|

کشاورزی نوین در سایه‌سار نوارهای تیپ آبیاری

سال‌هاست کشاورزان و دامداران برای مقابله با خشکسالی و تغییرات آب‌وهوایی اقداماتی را برای سیستم‌های آبیاری انجام می‌دهند. آبیاری قطره‌ای یکی از این روش‌هاست که آب را به طور مستقیم به ریشه‌های گیاهان می‌رساند.

کشاورزی نوین در سایه‌سار نوارهای تیپ آبیاری

 با کمک این سیستم آبرسانی نوین، تبخیر آب به حداقل می‌رسد. علاوه بر این، میزان ازدست‌دادن مواد مغذی خاک نیز با این روش به صفر  می‌رسد. در روش‌های جدید آبیاری قطره‌ای،  آب تحت‌فشار مناسبی از طریق لوله‌های پلاستیکی که نوار تیپ نام دارند و روی زمین قرار می‌گیرند یا در زیر خاک مدفون می‌شوند، به‌پای گیاهان می‌رسد.

دلیل اهمیت آبیاری قطره‌ای چیست؟

هرچند که به نظر خیلی از افراد سرمایه‌گذاری اولیه برای نصب سیستم آبیاری قطره‌ای ممکن است پرهزینه باشد، اما این روش صحیح می‌تواند تا 80 درصد بیشتر از آبیاری معمولی در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

یک امتیاز اضافی دیگر که برای این شیوه باید در نظر بگیرید، آبیاری قطره‌ای با لوازمی مانند نوار تیپ می‌تواند به افزایش بازدهی محصول نیز کمک زیادی کند! البته لازم به ذکر است که در مدیریت آبیاری فقط نحوه تحویل آب مهم نیست، بلکه زمان، تعداد دفعات و مقدار آن نیز بسیار مهم است.

 

ویژگی‌های نوار تیپ بغل دوخت

یکی از انواع  نوار تیپ آبیاری که مانند یک رول سفره‌ای است، نوار تیپ به‌صورت نواری که از سمت عرض روی‌هم قرار می‌گیرد، در بغل به‌صورت زیگزاگ دوخته می‌شود.  دلیل نام‌گذاری این محصول به نوار تیپ درزدار یا بغل دوخت به علت شکل ظاهری و دوخت بغل آن است.

اصولاً ضخامت نوار بغل دوخت یا نوار درزدار بین 150 تا 200 میکرون است که این اندازه با فشار آب 7/0 تا 1 بار متناسب است. در صورت عدم رعایت فشار مناسب آب، نوار درزدار پاره می‌شود.

 

بی شک ردپای آب هر جا که باشد آنجا با آبادانی گره‌خورده است؛ نوار تیپ همان ردپای آب است با شکلی جدید. نوار تیپ بغل دوخت در کشت‌های ردیفی و صیفی‌جات، مأموریت رساندن قدم‌های  آب را به محصولات کشاورزی دارد. نوار تیپ درزدار یکی از لوازم نوین در صنعت آبیاری قطره‌ای  است که مسئول حفظ مولکول‌های گران‌بهای آب برای رشد گیاهان است.

 

نقش نوار درزدار

نقش نوار درزدار در صنعت کشاورزی چیست؟

سیستم آبیاری قطره‌ای با کمک نوار تیپ بغل دوخت یا درزدار تبدیل به  کارآمدترین روش آبیاری شده است؛ زیرا آب از طریق این نوارها مستقیماً به ریشه گیاه می‌رسد و ازاین‌رو هم رشد محصولات بیشتر و هم مصرف آب بهینه‌تر می‌شود.

علاوه بر این، با استفاده از نوار تیپ بغل دوخت، تأمین آب  با مقادیر کم هم برای آبیاری ممکن است. این نوارها رشد علف‌های هرز را به حداقل می‌رسانند و از بیماری‌های قارچی که در شرایط آبیاری سنتی و رطوبت زیاد اتفاق می‌افتد، جلوگیری می‌کند.

کمینه‌کردن هزینه نیروی کار و هزینه تولید محصولات کشاورزی از مزیت‌های دیگر استفاده از نوار تیپ درزدار است.

چه محصولاتی را می‌توان با نوار تیپ بغل دوخت آبیاری کرد؟

از نوار تیپ بغل دوخت عمدتاً برای کشت‌های ردیفی استفاده می‌کنند. اگر بخواهیم نمونه‌ای از محصولاتی را که می‌توان با نوار تیپ بغل دوخت آبیاری کرد نام ببریم، می‌توانیم به جدول زیر اشاره کنیم؛ هرچند که نقش این وسیله در کشاورزی نوین بیشتر از این موارد است.

گیاهان صنعتی

چغندرقند، پنبه، نیشکر، ذرت، آفتاب‌گردان، سویا و کلزا

صیفی‌جات

سیب‌زمینی، پیاز، خربزه، هندوانه، گوجه‌فرنگی، خیار، کدو، بادمجان، گل‌کلم، کاهو، هویج

نصب نوار تیپ بغل دوخت

 

نوار تیپ بغل دوخت را چگونه نصب کنیم؟

  • نصب نوار تیپ بغل دوخت بسیار ساده است؛ در واقع این وسیله نصب سختی ندارد. البته بهتر است قبل از نصب نوار تیپ، از میزان دبی آب آن برای گیاه موردنظر تحقیق کنید تا میزان آبیاری آن کم نباشد.
  • به‌عبارت‌دیگر، اگر دبی آب موردنیاز برای یک محصول، 2 لیتر باشد و میزان آبیاری شما 1 لیتر در ساعت، پس از مدتی ریشه گیاه به سمت سوراخ‌های نوار تنیده می‌شود و باعث گرفتگی این نوارهای درزدار می‌شود.
  • همچنین در هنگام نصب نوار آبیاری سعی کنید تا لوله‌ها تا و خم نشود؛ زیرا باعث شکنندگی و عدم تعادل در میزان دبی آب می‌شود. نوارهای تیپ در شیب‌های زیاد کارایی ندارند، پس بهتر است حتماً به شیب زمین توجه داشته باشید.
  • این نوارها از پلی‌اتیلن انعطاف‌پذیر ساخته شده‌اند، سعی کنید از برخورد شی تیز یا برنده با نوارهای آبیاری جلوگیری کنید. نکته دیگر در نصب نوار بغل دوخت، عدم استفاده از نوارهای تیپ با طول زیاد است؛ زیرا احتمال دارد آب به انتهای لوله نرسد.

ازآنجایی‌که تولید محصولات غذایی یکی از نیازهای اساسی هر جامعه‌ای است؛ مجموعه پارس صنعت در این راستا یکی از پیش‌گامان و مروجان کشاورزی پایدار و دامداری نوین است. روش هیدروپونیک و فروش تجهیزات مدرن در کشت ‌و زرع و همچنین دامپروری از خدمات مهم این مجموعه است.

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع نوار تیپ بغل دوخت و اجزای سیستم آبیاری قطره‌ای با همکاران ما در پارس صنعت تماس بگیرید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها