|

کاربرد فیلترها و مواد معدنی و شیمیایی در تصفیه آب

فیلترها یا مواد شیمیایی که در مراحل متوالی فیلتراسیون دستگاه تصفیه آب پشت سر هم قرار می گیرند، نقش بسیار مهمی در تصفیه و افزایش سطح کیفی آب دارند. بنابراین با توجه به میزان و نوع آلاینده های آب و هم چنین هدف از تصفیه آب می توان از انواع فیلترها و مواد شیمیایی تصفیه آب استفاده کرد.

کاربرد فیلترها و مواد معدنی و شیمیایی در تصفیه آب

فیلتر آب برای تصفیه آب از مواد اولیه متفاوتی می تواند ساخته شود، بنابراین کاربرد و عملکرد متفاوتی نیز برای از بین بردن نوع مشخصی از آلاینده های آب دارد. در ادامه به بررسی انواع مواد شیمیای و فیلترهای تصفیه آب می پردازیم.

بررسی انواع فیلترهای تصفیه آب

در مقیاس های مختلف خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی از فیلترهای تصفیه آب متفاوتی استفاده می شود. اما به طور کلی مهم ترین فیلترهای تصفیه آب شامل موارد زیر می شوند:

  • فیلتر الیافی

فیلتر الیافی در دستگاه های تصفیه آب خانگی و نیمه صنعتی از اولین فیلترهای تصفیه آب است. این فیلتر برای حذف ذرات شن و ماسه، گرد و غبار و ... استفاده می شود. سایز و ظرفیت فیلتر الیافی در دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی و صنعتی بسیار بالاتر از خانگی است.

کاربرد فیلترها و مواد معدنی و شیمیایی در تصفیه آب

علاوه بر این در در دستگاه تصفیه آب صنعتی فیلتر الیافی در بخش پیش تصفیه اما بعد از فیلترهای شنی و کربنی نصب می شود. 

  • فیلترهای کربنی

فیلترهای کربنی در دو مقیاس خانگی و نیمه صنعتی به دو شکل فیلتر کربن بلاک و گرانول می باشند. در دستگاه تصفیه آب صنعتی نیز فیلتر کربنی از یک مخزن به اضافه کربن فعال داخل آن تشکیل شده است. 

فیلتر کربنی برای حذف رنگ، بو، طعم نامطلوب آب، برخی از فلزات سنگین و کلر آب مورد استفاده قرار می گیرد. 

  • فیلتر شنی

فیلتر شنی که در دستگاه های تصفیه آب صنعتی در بخش پیش تصفیه نصب می شود، برای از بین بردن ذرات معلق درشت و کدورت آب مورد استفاده قرار می گیرد. در مخزن فیلتر شنی از سیلیس با دانه بندی های مختلف استفاده می شود تا بتواند ذرات معلق با اندازه های مختلف را از آب حذف کند.

  • فیلتر سختی گیر رزینی

فیلتر سختی گیر رزینی با استفاده از فرایند تبادل یونی، یون های عامل سختی آب شامل منیزیم و کلسیم را از آن حذف می کند. این کار با جایگزینی یون های فرم یونی رزین سختی گیر به جای یون های عامل سختی آب انجام می شود. 

آب سخت تاثیر نامطلوبی در تاسیسات و دستگاه تصفیه آب دارد. استفاده از آب نرم در بسیاری از کاربردها مانند داروسازی ضروری است.

  • فیلتر ممبران

فیلتر ممبران که اصلی ترین مرحله فیلتراسیون در دستگاه تصفیه آب است، قابلیت حذف آلاینده های آب تا 99% را دارد. قطر منافذ ریز لایه های غشای فیلتر ممبران که به اندازه 0.0001 میکرون است، اجازه عبور آلاینده ها را نمی دهد و تنها مولکول آب می تواند از آن عبور کند.

  • فیلتر یو وی

فیلتر یو وی تصفیه آب از فیلترهای ضروری و ثابت دستگاه های تصفیه آب نیست، اما در صورتی که بار میکروبی و میزان میکرو ارگانیسم های آب بالا باشد از فیلتر UV با اشعه فرا بنفش برای از بین بردن عوامل میکروبی آب می توان استفاده کرد.

البته فیلترهای مورد استفاده در فرایند تصفیه آب دارای تنوع بسیار بالاتری هستند، اما موارد ذکر شده در بالا مهم ترین فیلترهای تصفیه آب می باشد.

موادی که در تصفیه آب نقشی حیاتی دارند

  • آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت اگر چه تاثیر مستقیم در تصفیه آب و حذف آلاینده های آب ندارد، اما از مواد شیمیایی ضروری در دستگاه های تصفیه آب صنعتی است. آنتی اسکالانت با ساختاری که دارد باعث چسبیدن ذرات آلاینده به خود شده و از ته نشینی و رسوب آنها در سطح غشای فیلتر ممبران جلوگیری می کند.

به این ترتیب آنتی اسکالانت از مهم ترین فیلتر سیستم یعنی فیلتر ممبران در برابر رسوبات و گرفتگی محافظت می کند.

اغلب برندهای آنتی اسکالانت از نمونه های وارداتی هستند که، قیمت آنها به نوسانات ارز در کشور وابسته است. بنابراین اگر قصد خرید یا استعلام قیمت آنتی اسکالانت را دارید، باید با بخش فروش شرکت های معتبر در ارتباط باشید.

  • کربن فعال

کربن فعال یا کربن اکتیو، ماده ای پرکاربرد در صنایع مختلف و تصفیه آب است. کربن فعال به دلیل مساحت سطحی زیادی که فراهم می کند، می تواند مقدار زیادی از آلاینده های مربوطه را از آب حذف کند.

  • سیلیس

سیلیس نیز یکی دیگر از مواد شیمیایی تصفیه آب است که نقش مهمی در حذف ذرات معلق درشت و کدورت آب دارد. سیلیس در دانه بندی های مختلف تولید می شود. سیلیس یا شن که در مخزن فیلتر شنی ریخته می شود، بستری فراهم می کند و ذرات معلق را در میان حفره های بستر به دام می اندازد.

فیلترها و مواد شیمیایی تصفیه آب تنوع بسیار بیش تری از موارد گفته شده دارند، مواد ذکر شده مهم ترین فیلترها و مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعت تصفیه آب است. بسته به نوع آب ورودی و میزان آلاینده های آن، هدف از تصفیه آب و ... از انواع فیلترها و مواد شیمیایی در مراحل فیلتراسیون دستگاه می توان استفاده کرد.

 

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها