|

واردات خودروهای کارکرده به تصویب مجلس رسید

طرح واردات خودروهای کارکرده یکی از مسائل خبرساز مدت اخیر بود. این طرح در آخرین روزهای تصدی فاطمی امین بر وزارت صمت، برای تصویب به مجلس فرستاده شد. مجلس شورای اسلامی نیز در جریان جلسه علنی روز دوشنبه یازدهم اردیبهشت‌ماه، این طرح را به تصویب رساند.

واردات خودروهای کارکرده به تصویب مجلس رسید

به گزارش شبکه شرق، طرح واردات خودروهای دست‌دوم در قالب‌بندهایی به قانون ساماندهی صنعت خودرو الحاق می‌شود. قانون ساماندهی صنعت خودرو در سال 1400 به تصویب مجلس رسید. طرح واردات خودروهای دست‌دوم در قالب مواد ۱۱، ۱۲ و ۱۳ به این طرح اضافه شده است. بنابر اظهار‌نظر نمایندگان مختلف، هدف از تدوین این لایحه ساماندهی بازار خودرو و افزایش تنوع بازار از طریق واردات خودروهای کارکرده است. این لایحه اکنون در اختیار دولت قرار دارد تا آن را اجرایی کند. بااین‌حال مشخص نیست استیضاح وزیر صمت چه تأثیری بر روند اجرایی‌شدن این قانون خواهد داشت.

خوشبختانه در جریان تدوین این لایحه، بسیاری از موارد دست‌وپاگیر حذف شده‌اند. برای مثال شرط وجود نمایندگی در داخل کشور از این لایحه حذف شده است. بنابراین متقاضیان می‌توانند هر خودروی کارکرده‌ای را به کشور وارد کنند، به شرط آنکه این خودرو در کشور ثالث دارای نمایندگی رسمی باشد. همچنین استاندارد کشورهای مبدأ با تأیید سازمان محیط‌زیست مورد قبول واقع خواهد شد. تنها شرط مربوط به واردات خودروهای کارکرده، سن آ‌ن‌هاست. تنها خودروهایی اجازه واردات به کشور را دارند که کمتر از 5 سال از عمر آن‌ها گذشته باشد.

 

منبع: همشهری
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها