|

قیمت پروفیل بر اساس وزن چگونه تعیین می‌شود؟

میزان عرضه و تقاضای پروفیل در بازارهای جهانی به حدی افزایش یافته که امروزه بیشتر کشورهای جهان تلاش می‌کنند با ایجاد زیرساخت‌های لازم مقدمات حضور خود را در این صنعت کلیدی و مهم فراهم آورند. این مقاطع در صنایع مختلفی کاربرد دارند، به همین دلیل با کوچک‌ترین اتفاقی نرخ آنها دچار نوسانات جدی می‌شود. در این مطلب قصد بررسی دلایل افت و خیز قیمت آنها را نداریم، بلکه تلاش می‌کنیم در خصوص رابطه وزن پروفیل‌ها (Profile weight) و قیمت آنها به نکات قابل توجهی اشاره کنیم.

قیمت پروفیل بر اساس وزن چگونه تعیین می‌شود؟

 

عوامل قیمت‌گذاری پروفیل‌ها

تمام طول این کالاها ثابت و بدون تغییر است که ظاهری دایره، مستطیل یا مربع دارند. بر همین اساس مهندسان آنها را به دو دسته باز(میلگرد، نبشی، تسمه و ناودانی) و بسته(لوله، قوطی و غیره) تقسیم‌بندی کرده‌اند که بیشتر کاربرد آنها در صنایع ساختمان‌ و خودرو می‌باشد. واقعیت این است که تمامی مقاطع فولادی از لحاظ قیمت تابع یکدیگر هستند، یعنی زمانی که قیمت آهن گران می‌شود، متناسب با آن سایر محصولات هم با روند صعودی قیمت روبرو می‌شوند. اما در بخش پروفیل‌ها این شرایط کمی متفاوت است، به این معنا که به غیر از جو روانی بازار، بورس و تجارت جهانی نیز تاثیرگذار هستند.

 از عوامل قیمت‌گذاری این محصولات می‌توان به قیمت مواد اولیه، هزینه‌های تولید، تعادل عرضه و تقاضا، شرایط بازار جهانی، پیشرفت تکنولوژی و همچنین نوع انرژی مصرفی اشاره کرد. ولی در میان تمامی این عوامل مصمم هستیم در خصوص ابعاد، ضخامت و وزن این فرآورده‌های فولادی مطالبی را عنوان کنیم.

بررسی قیمت پروفیل از لحاظ وزن

به گفته کارشناسان معمولا ابعاد و ضخامت پروفیل ها به دو شکل بر نرخ آنها تاثیر می‌گذارد. اولین مورد، تاثیر وزن می‌باشد که در واحد شاخه مشخص می‌شود، یعنی هر چقدر وزن پروفیل مورد نظر کمتر باشد، قیمت نیز پایین می‌آید. در کنار این موضوع شرایط و نحوه نگهداری محصول نیز می‌تواند در قیمت نهایی تاثیرگذار باشد.

 نکته قابل توجه اینکه وزن این کالاها از روی چگالی آنها قابل اندازه‌گیری است. مثلا چگالی فولاد 85/7 گرم بر سانتیمتر مکعب می‌باشد و اگر حجم مقاطع در چگالی ضرب شود، وزن آن محصول به دست می‌آید که این فرمول برای تمامی مقاطع قابل کاربرد است و فقط باید وزن مخصوص مواد اولیه را در فرمول وارد نمود. توجه داشته باشید که محاسبه حجم مقطع فولادی (به غیر از آنهایی که شکل هندسی مربع و یا مستطیل دارند) همیشه ساده و راحت نیست.

222222222

همانطور که پیش از این اشاره شد، محصولات نامبرده معمولا در ساخت در و پنجره، تابلوهای‌تبلیغاتی و راهنمایی، میز و صندلی به کار گرفته می‌شوند، لذا برای بکارگیری آنها حتما باید از شناخت کافی برخوردار باشیم. هر چند قیمت پروفیل آهن بیشتر متناسب با وزن مشخص می‌شود، ولی در کنار آن تغییرات قیمت ارز نیز به شدت روی بازار این محصول تاثیرگذار است. در این چند سال اخیر قیمت دلار به شکلی صعودی، رشد داشته و این روند در مورد پروفیل نیز اتفاق افتاده است. در کنار این موضوع باید میزان عرضه و تقاضا را هم مدنظر داشت، این دو عامل همواره برای اقتصاددانان جذابیت‌های فراوانی به همراه داشته است.

نکته دیگر اینکه معمولا نوع سبک به دلیل کارایی بالا دارای ارزش بیشتری هستند و این در حالی است که نوع سنگین تنها به دلیل وزن بیشتر قیمت بالاتری دارند. موارد دیگری مانند هزینه‌های جابجایی، مناسبات تجاری، جنگ و یا قیمت طلا و نفت همگی در نرخ پروفیل تاثیرگذار هستند که در ایران کارخانه تولیدکننده، وزن، کیفیت و تعداد واسطه‌ها نیز وجود دارند.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها