|

آشنایی با روش‌های ارسال بار هوایی

در این مطلب با حمل و نقل هوایی بین المللی، مزایا و معایب آن و انواع روش‌های ارسال بار هوایی آشنا خواهید شد.

آشنایی با روش‌های ارسال بار هوایی

 

صادرات کالا به سراسر جهان از طریق حمل و نقل بین المللی اتفاق می‌افتد. حمل و نقل بین المللی هوایی یکی از روش‌‌های اصلی برای جابه‌‌‌جایی محموله‌‌‌ها در سراسر جهان است. به‌‌طور کلی بسیاری از افراد فکر می‌‌کنند که ارسال بار هوایی بسیار پرهزینه است، اما واقعیت این است که گاهی استفاده از این روش حمل ‌و نقل می‌‌تواند در سایر هزینه‌‌ها صرفه‌‌جویی کند. با افزایش رشد اقتصاد جهانی، صنایع انتظار دارند که محموله‌‌ها با سرعت بیشتری به دستشان برسد، برای همین هم حمل و نقل هوایی اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

اکثر کالاهایی که ارزش بالا یا زمان‌‌بندی محدود دارند، از طریق حمل و نقل هوایی جابه‌‌جا می‌‌شوند.

ارسال هوایی بار با روش‌‌های مختلفی صورت می‌گیرد که هرکدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. عوامل زیادی مثل وزن کالا، اندازه، مبدأ و مقصد کالا روی نرخ حمل ‌و نقل بین المللی و انتخاب روش حمل تأثیر بسزایی دارند. در این مطلب می‌خواهیم کمی روی حمل و نقل هوایی بین المللی تمرکز کنیم. به شما خواهیم گفت که حمل و نقل هوایی و مزایای آن چیست و روش‌های ارسال هوایی بار را هم معرفی خواهیم کرد.

حمل و نقل هوایی چیست؟

حمل و نقل هوایی به‌معنای ارسال محموله با هواپیماست. این روش معمولاً برای کالاهایی انتخاب می‌‌شود که تاریخ تحویل کوتاهی دارند. در این روش، شرکت‌‌های حمل و نقل هوایی مختلف، حمل‌ سریع بار را به عهده می‌گیرند. این روش اغلب به‌عنوان گران‌‌ترین و درعین‌حال سریع‌‌ترین روش حمل‌ و نقل بین‌المللی شناخته می‌شود.

اولین ارسال بار هوایی در سال 1910 انجام شداین پرواز حدود 91 کیلوگرم ابریشم را از دیتون به کلمبوس حمل کرد که مسافتی نزدیک به 200 کیلومتر بود.

مزایای حمل بار هوایی

از مهم‌‌ترین مزایای ارسال بار هوایی می‌‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • حمل ‌و نقل بین المللی سریع و قابل ‌اعتماد

  • امکان ارسال کالا تقریباً به هر نقطه از جهان

  • حق بیمه کم

  • امنیت بالا و کاهش خطر آسیب و سرقت کالا

  • نیازنداشتن به بسته‌‌بندی‌‌های چندباره برای محافظت از کالا

  • امکان رهگیری وضعیت محموله در طول مسیر

  • کاهش هزینه‌‌های انبارداری

 

 

 

معایب حمل و نقل هوایی

از مهم‌‌ترین معایب ارسال هوایی بار می‌‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • محدودیت اندازه: هواپیما برخلاف کشتی برای حجم باری که حمل می‌‌کند محدودیت دارد، تا امنیت پرواز حفظ شود.

  • محیط‌‌زیست: حمل و نقل هوایی بیشتر از سایر روش‌‌های حمل‌ و نقل گاز دی‌‌اکسید کربن تولید می‌کند و موجب آلودگی هوا می‌شود.

  • روند گمرک: روند ترخیص از گمرک برای محموله‌‌های بین‌المللی ممکن است کمی دشوار باشد.

  • هزینه: ارسال بار هوایی گران‌‌تر از سایر روش‌‌های حمل ‌و نقل است.

 

انواع خدمات بار هوایی

حمل و نقل هوایی بین المللی را می‌‌توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد:

محموله‌‌های عمومی (General Cargo)

این نوع خدمات حمل‌‌و‌نقل معمولاً قیمت کمتری نسبت به سرویس‌های ویژه دارند و گاهی هم ممکن است زمان حمل‌ و نقل محموله بیشتر شود. محموله‌‌های عمومی، بارهایی هستند که نگهداری و حمل آ‌ن‌ها نیازی به شرایط ویژه مثل کنترل دما یا حمل سریع نداشته باشند و شامل محدودیت‌‌هایی مثل میزان ماندگاری نشوند. ازجمله بارهای عمومی می‌‌توان به پوشاک در بسته‌‌بندی‌‌های پالت، کتاب، کامپیوتر و قطعات آن (بدون باطری) و... اشاره کرد.

جالب است بدانید که بزرگ‌‌ترین هواپیمای باری در جهان ظرفیتی حدود 250,000 کیلوگرم داشته است.

 

شرکت حمل و نقل هوایی بین المللی

محموله ویژه (Special Cargo)

محموله‌‌هایی تحت این نوع خدمت قرار می‌گیرند که حتماً لازم است با احتیاط حمل شوند. هزینه این روش بیشتر از محموله‌‌های عمومی است. مواردی که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند شامل محموله‌‌های زیر هستند:

  • محموله نیازمند به دمای کنترل‌‌شده مثل کیت‌های پزشکی، سبزیجات و میوه‌‌ها

  • محموله‌‌های خطرناکی مثل اقلام قابل ‌اشتعال، سمی، رادیواکتیو، مواد منفجره و...

  • حیوانات زنده

  • اعضای بدن و یا تابوت که به کنترل دمای ویژه نیاز دارند

با توجه به دسته‌بندی فوق، ارسال هوایی بار عمدتاً به چند روش انجام می‌شود که در ادامه به معرفی این موارد می‌پردازیم:

فریت‌بار یا بار مسافری

فریت (Freight) بار یا بار هوایی مسافری یکی از روش‌‌های ارسال بار هوایی است که در آن مسافران پروازهای خارجی می‌‌توانند اضافه‌بار خود را فریت کنند. طبق قوانین پرواز، هر مسافر مجاز است که حدود 20 تا 30 کیلو بار همراه داشته باشد و درصورتی‌که این وزن بیشتر از حد مجاز شود، مشمول جریمه خواهد شد.

فریت‌بار که توسط شرکت حمل و نقل هوایی بین المللی انجام می‌شود، می‌تواند هماهنگی‌‌های لازم جهت ارسال اضافه‌بار به مقصد را انجام دهد. این روش نسبت به جریمه اضافه‌بار ارزان‌‌تر است.

ارسال هوایی کارگو یا بار تجاری

حمل و نقل هوایی بین المللی یا کارگو هیچ ارتباطی به جنبه مسافری پروازها ندارد. برای صادرات و واردات بار حتماً باید محموله از طریق کارگو ارسال شود و روش‌‌های قبلی که معرفی کردیم کارساز نیست. در این روش، هماهنگی‌‌های حمل توسط شرکت حمل و نقل هوایی انجام می‌شود، فرستنده باید دارای کارت بازرگانی معتبر باشد و تمام قوانین گمرکی مبدأ و مقصد برای ارسال و ترخیص بار در نظر گرفته شود.

محموله‌‌های فاسدشدنی، حساس و باارزش از طریق ارسال هوایی کارگو جابه‌‌جا می‌‌شوند تا در سریع‌‌ترین زمان ممکن و با کمترین آسیب به مقصد برسند.

ارسال هوایی بارهای خاص

علاوه‌ بر مواردی که تا اینجا اشاره کردیم، موارد خاصی مثل حیوانات زنده یا فرد متوفی وجود دارند که شرایط ویژه و حساسی برای جابه‌‌جایی‌های بین‌‌المللی دارند. در این حالت، شرکت‌ حمل و نقل هوایی بین‌المللی با رعایت دستورالعمل‌‌ها و استانداردهای بین‌‌المللی، بار را به‌‌صورت ایمن به مقصد حمل می‌کند.

 

شرکت حمل و نقل بین المللی

کلام آخر

آشنایی با روش‌های ارسال هوایی بار به مشاغل و کسب‌‌وکارها کمک می‌کند تا محموله‌‌‌های خود را به شرکت حمل و نقل بین المللی قابل ‌اعتماد بسپارند تا نیازهای فوریتی زنجیره تأمین را در کوتاه‌‌ترین زمان ممکن تأمین کنند. تصمیم‌‌گیری آگاهانه حمل‌ و نقل هوایی یکی از عوامل موفقیت صنعت محسوب می‌‌شود.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها