|

ایردا، فردای آمار ایران

در عصر حاضر و با سرعت بالای رشد فناوری و توسعه در عرصه های اقتصادی و اجتماعی جوامع بشری، نیاز به اطلاع و دسترسی به آخرین پیشرفت ها و حرکت های این جوامع محسوس است.

ایردا، فردای آمار ایران

در عصر حاضر و با سرعت بالای رشد فناوری و توسعه در عرصه های اقتصادی و اجتماعی جوامع بشری، نیاز به اطلاع و دسترسی به آخرین پیشرفت ها و حرکت های این جوامع محسوس است. تحولات غیر قابل پیش بینی مانند شیوع ویروس کرونا، جنگ بین روسیه و اوکراین، تهدیدات انرژی در اروپا، تحولات عجیب و رشد سریع اقتصادی در قدرت های آسیا، چالش های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هر روزه دیگر دولت ها و ملت ها، همه و همه تاثیرات متفاوتی بر برنامه های میان مدت و بلند مدت کشورها و به همین واسطه افراد حاضر در هر جامعه دارند.

به صورت طبیعی و به عنوان یک فرد زنده در این روزگار پر هیاهو، نمی توان در یک گوشه دنیا نشست و تنها نظاره گر بود. قطعا جهت بقا و ادامه روزمره زندگی، هر فرد نیازمند اتخاذ تاکتیک ها و استراتژی های متفاوت جهت مقابله با ریسک ها و اتفاقات پیش رو هست. این تصمیمات می تواند در قالب زندگی خصوصی و یا کاری و اجتماعی هر فرد باشد.

به جهت اتخاذ این تصمیمات مهم و اثرگذار، افراد و یا بهتر است بگوییم تصمیم سازان باید بر اساس داده ها و اطلاعات دقیق، درست، به روز و معتبر تصمیم گیری نموده و برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خود را طراحی نمایند. به همین واسطه است که طی سال های اخیر به داده و اطلاعات، لقب نفت آینده را داده اند. این لقب از میزان اهمیت داده در آینده و به واسطه آن رشد و توسعه جوامعی خبر می دهد که دارای داده های بیشتر به نسبت بقیه هستند. در آینده ای نه چندان دور، داده حکم ثروت دارد و هر چه داده ها دقیق تر و بیشتر باشد، غنای ثروت شما بیشتر خواهد بود.

داده ها بر اساس رفتار لحظه ای افراد حقیقی و حقوقی، در اندازه های خرد و کلان، در بازه های زمانی سالانه تا ثانیه ای جمع آوری می شوند و تحلیل حرفه ای و مناسب همین داده ها است که می تواند منجر به دستیابی به نتایج شگرفی از نیاز و رفتار در آینده شود. این که چه افرادی این داده ها را جمع آوری می نمایند و با چه هدفی مورد تحلیل و استفاده قرار می دهند خود مبحثی جداست اما همینقدر بدانید که شرکت های بزرگی مثل خودروسازی تسلا، علیرغم تصور جامعه در تجارت خودرو نیست و تجارت اصلی آن داده هایی است که از رفتار خودروهای تحت برند خود و عملکرد مالکین آنها بدست می آورد. در واقع ارزش اصلی تسلا به داده هایی است که در اختیار دارد نه به دارایی فیزیکی و سهم بازار از خودروهای برقی. همین موضوع در مورد شرکت های مالک شبکه ها اجتماعی مانند متا (مالک برند های فیس بوک، اینستگرام و واتساپ) نیز صادق است.

موضوع جمع آوری، انتشار، استفاده و آنالیز داده سالهاست که در دنیا مورد اهمیت واقع شده و شرکت های زیادی با هدف حرکت در این حوزه تاسیس شده اند و امروزه به قطب های مهمی جهت استخراج و تبادل داده و آمار تبدیل شده اند که از آن جمله می توان به Statista اشاره کرد. این شرکت  آلمانی که طرف همکاری با کمپانی های بزرگی مانند متا، گوگل، سامسونگ، کوکاکولا و غیره است در حال حاضر دارای ۶ دفتر اصلی در پایتخت های مهم تجاری دنیاست و گردش مالی بالغ بر ۷۰ میلیون یورو در سال را فقط بر اساس آمار و داده رقم زده است.

در ایران نیز طی سالهای اخیر، شرکت های مختلفی تلاش نمودند تا با الگوبرداری از مدل های موفق خارجی، پا به این عرصه گذاشته و کسب و کارهای ایرانی را به استفاده از آمار در عرصه های مختلف سوق دهند و به همین واسطه به رشد و توسعه آنها کمک کنند. هرچند این تلاش بعضا به شکست منجر شد که علل آن را می توان در موارد مختلف دید اما هستند شرکت هایی که توانسته اند علیرغم وجود مشکلات فراوان، تا به امروز خود را حفظ نموده و در این مسیر به افراد حقیقی و حقوقی مختلفی خدمت رسانی کنند. این کمک ها در راستای شناخت بهتر بازار جهت بهبود محصول یا خدمت، کشف بازارهای صادراتی مناسب محصول، توسعه محصولات یا خدمات جدید مبتنی بر داده های به دست آمده و نیز بهبود عملکرد در قیاس با رقبا بوده است.

یکی از این شرکت ها، استارتاپ ایردا است که تحت مالکیت شرکت داده پردازان آزرم قرار داشته و توانسته است از سال ۱۳۹۸با هدف ارائه خدمات کاربردی در عرصه داده و آمار به این حوزه قدم نهاده و تا به امروز خدمات مختلفی را به اقشار مختلف مانند دانشجویان، اساتید دانشگاهی، محقیقن و پژوهشگران حوزه های مختلف، شرکت های صنعتی و بازرگان و بعضا ارگان های دولتی ارائه نماید.

خدماتی که ایردا ارائه می نماید شامل متمرکزسازی کلیه آمار کشور اعم از اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی و آموزشی از بیش از ۱۵۰۰ منبع رسمی (به صورت طبقه بندی و به روزرسانی شده)، تحلیل داده های صنعتی و علمی بر اساس نیاز متقاضیان، انجام پروژه های جمع آوری آمار سفارشی در حوزه های تخصصی، ارائه خدمات هوش تجاری (BI) و ساخت پنل های گزارشگیری سازمانی به صورت سفارشی، جمع آوری بانک های اطلاعات اصناف و صنایع مختلف و پروژه های تحقیقات بازار می باشد.

هر کدام از این شاخه ها و حوزه ها، به صورت تخصصی و توسط تیم های مختلف در این استارتاپ دنبال شده و تلاش می شود که هر روز بر کیفیت و عمق تخصص آنها افزوده شود. از ابتدای فعالیت این استارتاپ تاکنون بیش از ۲ هزار کاربر حقیقی و بیش از ۴۰ بنگاه اقتصادی از خدمات ایردا استفاده نموده اند. نکته مهم، ارائه همه خدمات آماری به صورت یک جا و توسط یک شرکت است که این امر به شرکت های طرف قرارداد کمک می نماید تا همه نیازهای آماری خود را با یک طرف تجاری مرتفع نموده و دیگر نیازی به استخدام یک یا چند نفر در سازمان، برای انجام امور آماری وجود ندارد.

هرچند موانع و مشکلات زیادی طی سال های فعالیت کوتاه ایردا وجود داشته و همچنان نیز ادامه دارد، اما ایردا تلاش نموده با اتخاذ تاکتیک های مناسب بر اثرات مخرب این وقایع فائق آمده و راه های جایگزین را جهت ادامه فعالیت خود انتخاب کند. ایردا در برنامه ها و اهداف نهایی خود قرار است به بزرگترین و قابل اتکا ترین مرجع خدمات آماری ایران تا سال ۱۴۱۰ تبدیل شود و همه تلاش خود را خواهد نمود تا به این مهم دست یابد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها