|

سن مناسب برای کاشت مو چند سال است؟ و به چه عواملی بستگی دارد؟

متأسفانه افراد بسیاری از سنین جوانی با مشکل کم مویی یا طاسی مواجه می شوند. بدون تردید این اتفاق ناخوشایند رنج بسیاری برای جوانان به همراه می آورد. آن ها به دنبال راه درمانی مؤثری برای مقابله با آن می گردند و بیشتر آن ها هر کاری برای جلوگیری از ریختن موهای خود انجام می دهند. فارق از روش های درمانی سنتی و خانگی که معضلات خود را دارند، برخی ترجیح می دهند از خدمات پزشکی مثل کاشت مو استفاده کنند. اما فراموش نکنیم که انجام عمل کاشت مو در شرایط خاص خودش امکان تحقق دارد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی این موضوع بپردازیم که سن مناسب برای کاشت مو چه سنی است؟ و عوامل موثر پیرامون آن چیست؟ پس اگر می خواهید به اطلاعات ارزشمندی دست یابید با ما همراه باشید.

سن مناسب برای کاشت مو چند سال است؟ و به چه عواملی بستگی دارد؟

عوارض کم مویی یا طاسی‌ بر جوانان

 

زمانی که ریزش مو در سنین نوجوانی و جوانی اتفاق می افتد، متاسفانه تاثیرات شدیداً منفی بر روحیه فرد می گذارد. ریزش مو ها باعث کاهش شدید اعتماد به نفس و در موارد بسیاری ایجاد غصه و افسردگی در شخص مبتلا می شود. در مواردی که تأثیرات روانی موضوع تا این اندازه شدید است، احتمال آنکه پزشک به کاشت مو در جوانی رضایت دهد، بیشتر می شود. اما لازم است فرد جوان به تمامی عوارض جانبی این موضوع آگاهی کامل داشته باشد و تمام مسئولیت این تصمیم را تقبل کند.

بهترین سن برای کاشت مو در آقایان 

دانشمندان بسیاری پیرامون این موضوع تحقیقات گسترده ای کرده اند که بهترین سن برای کاشت مو ها چه سنی می باشد؟ اغلب آن ها بر این باورند که هرچه سن فرد به سی سالگی نزدیک تر باشد، نتایج بهتری از عمل کاشت مو حاصل می شود. پس بیشتر پزشکان بازه زمانی ۳۳_۲۷ سال را بهترین بازه ی زمانی برای کاشت مو می دانند.

ناگفته نماند که این بازه ی سنی که از ۲۷ سالگی آغاز می شود برای آقایان مناسب است و باید پس از معاینه و نظر قطعی پزشک تصویب شود. اما در مورد بانوان گرامی موضوع متفاوت است و ما شرایط سنی برای کاشت مو طبیعی برای بانوان را در ادامه برای شما شرح خواهیم داد‌. بار دیگر یادآوری می کنیم که بیشتر پزشکان سن کاشت مو برای آقایان را از ۲۷ سالگی می دانند. 

سن کاشت مو برای خانم ها 

کاشت مو کلینیک ایران

 

خوشبختانه در مورد بانوان باید بگوییم که محدودیت سنی برای کاشت مو برای آنها وجود ندارد. آن‌ها در هر سنی می‌توانند به کاشت مو اقدام کنند. کاشت مو به آن ها کمک می‌کند تا موهایی پرپشت‌تر و جذاب‌تر داشته باشند. هرچند برخی از پزشکان معتقدند که بهترین سن کاشت مو برای خانم‌ها بعد از پایان ۱۸ سالگی می باشد. زیرا تحقیقات ثابت کرده است که پس از پایان هجده سالگی اثر تغییرات هورمونی در دوران نوجوانی بر روی موهای کاشته شده کمتر می باشد و  در نتیجه نتایج بهتری به دست می آید.

البته این بدان معنا نیست که فقط بانوان بالای ۱۸ سال گزینه مناسبی برای کاشت مو هستند؛ اما ضروریست که آن‌ها توسط پزشک متخصص معاینه شوند تا اطمینان حاصل شود که آیا می‌توانند از تکنیک کاشت مو برای رفع مشکل خود استفاده کنند یا خیر؟

در مورد آقایان چرا در سنین پایین‌ تر از ۲۷ سال امکان کاشت مو وجود ندارد؟

 

دو دلیل اساسی در آقایان عدم امکان کاشت مو در سنین پایین‌تر از ۲۷ سال را شامل می شود. 

  1. اولین دلیل: به وضعیت بانک موی آن ها بر میگردد که تا سنین کمتر از ۲۷ سال هنوز به وضعیت پایدار نرسیده است.  
  2. دومین دلیل این است که، در افراد جوان احتمال بروز و وقوع طاسی‌ های گسترده در سنین بالاتر بسیار بالاست.

پس لازم است آن ها پس از پایان ۲۷ سالگی که برخی از فاکتورهای بدنی آن ها پایدار شده است، اقدام به کاشت مو کنند. در ادامه به توضیح بیشتر این عوامل می پردازیم. 

پایدار شدن وضعیت بانک مو

در کاشت موی طبیعی، وضعیت و شرایط بانک مو یا همان ناحیه اهداکننده اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع ضروریست تا فرد بانک موی قابل اطمینانی داشته باشد تا پزشک بتواند با اعتماد به وضعیت بانک مو از آن برای کاشت موهای جدید استفاده کند. گاهی دیده شده است که موهای موجود در بانک مو هنوز در برابر تأثیرات هورمون‌های آندروژنی مقاوم نشده اند، پس پزشک نمی تواند آن ها را به ناحیه اهدا منتقل کند زیرا مطمئن نیست که آیا می تواند روی این موها به‌ عنوان موهایی که هرگز نمی‌ ریزند حساب کند یا خیر.

پس گرافت هایی باید انتخاب شوند که در برابر تغییرات هورمونی مقاوم شده اند و به سادگی نمی‌ ریزند. به صورت کلی تشخیص این موضوع برای پزشکان در سنین کمتر از ۲۷ سال بسیار مشکل است و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده چه بر سر بانک مو خواهد آمد. پس بهتر است افراد خود مراقبتی های بلند مدت را اساس تصمیم خود قرار دهند و تا پایان ۲۷ سالگی برای کاشت مو صبر کنند. 

احتمال رخداد طاسی‌های گسترده

ابتدا لازم است خاطرنشان کنیم که حفظ بانک مو بسیار ضروری و مهم است. اغلب افرادی که در سنین پایین دچار ریزش مو می‌شوند، در سنین بالاتر طاسی‌ های بسیار گسترده ای را تجربه می‌کنند. متأسفانه پیش بینی اینکه آن ها در آینده بخش زیادی از موهای سر خود را از دست خواهند داد، کار سختی نیست. پس اگر در سنین بالا تر دچار طاسی های وسیع تر شوند، بانک مویی برای کمک گرفتن از آن در چنین وضعیتی ندارند. 

موضوع دیگر  این است که بیشتر افراد جوان به تراکم نسبی محل ریزش رضایت نمی‌دهند و می خواهند،  موهای پر تراکمی در محل ریزش داشته باشند و روش های کاشت مو با تراکم بالا را انتخاب می کنند. این موضوع بانک مو را با آسیب بیشتری مواجه می کند زیر پزشک معالج مجبور می شود حجم بسیاری از گرافت ها را از ناحیه اهدا یا همان بانک مو برداشت کند.

اگر ریزش موی فرد قطع نشده باشد، این اتفاق در آینده چالش های بسیاری برای او پیش خواهد آورد. به احتمال بسیار زیاد ریزش موی قطع نشده و ادامه‌دار در این فرد باعث از دست دادن موهای کاشته شده خواهد شد. اگر ریزش مو قطع نشود، شخص مجبور می شود برای یکدست کردن سر خود همه ی موهایش را بتراشد. اینجاست که کار بدتر می شود زیرا اسکار و زخم‌های باقی مانده در بانک مو هویدا می شوند و بر روی ظاهر فرد تاثیری منفی و ناخوشایند می‌گذارند.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا به سن مناسب برای کاشت مو و عوامل تاثیرگذار بر آن اشاره کنیم. امیدواریم این مقاله توانسته باشد پاسخی به پرسش های ابتدایی شما بدهد و ابهامات شما را رفع کند . 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها