|

موتور گیربکس آسانسور چیست + معرفی مزایا و کاربرد آن

در صورت امکان آدرس صفحه "موتور گیربکس آسانسور چیست" باشد در غیر این صورت بهینه باشد و نصفه نیوفتد

موتور گیربکس آسانسور چیست + معرفی مزایا و کاربرد آن

آسانسورهای کششی اساسا به دو دسته آسانسورهای کششی گیربکس‌دار و بدون گیربکس تقسیم می‌شوند. آسانسور گیربکس در واقع آسانسوری است که نیروی محرکه آن از طریق یک چرخ‌دنده از موتور الکتریکی به قرقره کششی وارد می‌شود.

 

هسته اصلی آسانسور موتور آن است که تمامی عملیات بالا و پایین بردن کابین را بر عهده دارد، زیرا نیروی لازم برای حرکت کابین از طریق موتور آسانسور تامین می‌شود. در این مطلب به دقیقا به این پرسش پاسخ می‌دهیم که موتور گیربکس آسانسور چیست؟ با ما همراه باشید.

مشخصات فنی موتور گیربکس آسانسور

برای اینکه بفهمیم موتور گیربکس آسانسور چیست باید بدانیم که گیربکس‌ها، انواع و پیکربندی‌های متفاوتی دارند که هر کدام برای کاربردها و نیازهای خاصی طراحی شده‌اند. با این حال در اینجا برخی از مشخصات فنی رایج گیربکس‌ها که باید به آن توجه شود عبارت‌اند از؛

  1.  نسبت دنده یک گیربکس نسبت بین ورودی و خروجی را تعیین می‌کند.
  2.  درجه‌بندی گشتاور، حداکثر درجه گشتاور یک گیربکس حداکثر مقدار گشتاوری را که می‌تواند بدون ایجاد آسیب تحمل کند را نشان می‌دهد. معمولاً در پوند فوت (lb-ft) یا نیوتن متر (Nm) اندازه گیری می‌شود.
  3.  پیکربندی شفت ورودی و خروجی: گیربکس‌ها می‌توانند انواع مختلفی از پیکربندی شفت ورودی و خروجی داشته باشند، مانند شفت‌های موازی، شفت‌های زاویه راست یا شفت‌های متحدالمرکز.
  4.  راندمان گیربکس به درصدی از توان ورودی اشاره دارد که با موفقیت به شفت خروجی منتقل می‌شود. گیربکس‌های با راندمان بالاتر منجر به اتلاف توان کمتر در حین انتقال می‌شود.
  5.  سطح سر و صدای تولید شده توسط گیربکس در حین کار، یک ملاحظات مهم است، به ویژه در کاربردهایی که کاهش نویز بسیار مهم است. این مشخصات فنی نقش مهمی در انتخاب گیربکس مناسب برای یک کاربرد خاص، تضمین عملکرد بهینه، قابلیت اطمینان و طول عمر سیستم مکانیکی ایفا می‌کند.

مشخصات فنی موتور گیربکس آسانسور

مزایای استفاده از موتور گیربکس آسانسور

با توجه به انواع موتور آسانسور موجود در بازار مانند موتور گیربکس دار یا موتور گیرلس، خرید موتور آسانسور بسیار حساس و مهم بوده و باید شرایط و مزایای هر کدام را سنجید و بعد اقدام به خرید کرد. استفاده از گیربکس آسانسور در سیستم‌های آسانسور مزایای متعددی دارد. برخی از مزایای کلیدی عبارتند از:

  1. افزایش راندمان: گیربکس‌های آسانسور برای انتقال موثر نیرو از موتور به سیستم آسانسور طراحی شده‌اند که در نتیجه عملکرد نرم‌تر و قابل اطمینان‌تر انجام می‌شود. کاهش دنده ارائه شده توسط گیربکس به بهینه‌سازی سرعت و گشتاور خروجی موتور کمک می‌کند و منجر به بهبود بهره‌وری انرژی می‌شود.
  2. ایمنی افزایش‌یافته: گیربکس‌های آسانسور با ویژگی‌های ایمنی مانند حفاظت از اضافه‌بار و سیستم‌های ترمز اضطراری برای اطمینان از ایمنی مسافران و جلوگیری از حوادث ساخته شده‌اند. گیربکس به تنظیم سرعت و حرکت کابین آسانسور و به عملکرد ایمن‌تر کمک می کند.
  3. طول عمر بیشتر: با کاهش بار موتور و سایر اجزای سیستم آسانسور، گیربکس‌ها می‌توانند به افزایش طول عمر این قطعات کمک کنند. گیربکس، ضربه‌ها را در حین کار می‌گیرد و از موتور و سایر اجزای حیاتی در برابر سایش و پارگی محافظت می کند.
  4. گزینه‌های سفارشی‌سازی: گیربکس‌های آسانسور در اندازه‌ها، پیکربندی‌ها و نسبت‌های دنده‌ای مختلف هستند که امکان سفارشی‌سازی بر اساس نیازهای خاص سیستم آسانسور را فراهم می‌کنند. این انعطاف‌پذیری، سازندگان آسانسور را قادر می‌سازد تا گیربکس را متناسب با نیازهای عملکرد انواع مختلف آسانسور طراحی کنند.
  5. مزایای تعمیر و نگهداری: گیربکس‌ها می توانند با متمرکز کردن نقاط روغن کاری و ایجاد دسترسی آسان برای بازرسی و سرویس، مراحل نگهداری را ساده کنند. تعمیر و نگهداری منظم گیربکس می‌تواند به جلوگیری از خرابی و اطمینان از عملکرد بهینه سیستم آسانسور کمک کند.

کاربرد موتور گیربکس آسانسور

موتورهای گیربکس می‌توانند در هر دو نوع آسانسور مسافر و آسانسور بار استفاده شوند. آسانسورهای مسافری برای حمل و نقل افراد بین طبقات یک ساختمان طراحی شده‌اند، در حالی که آسانسورهای بار برای حمل کالا، حتی بار سنگین استفاده می‌شوند. برای خرید موتور گیربکس آسانسور لازم است آشنایی بیشتری درباره گیربکس و کاربرد آن داشته باشید.

کاربرد موتور گیربکس آسانسور

 برخی از انواع متداول ساختمان‌هایی که در آن‌ها از موتورهای گیربکس آسانسور استفاده می‌شود عبارتند از:

  • ساختمان‌های مسکونی: موتورهای گیربکس آسانسور به‌طور معمول در ساختمان‌های مسکونی مانند مجتمع‌های آپارتمانی، مجتمع‌های مسکونی و خانه‌های خصوصی استفاده می‌شوند.
  • ساختمان‌های تجاری: موتورهای گیربکس آسانسور در ساختمان‌های اداری، مراکز خرید، فروشگاه‌ها و دیگر املاک تجاری نیز استفاده می‌شوند.
  • بیمارستان‌ها: موتورهای گیربکس آسانسور در بیمارستان‌ها و امکانات بهداشتی برای انتقال بیماران، کادر درمانی و تجهیزات پزشکی بین طبقات مختلف ضروری هستند.
  • ساختمان‌های صنعتی: موتورهای گیربکس آسانسور در اماکن صنعتی، انبارها، کارخانه‌ها و کارخانجات تولیدی برای حمل و نقل کالا و مواد به صورت عمودی استفاده می‌شوند.

عملکرد موتور گیربکس آسانسور

گیربکس آسانسور به یک موتور الکتریکی متصل است که انرژی لازم برای حرکت بالا و پایین آسانسور فراهم کند. موتور از طریق یک سیستم درایو کنترل می‌شود که سرعت و جهت حرکت آسانسور را تنظیم می‌کند. در داخل گیربکس آسانسور یک ترانسمیت‌گیر وجود دارد که ترکیبی از دنده‌های مستقیم، دنده‌های هیکال، دنده‌های کرمی یا دنده‌های سیاره‌ای‌اند که باهم کار می‌کنند تا قدرت را از موتور به آسانسور منتقل کنند.

نسبت دنده‌های ترانسمیت‌گیر سرعت حرکت آسانسور را تعیین می‌کند. با تغییر نسبت دنده‌ها گیربکس آسانسور می‌تواند سرعت حرکت آسانسور را تنظیم کرده و اطمینان حاصل کند که عملکرد صاف و کارآمد داشته باشد.

قطعات موتور گیربکس آسانسور

  • چرخ‌دنده و شفت خروجی گیربکس
  • بوش‌ها و بلبرینگ‌ها و قطعات آب‌بندی
  • روغن
  • ماردون
  • پوسته

کلام پایانی

در این مطلب به این پرسش که موتور گیربکس آسانسور چیست، پاسخ دادیم. گیربکس وسیله‌ای مکانیکی است که از چرخ دنده برای تغییر سرعت، گشتاور و جهت چرخش در یک سیستم مکانیکی استفاده می‌کند. مزیت اصلی آسانسور با گیربکس، نصب آسان، هزینه نگهداری پایین و قیمت مناسب (در مقایسه با آسانسورهای هیدرولیک و آسانسورهای بدون گیربکس) است.

انتخاب موتور مناسب گیربکس آسانسور وابسته به عواملی نظیر اندازه و ظرفیت وزنی آسانسور، سرعت و فرکانس استفاده، ارتفاع ساختمان و نیازهای خاص ساختمان یا امکانات است. خرید موتور گیربکس آسانسور مناسب و باکیفیت بهتر است از یک فروشگاه لوازم آسانسور که با هدف رضایت مشتری و رعایت استانداردها و مقررات ایمنی کار می‌کند، انجام شود. برای خرید قطعات آسانسور چندین فروشگاه و بورس معتبر در ایران وجود دارد که با مراجعه به آن‌ها به راحتی می‌توانید خریدی امن و ایمن را تجربه کنید.

 

برچسب ها : خرید موتور آسانسور,آسانسور,انواع موتور آسانسور,قطعات آسانسور

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها