یک سال گذشته، کارمزد تراکنش اتریوم از ۲ دلار تا ۲۵ دلار بوده ولی این رقم در بیت کوین معادل ۱.۲۵ تا ۵ دلار برآورده شده است.

الگوریتم هش

الگوریتم‌های هشینگ (Hashing) روشی برای رمزنگاری داده‌ها و شیوه حفظ حریم خصوصی در شبکه این دو رمزارز است. همان‌طورکه می‌دانید، الگوریتم‌های امنیتی در محبوبیت، رشد، توسعه، سرنوشت و حتی قیمت اتریوم و بیت کوین تأثیر دارد؛ به‌همین‌دلیل، هر دو ارز تمام تلاش خود را در این زمینه به‌کار گرفته‌اند. بیت کوین از الگوریتم هش SHA-256 و اتریوم نیز از الگوریتم Ethash استفاده می‌کند.

سرنوشت و آینده اتریوم و بیت کوین

همان‌طورکه دیدید، اتریوم و بیت کوین هر دو اربابان بی‌چون‌و‌چرای قلمرو خود محسوب می‌شوند؛ زیرا هرکدام از آن‌ها دارای اهداف و چشم‌اندازهای متنوعی است و می‌توان گفت که تا این لحظه، هر دو موفق و عالی عمل کرده‌اند. بیت کوین با ایجاد یک پلتفرم مجازی و سریع توانسته است تا حد زیادی، جایگزینی بی‌واسطه برای ارزهای فیات و سنتی باشد. قیمت اتریوم و بیت کوین نیز بخاطر همین کاربردها و مزیت‌های ارائه‌شده، رشد داشته است.

در مقابل بیت کوین، اتریوم نیز به‌لطف قابلیت‌هایی مانند توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، قراردهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApp) توانسته است یک نوآوری و خلاقیت در مفاهیم مختلف سرمایه‌گذاری ایجاد کند. خرید اتریوم و بیت کوین توسط معامله‌گران و افزایش آمار خرید و فروش اتریوم و بیت کوین از نتایج همین عملکردهاست.

 

 

سخن نهایی

در این مطلب ضمن معرفی و نگاهی به اهداف و چشم‌انداز اتریوم و بیت کوین، به بررسی مهم‌ترین تفاوت‌های موجود میان این دو ارز دیجیتال پرداختیم. گفتنی است که قیمت اتریوم و بیت کوین همچنان رو‌به‌رشد است و دلیل این موضوع نیز، قابلیت‌ها و کاربردهای این دو است که کاربران زیادی را نسبت‌به خرید و سرمایه‌گذاری روی آن مجاب کرده است. همچنین باید گفت که بیت کوین و اتریوم اصولا رقیب‌های نمادینی برای یکدیگر هستند، نه رقبایی فنی و تخصصی. لازم به ذکر است که محتوای این مطلب هیچ پیشنهادی نسبت‌به خرید یا سرمایه‌گذاری روی ارزهای مجازی ندارد؛ بنابراین، هرگونه فعالیت، سرمایه‌گذاری و خرید و فروش اتریوم یا بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال باید توسط افراد کاربلد و باتجربه صورت گیرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها