|

بوکینگ کانتینر چیست و چه کاربردی دارد؟

بوکینگ کانتینر اصطلاحی است که بسیاری از فعالان در حوزه صادرات و واردات با آن سرو‌کار دارند. کانتینر مهم‌ترین وسیله برای حمل‌و‌نقل کالاهای مختلف با بسته‌بندی استاندارد، فله‌ای است. رزرو و استفاده از این وسیله برای بسیاری از افراد تازه‌کار، دشوار به‌نظر می‌رسد. اگر شما نیز به‌تازگی وارد این حوزه شده‌اید و جواب سوال «بوکینگ کانتینر چیست» را نمی‌دانید، اصلا نگران نباشید. ما در این مقاله هر آن‌چه که باید درمورد بوکینگ کانتینر بدانید را توضیح داده‌ایم.

بوکینگ کانتینر چیست و چه کاربردی دارد؟

بوکینگ کانتینر اصطلاحی است که بسیاری از فعالان در حوزه صادرات و واردات با آن سرو‌کار دارند. کانتینر مهم‌ترین وسیله برای حمل‌و‌نقل کالاهای مختلف با بسته‌بندی استاندارد، فله‌ای است. رزرو و استفاده از این وسیله برای بسیاری از افراد تازه‌کار، دشوار به‌نظر می‌رسد. اگر شما نیز به‌تازگی وارد این حوزه شده‌اید و جواب سوال «بوکینگ کانتینر چیست» را نمی‌دانید، اصلا نگران نباشید. ما در این مقاله هر آن‌چه که باید درمورد بوکینگ کانتینر بدانید را توضیح داده‌ایم.

بوکینگ کانتینر؛ رزرو کانتینر برای انواع روش‌های حمل‌و‌نقل

برای این‌که به سوال «بوکینگ کانتینر چیست» پاسخ دهیم، ابتدا باید معنی بوکینگ را بررسی کنیم. Booking به معنی رزرو کردن است. بوکینگ کانتینر نیز در حمل و نقل کانتینری، به‌منظور رزرو کانتینر برای حمل‌و‌نقل کالا استفاده می‌شود. در واقع این اصطلاح را می‌توان برای هر روشی حمل‌و‌نقلی استفاده کرد که در آن کالا به‌وسیله کانتینر و دیگر وسایل حمل، جابه‌جا شود. با‌این‌وجود، استفاده از کانتینر در روش حمل دریایی بیشتر دیده می‌شود. از‌این‌رو، منظور از بوکینگ کانتینر، رزرو این وسیله برای جابه‌جایی کالا از طریق کشتی است.

بوکینگ کانتینر در کشتیرانی؛ کاربرد بوکینگ کانتینر در حمل‌و‌نقل دریایی

بوکینگ در کشتیرانی برای بخش‌های مختلف حمل‌و‌نقل دریایی استفاده می‌شود. یعنی می‌توان برای درخواست مشتری به‌منظور رزرو کانتینر، استفاده از فضای موجود روی کشتی یا خدمات مختلف از کلمه بوکینگ استفاده کرد. با‌این‌وجود، «بوکینگ کانتینر» به‌طور خاص اشاره به رزرو کانتینر دارد. شاید از خود بپرسید تفاوت روش‌های دریایی یا ریلی برای استفاده از عبارت بوکینگ کانتینر چیست؛ در این‌صورت باید تفاوت را در قرارداد آن جستجو کرد. در حمل و نقل ریلی بین المللی و در موارد خاص از واگن مسقف که قابلیت حمل به‌صورت مستقل را دارد یا واگن کفی که کانتینر روی آن قرار می‌گیرد، استفاده می‌شود. در‌صورتی‌که برای حمل دریایی، در اکثر مواقع کانتینر نقش کلیدی را ایفا می‌کند.

بخش‌های مختلف بوکینگ کانتینر در شرکت‌های حمل‌ونقل

بوکینگ کانتینر از دو بخش اصلی و فرعی تشکیل می‌شود. تفاوت بوکینگ کانتینر در شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی نیز در جزئیات رزرو است. آیتم‌های اصلی بوکینگ کانتینر که در همه شرکت‌ها به‌صورت ثابت دیده می‌شود، شامل موارد زیر است:

  • شماره رزرو (booking Number)

  • بندر مبدا (POL)

  • بندر مقصد (POD)

  • نوع کالا (commodity)

  • حجم بار (Vol)

  • نوع پرداخت

  • نوع بسته بندی

  • وزن کالا

بخش‌های فرعی نیز شامل مفاد قرارداد است که تاجر باید با‌توجه‌به آن‌ها زمان تحویل بار و نحوه پرداخت هزینه‌های جانبی را حساب کند. فرقی ندارد که قصد حمل کالای خرده بار را دارید یا به‌صورت فله، باید برای هر نوع جابه‌جایی کالایی بوکینگ کانیتنر را انجام دهید. برای مثال، حتی اگر قصد حمل خرده بار از دبی به ایران را دارید، باید پاسخ سوال «بوکینگ کانتینر چیست» را بدانید؛ زیرا به خاطر اینکه باید از شرکت co-loader  فضای لازم  برای حجم و وزن کالای خود را رزرو کنید. کالاهای خرده بار توسط کانتینر از بنادر گمرکات رسمی کشور وارد کشور می‌شوند.

1

 

مراحل بوکینگ کانتینر چیست؟

6 روش برای بوکینگ کانتینر وجود دارد. با طی کردن این مراحل، می‌توانید قبل از رسیدن به مرحله حمل‌و‌نقل کالای خود، کانتینر مورد‌نظرتان را رزرو کنید.

  •  نهایی کردن الزامات بار

  • تعیین محل رزرو

  • مشخص کردن نوع و اندازه کانتینر

  • نهایی کردن تاریخ ارسال و زمان‌بندی جابه‌جایی بار

  • تأیید رزرو بار

  • آماده کردن بار برای حمل و بسته‌بندی

  • مطلع شدن از برنامه حرکت کشتی تا بر مبنای آن کالا به بندر مورد نظر ارسال شود.

این 6 مرحله به‌طور‌کلی باید برای رزرو کانتینر انجام شود. انجام این مراحل کار پیچیده و دشواری نیست. با‌این‌حال، مرحله اول نیاز به زمان و توجه بیشتری دارد. به‌همین دلیل، در ادامه بیشتر به بررسی و توضیح آن می‌پردازیم.

بررسی سه جنبه برای نهایی کردن الزامات بار

الزامات بار اولین مرحله برای بوکینگ کانتینر است. این الزامات باید از سه جنبه بررسی شوند. الزامات بار که شامل نوع محموله، ابعاد، وزن و نوع بسته‌بندی، نیاز به هلدینگ ویژه است؛ الزامات حمل‌و‌نقل مانند، مشخصات دقیق گیرنده، مقصد و محل تحویل، مجوز‌ها، اسناد و مدارک، تاریخ آماده شدن بار و در نهایت درمورد کانتینر که الزاماتی مانند نوع، اندازه و تعداد باید تعیین شود.

انتخاب شرکت حمل‌و‌نقل؛ مهم‌ترین مرحله برای بوکینگ کانتینر

در این مقاله توضیح دادیم که بوکینگ کانتینر چیست و چه مراحلی را باید برای آن طی کرد. اگر قصد استفاده از بوکینگ کانتینر را دارید، باید با یک شرکت حمل‌و‌نقل بین‌المللی در ارتباط باشید. شرکت هنزا ناو دریا با همکاری چندین ناوگان حمل‌و‌نقل دریایی، زمینی و هوایی، شرایط بوکینگ کانتینر را بسیار آسان کرده است. شما می‌توانید پس از ثبت درخواست خود و طی کردن مراحل گفته شده، بوکینگ نامبر را دریافت کنید. با بوکینگ نامبر امکان پیگیری بار و زمان رسیدن آن برای شما فراهم خواهد شد. برای این منظور می‌توانید همین حالا وارد سایت هانزا شده و از طریق پل ارتباطی درج شده در سایت، با کارشناسان در ارتباط باشید.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها