|

مصاحبه با آقای هادی بحری، عضو اتحادیه آهن و فولاد تهران درباره صنف آهن‌آلات

به بهانه نزدیک‌شدن به انتخابات اتحادیه آهن‌فروشان، مصاحبه‌ای با حاج هادی بحری، عضو اتحادیه آهن و فولاد تهران انجام شده است که توجه شما را به این مصاحبه جلب می‌کنیم.

مصاحبه با آقای هادی بحری، عضو اتحادیه آهن و فولاد تهران درباره صنف آهن‌آلات

به بهانه نزدیک‌شدن به انتخابات اتحادیه آهن‌فروشان، مصاحبه‌ای با آقای هادی بحری، عضو اتحادیه آهن و فولاد تهران انجام شده است که توجه شما را به این مصاحبه جلب می‌کنیم.

لطفاً در مورد وظایف افراد اتحادیه توضیح بفرمایید؟

وظیفه اتحادیه در وهله اول تشکیل کمیسیون بازرسی به جهت نظارت بر نحوه فعالیت واحدهای صنفی است.

خریداران و مصرف‌کنندگان در صورت شکایت در مورد تخلف‌های واحد صنفی، می‌توانند شکایت خود را به اتحادیه‌های ذیربط اعلام کنند. در وهله دوم اتحادیه وظیفه دارد بر درستی و امنیت معاملات نظارت کند و خیال ایشان را از صحت معاملات راحت نماید. همچنین اتحادیه، افرادی و صاحبان مشاغلی که در فروش خود تقلب، کم‌فروشی و یا گران‌فروشی می‌کنند را به مراجع قانونی معرفی و از فعالیت آنها جلوگیری می‌کند. چرا که این افراد خوش‌نامی بازار فولاد را نیز زیر سوال می‌برد.

شما چند دوره است که عضو اتحادیه آهن و فولاد تهران هستید؟

آقای هادی بحری گفت: اولین دوره عضویت بنده در اتحادیه از سال 1397 شروع شده است و تا پایان سال 1401 ادامه خواهد داشت. انتخابات پیشرو هم در روز سه‌شنبه مورخ 2 اسفند سال 1401 از ساعت 9:30 الی 14 در محل اتحادیه واقع در دروازه‌دولت خیابان سعدی شمالی خیابان برادران قائدی (هدایت) حسینیه آهن‌فروشان پلاک 290 برگزار خواهد شد.

تغییر و تحولات در پایان فروردین سال آینده انجام می‌شود و اعضای اتحادیه فعالیت خودشان را آغاز می‌کنند.

tisu-election-2

توضیح مختصری در مورد مشکلات بازار آهن بفرمایید و اینکه شما به‌عنوان عضو دوره پیشین این اتحادیه، چه برنامه‌ای برای رفع این مشکلات انجام داده‌اید؟

اتحادیه همان‌طور که گفته شد یک نهاد نظارتی است. اتحادیه با راهنمایی، آموزش و حمایت می‌تواند بخشی از مشکلات این صنف را برطرف کند.

یکی از مشکلاتی که در اتحادیه صنف آهن و فولاد وجود دارد، بحث مالیاتی و نحوه پرداخت مالیات و ساده‌سازی مالیات ستانی از سمت دولت است. اتحادیه در راستای حل این مشکل، آموزش‌هایی را در اختیار افراد قرار می‌دهد تا این امر به بهترین شکل انجام شود.

یکی دیگر از مشکلات کسبه میزان مالیات پرداختی است؟ در این مورد چه اقدامی انجام شده است؟

آقای بحری در این باره بیان کرد: یکی از اقداماتی که در دوره اخیر انجام شد، تغییر ضریب مالیاتی است. ضریب مالیاتی آهن در حداقل حالت ممکن، 3.5 درصد بود که این ضریب مالیاتی با مذاکرات، تلاش و همت اتحادیه، به 1.5 درصد از حجم معاملات کاهش پیدا کرد.

از دیگر عملکردهای مثبت اتحادیه در چهار سال اخیر بفرمایید؟

تا قبل از سال 1397، با وجود تلاش دوره‌ قبل، اتحادیه حدود 160 میلیون تومان بدهی معوقه به اتاق اصناف داشت و همچنین پرونده‌هایی وجود داشت که بیش از یک سال به‌روزرسانی نشده و مجوزها صادر نشده بود. یکی دیگر از عملکردهای مثبت این دوره، علاوه بر به‌روزرسانی پرونده‌ها و پرداخت بدهی‌های معوقه، تملک دارایی است که قدمی بزرگ برای اتحادیه محسوب می‌شود.   

اتحادیه چه کاری در قبال بهبود وضعیت بازار آهن انجام داده است؟

اتحادیه در این مدت ارتباط خوبی با نهادهای مختلف اعم از اداره دارایی، شهرداری و سازمان‌هایی که آهن‌فروشان ارتباط مستقیم با آنها دارند، برقرار کرده است که حاصل آن در سال جدید کامل مشخص خواهد شد و گشایش‌هایی در بازار آهن مکان، شادآباد، بهاران و غیره حاصل خواهد شد و نتایج آن در سال 1402 دیده خواهد شد.

همچنین آقای هادی بحری اضافه کرد: یکی‌دیگر از دغدغه‌هایی که کلیه کسبه درگیر آن بودند، وجود افراد سودجو داخل بازار بود که با دادوستدهای غیرمعقول، کم‌فروشی، گران‌فروشی و تقلب، اقدام به آلوده‌کردن صنف می‌کردند و اصناف آهن  قادر به پذیرفتن آنها نبودند و با اینکه طرد می‌شدند؛ اما به شکل‌های مختلف اقدام به جذب مشتری می‌کردند که به متضرر کردن آنها و بدبین کردن مشتریان نسبت به صنف منتج می‌شد. اتحادیه همواره تلاش می‌کند که دست این افراد را در دست قانون گذاشته و این مشکل برطرف نماید. 

3

پیش‌بینی شما در مورد وضعیت بازار باتوجه‌به تحریم‌ها چیست؟

طبق برنامه تعیین شده دولت، رویه ساخت یک میلیون مسکن در پیش گرفته‌شده است. باتوجه‌به این امر، فضا برای مصرف میلگرد و دیگر مقاطع فولادی باز می‌شود. از طرف دیگر به دلیل اینکه ما تولید مازاد بر مصرف داریم، صادرات باید سرلوحه کار قرار بگیرد. بااین‌وجود پیش‌بینی می‌شود که قیمت آهن‌آلات روبه‌افزایش رفته و روند مثبت داشته باشد.

روند افزایشی قیمت دلار، عرضه کارخانه و بحث آزاد بودن صادرات نیز از جمله مواردی است که بر روی قیمت مقاطع فولادی تأثیرگذار خواهد بود.

بحث سیاسی و جنگ اوکراین و روسیه یکی از مواردی بود که روی قیمت مقاطع فولادی ایران تأثیر گذاشت. روسیه برای تأمین نیاز مالی خود، قیمت مقاطع فولادی خود را کاهش داد و باعث ایجاد دامپینگ یا قیمت‌شکنی در بازار شد که این دامپینگ، ضعیف‌شدن صادرات ایران را در پی داشت.

ولی با توجه صادرات فولاد به چین و بهترشدن وضعیت بازار فولاد، به نظر می‌آید وضعیت فولاد روبه‌بهبود است.

تحلیل بازار آهن را می‌توانید از وبسایت آیرومارت به نشانی https://iromart.com/ مطالعه فرمایید.   

عملکرد بورس کالا مورد تأیید شما هست یا خیر؟

آقای هادی بحری در این باره افزود: هرکدام از نهادهایی که در بحث تولید و توزیع مشغول هستند، محاسن و معایبی دارند. باتوجه‌به اینکه بورس کالا در این تلاش است که عرضه و تقاضا را با یکدیگر هماهنگ کند، اگر از این جنبه به بورس کالا نگاه کنیم، باید گفت که بورس کالا قدمی مثبتی برای همسان‌سازی عرضه و تقاضا برمی‌دارد.  

آیا حباب قیمت آهن آلات با توافق برجام شکسته می‌شود؟

آقای هادی بحری در پاسخ به این سؤال گفت: برجام در دو بعد خارجی و داخلی تأثیرگذار است و باید دید که در صورت توافق برجام و یا عدم توافق برجام، شاهد چه اتفاقی در بازار داخلی و خارجی خواهیم بود.

به نظر می‌رسد در صورت توافق برجام، بازار جهانی صادرات و واردات رونق پیدا می‌کند و بازار می‌تواند رقابتی شود که این امر موجب پایین آمدن قیمت و بالارفتن کیفیت خواهد شد.

از طرف دیگر اگر بتوان به بانک‌های جهانی اتصال پیدا کرد بالطبع شاهد تجارت مطمئن و پرسود خواهیم بود و می‌توان برای آینده، برنامه‌ریزی‌های بلندمدت داشت.

از نظر بازار داخلی نیز با تصویب قوانین جدید مالیاتی و شفاف‌سازی تراکنش‌های مالی، میزان معاملات غیررسمی و همچنین قاچاق کالا کم خواهد شد و بازار امن را به دنبال خواهد داشت.

ثبات قیمت دلار و تک‌نرخی شدن آن نیز، یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در بازار داخلی و خارجی خواهد داشت.

به‌هرحال باید گفت در صورت عدم توافق، بازار با شرایط فعلی ادامه پیدا خواهد کرد.

نظرتان در مورد نقش بازار مسکن بر روی قیمت آهن چیست؟

بازار مسکن و قیمت آهن روز و فولاد رابطه مستقیم و قابل‌لمسی با یکدیگر دارند. ساخت‌وساز مسکن با افزایش میزان تقاضا، افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه خریدوفروش انواع مقاطع آهنی و فولادی رونق پیدا می‌کند.

اگر بازار ساخت‌وساز در جهت زنده و پویا سیر کند و عرضه و تقاضا تعادل داشته باشند، قیمت‌ها رقابتی می‌شود. رونق بازار مسکن هم وابسته به برجام و قیمت ارز در بازار است که همان‌طور که گفته شد، اگر توافقات در جهت مثبت انجام شود، رونق بازار مسکن را به دنبال خواهد داشت.

در پایان تشکر می‌کنیم از آقای هادی بحری و زمانی که در اختیار ما قرار دادند تا مصاحبه‌ای با یکی از اعضای اتحادیه آهن و فولاد تهران داشته باشیم. امید است با تکیه بر تجربیات و حسن نیت ایشان، تحولات مثبتی را در بازار آهن شاهد باشیم.  

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها