|

عرضه ارز مسافرتی متوقف شد

سخنگوی کمیسیون اصل نود از توقف عرضه و توزیع ارز مسافرتی خبر داد.

عرضه ارز مسافرتی متوقف شد

به گزارش شبکه شرق، نماینده مردم تهران در مجلس گفت: خوشبختانه با ورود آقای رئیس‌جمهور در موضوع ارز مسافرتی، توزیع این رانت ناعادلانه متوقف می‌شود.

«علی خضریان» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتشار مطلبی در فضای مجازی، از توقف تخصیص ارز مسافرتی با پیگیری رییس‌جمهور کشورمان خبر داد.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: با ورود رئیس‌جمهور در موضوع ⁧ارز مسافرتی⁩، توزیع این رانت ناعادلانه متوقف می‌شود.

خضریان در این‌باره نوشت: «پس از پیگیری از دستگاه‌های مسؤول در دولت، مطلع شدم خوشبختانه با ورود آقای رییس‌جمهور در موضوع ارز مسافرتی، توزیع این رانت ناعادلانه متوقف می‌شود.»

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی افزود: «قطعاً مطالبه بعدی این است که با تصمیم‌گیران حراج منابع ارزی در شرایط جنگ اقتصادی که موجب آسیب اقتصادی و اجتماعی گردید، برخورد شود.»

سود ۲۰ میلیونی تفاوت نرخ ارز مسافرتی و آزاد

تفاوت نرخ ارز مسافرتی و آزاد همزمان با آخرین روز‌های امسال حدود ۳۰ درصد به نفع متقاضیان تمام می‌شود.

ارز مسافرتی درحال حاضر نهایتا معادل هزار یورو به خریداران واجد شرایط تعلق می‌گیرد و طبق اعدادوارقام اعلامی از سوی دلال‌ها و صرافی‌های بانکی، پای حاشیه سود تقریبا ۲۰ میلیونی وسط می‌آید. البته سهمیه ارز مسافرتی با درنظر گرفتن شرط‌وشروط خاصی تا هزار یورو افزایش پیدا می‌کند وگرنه مسافرانی که راهی ترکیه، عتبات عالیات، ارمنستان و گرجستان می‌شوند، نهایتا معادل ۳۰۰ یورو ارز مسافرتی یا اسکناس معادل آن دریافت می‌کنند.

کسی که خواستار دریافت سقف ارز مسافرتی است و می‌تواند از همه هزار یورو مسافرتی استفاده کند، بابت خرید این میزان یورو باید ۴۵ میلیون و ۹۴۸ هزار تومان هزینه کند.

قیمت یورو آزاد، اما فعلا در محدوده ۶۵ هزار قرار دارد و با این اوصاف خرید سهمیه ارز مسافرتی که برمبنای نرخ دولتی است، حدود ۳۰ درصد زیر نرخ بازار آزاد تمام می‌شود. فراموش نکنید خرید هزار یورو از بازار آزاد فعلا نزدیک ۶۵ میلیون آب می‌خورد.

ارز مسافرتی با این حال به‌شرطی معادل هزار یورو به هر مسافر تعلق می‌گیرد که اولا سفر به شکل هوایی باشد و در قدم بعدی مسافر برای ورود به کشور دوم احتیاج به ویزا داشته باشد؛ وگرنه سهمیه ارز مسافرتی طبق بخشنامه قبلی بانک مرکزی از هزار به ۳۰۰ یورو تقلیل پیدا می‌کند.

قیمت لیر ترکیه توسط صرافی‌های بانکی هزار و ۳۱۵ تومان اعلام می‌شود. همین اسکناس در بازار آزاد ارز امروز توسط دلال‌های حاضر در میدان فردوسی معادل هزار و ۸۶۵ تومان به خریداران پیشنهادی شده است.

قیمت لیر ترکیه به این ترتیب در صرافی بانکی و بازار آزاد ۵۵۰ تومان تفاوت دارد و این عدد به‌معنی اختلاف ۲۹ درصدی است.

سهمیه لیر دولتی برای مسافرانی که به شکل زمینی یا هوایی راهی ترکیه می‌شوند تفاوتی ندارد و به‌خاطر اینکه ایرانی‌ها بابت حضور در کشور همسایه احتیاجی به ویزا ندارند، نهایتا معادل ۳۰۰ یورو دولتی به آن‌ها لیر دولتی تعلق می‌گیرد؛ یعنی تقریبا ۱۰ هزار و ۴۶۰ لیر.

خرید این میزان لیر ترکیه از صرافی‌های بانکی حول‌وحوش ۱۳ میلیون و ۷۵۴ هزار تومان خرج برمی‌دارد، اما این میزان لیر ترکیه در بازار آزاد ارز تقریبا ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرج روی دست می‌گذارد.

دینار عراق معمولا در دسته ۱۰۰ تایی معامله می‌شود و به‌همین خاطر نرخ دینار عراق را به‌شکل صددینار محاسبه می‌کند.

دینار عراق در بازار آزاد به‌شکل صدتایی چهار هزار و ۵۴۰ تومان قیمت دارد، اما در صرافی‌های بانکی این عدد به سه هزار و ۲۰۷ تومان تنزل پیدا می‌کند.

قیمت دینار عراق با این اوصاف در صرافی بانکی و بازار آزاد فعلا هزار و ۳۳۳ تومان تفاوت دارد. از طرف دیپر شرایطی که برای ایرانی‌هایی که راهی ترکیه می‌شوند فرقی با زائران عتبات عالیات ندارد و آن‌ها نیز نهایتا امکان استفاده از ۳۰۰ یورو دولتی یا ارز معادل آن را خواهند داشت. یعنی چقدر؟ ۴۳۰ هزار دینار عراق.

درام ارمنستان مثل دینار عراق در دسته ۱۰۰ تایی فروخته می‌شود و امروز  هر اسکناس ۱۰۰ درام ارمنستان در بازار آزاد ارز معادل ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان فروخته شد.

درام ارمنستان با این حال در صرافی‌های بانکی با قیمت کمتری عرضه می‌شود و طبق اعلام بانک مرکزی امروز این عدد ۱۰ هزار و ۴۵۲ تومان ثبت شده است.

قیمت درام ارمنستان به این ترتیب در صرافی بانکی چهار هزار و ۲۹۸ تومان یعنی ۲۹ درصد زیر نرخ بازار آزاد عرضه می‌شود. نکته مهم اینکه ارمنستان از مسافران ایرانی ویزا نمی‌خواهد و حداکثر سهمیه‌ای که به متقاضیان تعلق می‌گیرد، حول‌وحوش ۱۳۱ هزار درام ارمنستان تخمین زده می‌شود.

لاری یکی دیگر از ارز‌های رایج در بازار آزاد است و برای مسافرانی که کشور گرجستان را برای سفر انتخاب می‌کنند اهمیت دارد. امروز دلال‌های بازار آزاد ارز به خریداران این اسکناس پیشنهادی نزدیک ۲۲ هزار و ۳۸۶ تومان ارائه دادند، اما در صرافی‌های بانکی به متقاضیان این ارز، هر درام ارمنستان ۱۵ هزار و ۸۲۰ تومان تعلق گرفته است.

قیمت لاری گرجستان در صرافی بانکی نزدیک شش هزار و ۵۰۰ تومان کمتر است و این عدد اختلاف ۲۹ درصدی را نشان می‌دهد.

لاری گرجستان به متقاضیان این اسکناس نهایتا معادل ۳۰۰ یورو یعنی ۸۷۰ لاری تعلق می‌گیرد. خرید این میزان لاری از بازار آزاد نزدیک ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آب می‌خورد. اما موقع خروج از کشور و پای پرواز همین میزان لاری برای متقاضیان ۱۳ میلیون و ۷۶۳ هزار تومان تمام می‌شود.

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها