|

واردات خودرو دسته دوم بلاخره آزاد شد؟!

اگر مقداری پول برای خرید خودرو صفر کنار گذاشته اید و حالا با افزایش قیمت ها نمی توانید با همان مقدار یک خودرو لوکس را خریداری کنید، خبر خوب این است که برخی از اخبار گویای آزاد شدن واردات خودرو دسته دوم به ایران هستند! این یعنی هنوز هم می توانید صاحب یک خودرو لوکس و در عین حال، مناسب با بودجه خود شوید! حال این که چطور می توانید این واردات را انجام دهید و یا این که آیا واقعا این خبر صحت دارد یا خیر را در ادامه توسط بازرگانی صباغی زاده بررسی خواهیم کرد.

واردات خودرو دسته دوم بلاخره آزاد شد؟!

واردات خودرو دسته دوم آزاد شد!

این عنوان خبری بود که در تاریخ 1401/12/13 توسط سخنگوی وزارت صمت ارائه شد. در این تاریخ، نمایندگان مجلس در مصوبه ای که از سوی وزارت صمت ارائه شده بود، اظهار کردند که واردات خودروهای کارکرده که کمتر از 5 سال فعال بودند، آزاد شده است.

در جلسه علنی که پس از این تاریخ انجام شد، دو بندالحاقی 2 و 3و و تبصره 7 در بخش هزینه های لایحه بودجه 1402 نیز تصویب شد. حال با این موارد، آیا در سال 1402 این خبر هنوز هم صحت داشته و واردات خودرو کار کرده به مرحله انجام رسیده است؟

2

خبرهایی از منتفی شدن واردات خودروها به گوش می رسد ...

با وجود این که در تاریخ ذکر شده، کمیسیون تلفیق با واردات انواع خودروها اعم از خودروهای سنگین و سبک با عمر حداکثر 5 سال موافقت کرده بودند، در تاریخ 7 فروردین 1402، واژه خودروهای سواری از این خبر حذف و تنها واردات ماشین دسته دوم سنگین اعلام شد.

با وجود این که در تاریخ 13 اسفند 1401، تمامی موارد مربوط به واردات خودرو دسته دوم مورد تایید تمامی بخش های قضایی بود، اما در نهایت با ارائه متن مصوبه مربوط به این بخش که در بند ص تبصره 7 بودجه ذکر شده بود، به طور واضح عبارت "خودروهای سواری" از آن حذف شد.

این تغییرات باعث بروز آشفتگی بسیاری در بازار خرید و فروش خودروها شد. بسیاری از تولید کنندگان که با شنیدن خبر واردات خودرو کارکرده از دبی یا سایر کشورها، با کاهش هزینه های خود اقدام به فروش ماشین های تولیدی خود کردند، تا حدی ضرر کرده و از طرفی دیگر، برای جبران آن به افزایش هزینه های ماشین های خود پرداختند. در نتیجه، بازار به یک باره افزایش قیمت شدیدی را تجربه کرد! به این صورت که بسیاری از افرادی که تا چندی پیش می توانستند همان خودروهای صفر را با کاهش قیمت ها برای خود خریداری کنند، دیگر امکان انجام این کار را نداشتند.

3

واردات خودروهای کارکرده خوبه یا بد؟

با تمام این موارد اما برخی از افراد این سوال برایشان پیش می آید که اقدام به بررسی اطلاعات در رابطه با ترخیص خودرو از گمرک ، ترخیص لوازم یدکی خودرو از گمرک و انجام این کار کنند یا خیر. از طرفی دیگر، برخی این سوال برایشان رخ می دهد که آیا اصلا واردات خودروهای کار کرده خوب است یا خیر.

اگر بخواهیم به طور دقیق این موضوع را بررسی کنیم، باید بگوییم که واردات خودرو تصادفی یا دسته دوم مزایای بسیاری را با خود به همراه دارد، از جمله:

  • قیمت مناسب
  • امکان خرید توسط بسیاری از افراد
  • فرآیند کوتاه تر واردات به ایران

با این حساب اما این کار می تواند تاثیرات منفی را بر روی بازار داخلی داشته باشد. بسیاری از فعالان و کارشناسان در حوزه خرید و فروش خودرو، علاوه بر این که این نظر را داشتند که کیفیت و استاندارد خودروهای دست دوم وارداتی مشخص نیست و با این وجود نمی توان به طور کامل به واردات آن ها اعتماد کرد، این نکته را نیز خاطرنشان کردند که واردات این دسته از خودروها می تواند باعث کاهش فروش خودروهای داخلی شود.

برای مثال همانطور که میدانید اجاره خودرو در دبی همواره انجام می شود و یکی از اهداف واردات خودرو دست دوم همین خوردو هاست که کمتر دچار استهلاک شده اند.

جمع بندی

با توجه به مواردی که در این مطلب به آن اشاره کردیم، باید گفت که در سال 1402 خبری از واردات خودروهای دسته دوم به داخل کشور نبوده و تنها خودروهای سنگین هستند که اجازه ورود به گمرک و ترخیص کالا از گمرک را دارند. با این حساب اما شاید تا انتهای سال شاهد تغییراتی در این حوزه باشیم و که ورود خودروهای سواری دسته دوم در ایران را تایید می کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها