|

5 فیلم ایرانی در برلین

دیروز فیلم‌های بخش مسابقه هفتاد‌و‌چهارمین دوره جشنواره برلین اعلام شد و مشخص شد دو فیلم سینمایی از ایران برای بخش مسابقه اصلی و مواجهه این رویداد سینمایی انتخاب شده‌اند. با اعلام فیلم‌های بخش‌های اصلی فیلم‌های جشنواره برلین ۲۰۲۴، فیلم «کیک محبوب من» ساخته بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم یکی از ۲۰ فیلم بخش مسابقه خواهد بود که برای جوایز اصلی و خرس طلای بهترین فیلم رقابت خواهد کرد.

دیروز فیلم‌های بخش مسابقه هفتاد‌و‌چهارمین دوره جشنواره برلین اعلام شد و مشخص شد دو فیلم سینمایی از ایران برای بخش مسابقه اصلی و مواجهه این رویداد سینمایی انتخاب شده‌اند. با اعلام فیلم‌های بخش‌های اصلی فیلم‌های جشنواره برلین ۲۰۲۴، فیلم «کیک محبوب من» ساخته بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم یکی از ۲۰ فیلم بخش مسابقه خواهد بود که برای جوایز اصلی و خرس طلای بهترین فیلم رقابت خواهد کرد. فیلم‌نامه «کیک محبوب من» به قلم مقدم و صناعی‌ها ساخته شده است و لیلی فرهادپور و اسماعیل محرابی نقش‌های اصلی آن را برعهده دارند. غلامرضا موسوی و بهتاش صناعی‌ها به همراه تهیه‌کنندگانی از کشورهای فرانسه، آلمان و سوئد تهیه‌کنندگی این محصول مشترک را برعهده دارد. همچنین فیلم «خمیازه بزرگ» به کارگردانی علی‌یار راستی هم در بخش «مواجهه» (Encounter) جشنواره برلین به روی پرده خواهد رفت؛ همچنین در بخش‌های دیگر این جشنواره آثار دیگری از ایران حضور دارد. فیلم کوتاه «گوسفند» ساخته هادی بابایی‌فر در اولین حضور بین‌المللی خود به بخش نسل این جشنواره راه پیدا کرده است. همچنین مستند «مایدگُل» ساخته سروناز علم‌بیگی و محصول مشترک ایران و آلمان نیز در همین بخش حضور دارد. مستند «سیاره دزدیده‌شدن من» به کارگردانی فرحناز شریفی به‌عنوان محصول مشترک ایران و آلمان در بخش پانوراما اولین حضور جهانی خود را تجربه می‌کنند. به گزارش ایسنا پیش‌از‌این فیلم «چیزهای کوچک مانند این» ساخته تیم میلانتس با بازی کیلین مورفی در نقش اصلی به‌عنوان فیلم افتتاحیه برلین ۲۰۲۴ انتخاب شده بود. این فیلم در بخش مسابقه اصلی حضور دارد. برخی دیگر از فیلم‌های بخش مسابقه بین‌المللی که نامزدهای خرس طلایی هستند، عبارت‌اند از «پایانی دیگر» به کارگردانی پیرو مسینا، «معمار» به کارگردانی ویکتور کوساکوفسکی، «چای سیاه» به کارگردانی عبدالرحمن سیساکو، «آشپزخانه» به کارگردانی آلونسو رویزپالاسیوس، «داهومی» به کارگردانی متی دیوپ، «مردی متفاوت» به کارگردانی آرون شیمبرگ و... .

عراق؛ بازسازی پروژه میلیارد‌دلاری و فساد

شبکه شرق: تحقیقات گاردین فاش می‌کند کارمندان سازمان ملل هم در عراق در پی کسب درآمد عجیب‌و‌غریب از پروژه بازسازی این کشور در دوران پس از جنگ هستند. ارزش این پروژه 1.5 میلیارد دلار است. در واقع از زمان حمله ایالات متحده به عراق در سال ۲۰۰۳ تاکنون، مبالغ بسیار زیادی با هدف بازسازی عراق به این کشور کمک شده است؛ اما هرگز این مبالغ صرف بازسازی و توسعه زیرساخت‌های عراق نشده است. فساد داخلی یک طرف، اما میل به رشوه‌گیری برخی کارمندان سازمان ملل که در این پروژه فعال هستند، هم طرف دیگر ماجراست!

دلفین کروناسنج`

فرارو: به‌تازگی دانشمندان چینی رباتی طراحی کرده‌اند که کرونا را تشخیص می‌دهد. این ربات دلفینی که از توسعه یک ربات شناگر الکترومغناطیسی نرم، بی‌سیم و بدون باتری تولید شده است، برای نظارت بر مولکول‌های شیمیایی و ویروسی در مکان‌های صعب‌العبور است. یکی از قابلیت‌های کلیدی ربات شناگر این است که «مانند دلفین» شنا می‌کند. در سیستم محرکه ربات شناگر نرم که از دم دلفین الگوبرداری شده است، از یک سیستم تحریک الکترومغناطیسی برای کنترل آهنربا‌ها استفاده می‌شود و به ربات امکان نوسان و حرکت در آب را می‌دهد. حسگر‌های الکترود روی دستگاه برای شناسایی مولکول‌های مختلف بر‌اساس نیاز‌های بهداشت عمومی، از فلزات سنگین گرفته تا ذرات بیولوژیکی و آلاینده‌های هسته‌ای، آماده می‌شوند. طراحی ربات، کارایی و انعطاف‌پذیری سیستم‌های نظارت الکترونیکی سیار را بدون به خطر انداختن عملکرد در فضا‌های محدود و باریک افزایش می‌دهد. قابلیت‌های بی‌سیم، آن را قادر می‌کند به طور یکپارچه و بدون کابل در محیط‌های حلقه بسته مانند لوله‌های دایره‌ای کار کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها