|

عوامل موثر بر قیمت میلگرد کدامند؟ آیا میلگرد روند صعودی را طی خواهد کرد

​ هنگام بحث در حوزه مصالح ساختمانی، به ویژه در مورد میلگرد، قیمت و عواملی که بر آن تأثیر می‌گذارند، بسیار اهمیت دارند. برای افرادی که در صنعت ساخت و ساز فعالیت می‌کنند، قیمت مصالح خریداری شده و هزینه کلی پروژه بسیار حیاتی است. از آنجایی که میلگرد به عنوان یکی از مصالح اساسی و جدایی‌ناپذیر در سازه‌های بتنی استفاده می‌شود، شناخت عوامل موثر بر قیمت آن به مهندسان و متخصصان کمک می‌کند تا با در نظر گرفتن این عوامل، خرید بهینه و اقتصادی‌تری برای پروژه‌های مختلف انجام دهند. در ادامه، ما عوامل تاثیرگذار بر قیمت این قطعات را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

عوامل موثر بر قیمت میلگرد کدامند؟ آیا میلگرد روند صعودی را طی خواهد کرد

 

قیمت میلگرد و سایر آهن آلات چگونه تعیین خواهد شد؟

محاسبه قیمت این محصول بر اساس وزن فولاد استفاده شده در هر شاخه از آن صورت می‌گیرد. این امر به این خاطر است که در پروژه‌های عمرانی معمولا میزان میلگرد مورد نیاز بر اساس طول مشخص، محاسبه می‌شود. با این حال، فروش آن بر اساس وزن صورت می‌گیرد و برای تعیین دقیق وزن محصول مورد نیاز، باید فرمول محاسبه را بر اساس مقیاس طول در نظر گرفت.

 

در محاسبه میزان میلگرد مورد نیاز ساختمان، دو روش محاسبه کلی و محاسبه دقیق بر اساس متراژ مورد استفاده قرار می‌گیرد. محاسبه دقیق وزن این محصول نیازمند استفاده از جداول تخصصی مانند جدول اشتال است. با استفاده از این جداول، خریداران می‌توانند وزن این قطعات را محاسبه کرده و از خرید مازاد و هدر رفتن منابع خود جلوگیری کنند.

44444444

تعیین قیمت نهایی میلگرد به چه عواملی وابسته است؟

از آنجایی که این محصول در انواع مختلف چون ساده و آجدار وجود دارد و به عنوان یک ماده اساسی و جدا ‌ناپذیر در سازه‌های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد، شناخت عوامل موثر بر قیمت میلگرد امروز، به مهندسان و متخصصان کمک می‌کند تا با در نظر گرفتن این عوامل، خرید بهینه و اقتصادی‌تری را برای پروژه‌های خود تجربه کنند. در ادامه، ما عوامل تاثیرگذار بر قیمت این محصول را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

●قیمت مواد اولیه

 در مرحله ابتدایی ساخت، هزینه مواد اولیه مانند قیمت آهن استفاده شده برای تولید این قطعات از جمله عوامل مهمی است که بر قیمت نهایی آن تاثیر گذار می باشد.

در این قطعات از مواد اولیه‌ای مانند قراضه آهن، سنگ آهن و سایر مواد پایه مانند نیکل و کروم استفاده می‌شود. افزایش قیمت این مواد اولیه به هر دلیلی، مانند کمیاب شدن و کاهش عرضه، می‌تواند تاثیر زیادی بر قیمت نهایی این محصول داشته باشد.

●عرضه و تقاضا

در هر بازار این دو عامل به عنوان مهمترین عواملی که بر قیمت کالاها تاثیر می‌گذارند، در نظر گرفته می‌شوند. با افزایش تقاضا از سوی خریداران یا کاهش عرضه محصول به هر دلیلی، قیمت آن افزایش یا کاهش می‌یابد. به عبارت دیگر، هنگامی که تقاضای خرید در بازار کاهش یافته و موجودی میلگرد به بیش از حد تقاضا افزایش پیدا کند، قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

●نوسانات شاخص بورس

بازار بورس کالا یکی از عوامل اساسی است که در داخل کشور می‌تواند تاثیری بر قیمت این قطعات داشته باشد. شاخص بورس به عنوان یک معیار اصلی برای ارزش سهام شرکت‌های فعال در هر بخش از صنعت، در فرآیند قیمت‌گذاری این محصول نقش مهمی ایفا می‌کند.

●هزینه‌های حمل و نقل کالا

هزینه حمل و نقل و تغییرات قیمت سوخت مصرف شده برای انتقال این محصول، یکی از عواملی است که تاثیر قابل توجهی بر قیمت نهایی آن دارد. هزینه حمل و نقل حجم بالای محصولات فولادی خریداری شده مانند میلگرد که با استفاده از کامیون یا کشتی صورت می‌گیرد از جمله هزینه‌های مرتبط با این محصولات بوده که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

●تغییرات نرخ ارز

قیمت این محصول و مقاطع فولادی مانند سایر کالاها، به طور مستقیم تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز قرار دارند. یکی از دلایل اصلی این پدیده، استفاده ایران از منابع طبیعی و معادن غنی برای تولید این قطعات است. افزایش حجم صادرات میلگرد می‌تواند در کنار نوسانات نرخ ارز تاثیر قابل توجهی بر قیمت این محصول در داخل کشور بگذارد.

آیا قیمت میلگرد روند صعودی خواهد داشت یا نزولی؟

در این مقاله، به بررسی عوامل موثر بر قیمت میلگرد پرداختیم. تجربه نشان می‌دهد که تصمیمات در حوزه فولاد عموماً به صورت ناگهانی و در زمان کوتاهی اتخاذ می‌شوند و این تصمیمات در تحلیل فوق مورد بررسی قرار نگرفته‌اند.

در آخر باید گفت برای پیش بینی قیمت هر محصول فولادی، لازم است با تجربه اندوزی از اتفاقات امروز و نوع خبرها و تاثیر آن بر نرخ ارز، کلیه خبرهای موثر را رصد نموده و سپس در جهت امور کاری خود تصمیم گیری نمایید.

از کجا می‌توان از قیمت میلگرد و آهن آلات به صورت لحظه‌ای استعلام گرفت؟

مجموعه‌ی پیوان به عنوان یکی از تامین‌کنندگان اصلی مقاطع و ورق‌های فولادی در ایران، در تلاش است تا در تصمیم‌گیری و انتخاب درست در کنار مشتریان بوده و کمک کند تا در خرید خود رضایت بیشتری داشته باشند. همانطور که بالاتر اشاره شد، قیمت میلگرد و دیگر آهن آلات تحت عوامل مختلفی تغییر کرده و ثابت نخواهد بود. به همین دلیل وبسایت پیوان، ضمن معرفی این محصول و ارائه اطلاعات کامل درباره آن‌، قیمت را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا با انتخاب و مراجعه به این سایت، سهولت در خرید و دستیابی به اطلاعات بیشتر را تجربه کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها