|

پرفروش‌ترین اقلام در صنعت تصفیه آب را بشناسید

فرایند تصفیه آب با استفاده از فیلترها و مواد شیمیایی مختلف انجام می‌شود. علاوه بر انواع مواد و فیلترها، برندهای مختلفی نیز از این موارد وجود دارد. بنابراین بهتر است قبل از خرید تجهیزات تصفیه آب انواع آنها و حتی پرفروش‌ترین محصولات تصفیه آب بشناسید. با دانستن پر استفاده‌ترین فیلترها و مواد شیمیایی تصفیه آب می‌توانید انتخاب دقیق‌تری را بر اساس نیاز سیستم‌تان داشته باشید.

پرفروش‌ترین اقلام در صنعت تصفیه آب را بشناسید

 

 

اقلام و موارد مصرفی در تصفیه آب شامل انواع مختلفی از فیلترها، مواد شیمیایی، روش‌های مکانیکی و ... می‌باشد. هر کدام برای حذف نوع مشخصی از آلاینده‌های آب کاربرد دارند. با استفاده از ترکیبی از روش‌های مکانیکی، شیمیایی، فیلتر ممبران و دیگر فیلترهای تصفیه آب می‌توان آبی با خلوص بالا را تولید کرد که، برای کاربردهای مختلف قابل استفاده است.

در ادامه پرفروش‌ترین فیلترها و مواد شیمیایی تصفیه آب را بررسی می‌کنیم.

کدام موارد در دستگاه تصفیه آب نیاز به رسیدگی دارند؟

دستگاه تصفیه آب شامل مراحل و فیلترهای مختلفی است که، برای تصفیه و خالص‌سازی آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این مواد شیمیایی مختلفی نیز برای حذف آلاینده‌های آب استفاده می‌شوند. همه فیلترها و مواد شیمیایی مورد استفاده در تصفیه آب یک طول عمر مشخصی دارند و بعد از آن نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. تعویض به موقع فیلترهای تصفیه آب اهمیت زیادی دارد، زیرا هم بر روی کیفیت آب تصفیه شده موثر است و هم در نحوه عملکرد و خرابی زودرس دیگر فیلترهای سیستم می‌تواند اثر گذار باشد.

برخی از فیلترهای پرفروش و پر استفاده تصفیه آب و نحوه و شرایط تعویض آنها در زیر آمده است:

فیلترهای تصفیه آب

فیلترهای تصفیه آب تنوع زیادی دارند، زیرا هر کدام برای حذف نوع مشخصی از آلاینده‌های آب کاربرد دارند. پرکاربرد ترین فیلترهای تصفیه آب شامل موارد زیر می‌شوند:

  • فیلتر الیافی

فیلتر الیافی که در دستگاه‌های تصفیه آب خانگی و نیمه صنعتی معمولا اولین فیلتر تصفیه آب است، برای حذف گل و لای، شن و ماسه، ذرات زنگار لوله‌ها و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد. فیلتر الیافی از الیاف پلی پروپیلن شاخته شده است. این فیلتر به این دلیل که در اولین مرحله فیلتراسیون نصب می‌شود، در معرض انواع آلاینده‌های آب قرار می‌گیرد، به همین دلیل طول عمر کمتری نسبت به دیگر فیلترهای تصفیه آب دارد.

یلترهای تصفیه آب

اهمیت فیلتر الیافی در محافظت از دیگر فیلترهای سیستم بسیار بالاست. فیلتر الیافی معمولا بین 1 تا 3 ماه طول عمر مفید دارد. البته این مورد به نوع آب ورودی به سیستم تصفیه آب بستگی دارد. در برخی از موارد مانند تصفیه آب چاه که میزان گل و لای و آلاینده‌های آب بالاست از نوعی از فیلتر الیافی به نام فیلتر نخ تابیده استفاده می‌شود. فیلتر الیافی تصفیه آب در برندهای مختلفی در بازار موجود است که، می‌توان بسته به نیاز سیستم از فیلتر الیافی مناسب استفاده کرد.

  • فیلتر کربنی

فیلتر کربنی از کربن فعال به عنوان ماده تصفیه کننده آب تولید شده است. کربن فعال مساحت سطحی زیادی را ایجاد می‌کند، به همین دلیل با استفاده از مقدار اندکی از آن می‌توان مقدار زیادی از آلاینده‌های آب را از بین برد. فیلتر کربنی در دستگاه‌های تصفیه آب خانگی و نیمه صنعتی معمولا طول عمر مفیدی بین 3 تا 6 ماه دارد. در دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی نیز فیلتر کربنی بسته به ظرفیت سیستم و میزان آلاینده‌های آب دارای عملکرد و طول عمر مفید است و قابل بیان به صورت عددی ثابتی نیست. 

  • فیلتر شنی

فیلتر شنی در پیش تصفیه دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی نصب می‌شود. این فیلتر با استفاده از سیلیس کدورت و ذرات معلق درشت را از آب حذف می‌کند. طول عمر مفید فیلتر شنی نیز به نوع آب ورودی، ظرفیت سیستم و ... وابسته است.

  • فیلتر ممبران

فیلتر ممبران مهم ترین مرحله از فرایند تصفیه آب است. این فیلتر با دقت بالایی که دارد باعث تصفیه آب با دقت بالای 98% می‌شود. تقریبا همه آلاینده‌ها توسط فیلتر ممبران از آب حذف می‌شوند. قطر منافذ فیلتر ممبران به اندازه ای کوچک است که، تنها مولکول آب اجازه عبور از آن را دارد.

در دستگاه‌های تصفیه آب خانگی طول عمر فیلتر ممبران بین 1 تا 2 سال است که، وابسته به استفاده صحیح و تعویض به موقع فیلترهای پیش تصفیه و هم چنین نوع آب ورودی می‌باشد. طول عمر فیلتر ممبران نیمه صنعتی و صنعتی نیز با توجه به نوع آب ورودی، ظرفیت سیستم، نوع استفاده، تعویض به موقع فیلترهای پیش تصفیه و ... تعیین می‌شود.

مواد شیمیایی تصفیه آب

  • کربن فعال

کربن فعال از مواد شیمیایی پر استفاده در صنعت تصفیه آب است. این ماده منحصر به فرد قابلیت جذب بالایی دارد و به همین دلیل در بسیاری از کاربردهای تصفیه آب و فاضلاب از آن استفاده می‌شود. کربن فعال پس از مدتی استفاده نیاز به احیا یا تعویض پیدا می‌کند. در صورتی که مقدار کربن فعال در مخزن فیلتر کربنی کم باشد به صرفه‌تر است که، کربن اکتیو داخل مخزن تعویض شود. اما برای مقادیر زیاد کربن را می‌توان با روش‌های حرارتی احیا کرد.

کربن جاکوبی یکی از برندهای شناخته شده کربن فعال است. کربن اکتیو جاکوبی با خلوص بالا و هم چنین مساحت سطحی زیادی که ایجاد می‌کند، قابلیت جذب آلاینده‌های آب را دارد. 

  • رزین سختی‌گیر

رزین سختی‌گیر برای نرم‌سازی آب استفاده می‌شود. رزین سختی‌گیر با فرایند تبادل یونی باعث تبادل یون‌های فرم یونی‌اش با یون‌های عامل سختی آب شامل منزیم و کلسیم می‌شود. آب نرم برای بسیاری از صنایع مانند صنایع داروسازی و لوازم آرایشی و بهداشتی ضروری است.

  • آنتی اسکالانت 

آنتی اسکالانت نقش اصلی را در حفظ و افزایش طول عمر فیلترهای ممبران دارد. ساختار این ماده شیمیایی به این صورت است که، از ته نشینی و رسوب املاح و نمک‌های آب در سطح غشای ممبران و در نتیجه گرفتگی این فیلترها جلوگیری می‌کند.

تصفیه آب آبین به عنوان اولین بازار آنلاین تخصصی تجهیزات آبی در ایران، از وب سایت‌های فعال در حوزه تجهیزات آبی و تصفیه آب است. این وب سایت علاوه بر تلاش در تامین محصولات اصل و اورجینال همواره در تلاش بوده است که، با حذف واسطه‌ها بهترین قیمت محصولات را در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها