|

عملکرد لوله‌ درزدار

لوله‌ها امروزه کاربردهای متعددی در صنایع مختلف دارند و از مواد متعددی همچون فلزات، پلاستیک، پلیمرها، سیمان و سفال تولید می‌شوند. به صورت کلی لوله‌ها بر اساس کاربردها، نحوه اتصالات آنها و همچنین جنس و مواد اولیه به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. هر کدام از آنها می‌توانند در صنایع مختلفی به کار بروند. لوله‌درزدار از جمله لوله‌های رایجی است که به سبب وجود جای درز و جوش بر روی سطح آن با این نام شناخته می‌شود. این لوله‌ها به دلیل روش ساخت و قیمت کم، کاربردهای متعددی در صنایع مختلف دارند.

لوله درزدار چیست؟

لوله‌های درزدار یا درزجوش لوله‌هایی هستند که در اثر خم کردن یک ورقه فلزی و جوش دادن دو طرف آنها ساخته می‌شود. محل رسیدن دو سر ورقه که جوش می‌خورد باعث می‌شود که درز ایجاد شود. به همین دلیل به این لوله‌ها درزدار یا درزجوش گفته می‌شوند. روش تولید لوله‌های درزدار می‌تواند متفاوت باشد. از مهم‌ترین روش‌های تولید این لوله‌ها می‌تواند با جوشکاری با مقاومت الکتریکی، جوشکاری با فرکانس بالا، جوشکاری با فیوژن الکتریکی و جوشکاری مارپیچی اشاره کرد. این روش‌ها باعث می‌شوند که لوله‌ها نشتی کمتری داشته باشند و برای انتقال مواد مختلف استفاده شوند. تاریخچه تولید و استفاده از لوله‌های درزدار به صدها سال گذشته برمی‌گردد. در حقیقت روش تولید لوله‌های درزدار به این شکل است که ابتدا یک اسلب فولادی به ورقه‌های نازک‌تر تبدیل شده و سپس این ورقه‌ها با یکی از روش‌های جوش عنوان شده به لوله تبدیل می‌شود.

تفاوت لوله‌های درزجوش و لوله‌های مانیسمان

لوله‌ درزدار و لوله‌ مانیسمان (بدون درز) در حقیقت می‌توانند هم از نظر مواد اولیه، هم از نظر روش و مراحل ساخت و هم از نظر کاربردها و روش استفاده و اتصالات با هم متفاوت باشند. لوله‌های مانیسمان معمولا از شمش فولاد ساخته می‌شوند و همین باعث می‌شود که درزی نداشته باشند و به عنوان لوله آب، برق استفاده شوند. چرا که هیچگونه نشتی نخواهند داشت. همچنین لوله‌درزدار معمولا سطح اصطکاک بالایی دارد که به دلیل برجستگی‌های ناشی از جوش می‌باشد. برای ساخت لوله‌های مانیسمان به تجهیزات مدرن و پیشرفته‌ای نیاز است، هزینه ساخت بالاتری نیز دارند. در حالی که لوله درزجوش هزینه ساخت کمتری دارد. به صورت کل لوله‌های درزجوش و لوله‌های مانیسمان از نظر هزینه تولید، مراحل ساخت، شکل ظاهری، کاربردها، سایز و اندازه و همچنین میزان آسیب‌پذیری بسیار متفاوت هستند.

انواع لوله‌های درزدار

لوله‌های درزجوش همانند لوله‌های پلیمری و لوله upvc دارای انواع مختلفی است. هر کدام از آنها با توجه به ویژگی‌هایی که دارند می‌توانند در صنایع مختلفی استفاده شوند. از مهم‌ترین لوله‌های درزدار می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

لوله آهنی درزدار عادی که برای انتقال مایعات کم فشار و با حرارت کم استفاده می‌شوند. بر همین اساس مشتریان می‌توانند قیمت لحظه‌ای آهن پیوان را از سایت  تهیه نمایند.

لوله‌درزدار گالوانیزه که در برابر خوردگی و پوسیدگی مقاومت بالایی دارد. این لوله از دو روش سرد و گرم تولید می‌شوند. لوله‌هایی که به روش گرم تولید می‌شوند می‌توانند تا 50 سال عمر داشته باشند.

لوله‌های درزدار ترانسفورماتور (پروفیل فولادی) که در صنایع ماشین سازی، درب و پنجره به کار می‌روند.

لوله درزجوش داربستی برای ساخت سازه‌های عمرانی به کار می‌رود، نمی‌تواند در صنایع مختلف آب و گاز استفاده شود.

لوله‌های درزدار مارپیچی (درز اسپیرال) دارای مقاومت بالاتری هستند و نسبت به لوله‌های درز مستقیم کاربردی‌تر هستند. همچنین سرعت انتقال مواد بیشتری دارند.

کاربرد لوله‌های درزدار

همانطور که گفته شد این نوع از لوله‌ها روش ساخت متفاوتی دارند و می‌توانند کاربردهای متعددی در صنایع مختلف داشته باشند. هرچند که رایج‌ترین کاربردهای این لوله‌ها شامل استفاده در صنایعی همچون خودروسازی، کشتی‌سازی، ساخت و ساز، سیستم‌های تهویه می‌باشند اما می‌توانند به عنوان لوله استخری، لوله‌های سیستم گرمایشی، انتقال آب و فاضلاب و گاز با فشار کم نیز استفاده شوند. به صورت کلی ویژگی‌ها و شاخصه‌های ویژه‌ای همچون مقرون به صرفه بودن، ساخت سریع، اجرای راحت سایزهای مختلف و تنوع و تعدد سایز و ضخامت باعث شده‌اند که این لوله‌ها کاربردهای متعددی در صنایع مختلف داشته باشند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها