|

4 نکته طلایی هنگام کار با برق

رعایت نکات ایمنی هنگام کار با برق و لوازم برقی ضروری است. بهتراست هنگام کار با برق با رفتارهای ایمن در محیط کار و منزل آشنایی داشته باشید تا خطری شما را تهدید نکند. نکات مهمی برای کار با برق وجود دارد که اغلب تکنسین‌های برق با آن‌ها آشنا هستند. هنگام کار با برق به چه نکاتی توجه کنیم؟ در ادامه به بررسی این نکات می‌پردازیم تا اگر تکنسین تازه کار هستید و یا قصد انجام فعالیت‌های مرتبط با برق را در خانه دارید، حتما آن‌ها را رعایت کنید.

4 نکته طلایی هنگام کار با برق

 

ایمنی به چه معناست؟

ایمنی رعایت اصول و مقررات جهت جلوگیری از ایجاد خطر برای شما و تاسیساتی است که روی آن کار می کنید. تعریف ایمنی بر اساس استاندارد OHSAS به معنی در امان بودن افراد از ریسک یک آسیب است.

نکات ایمنی کار با برق

2

کار کردن با سیستم ‌و مدارهای برق بسیار خطرناک است.عدم رعایت نکات ایمنی و نداشتن تخصص ممکن است باعث جراحت شدید یا مرگ شود. به همین دلیل باید برقکاری ساختمان توسط افراد حرفه ای انجام شود. نکات مختلفی که تمام افراد مشغول در این فعالیت‌ها باید آن‌ها را رعایت کنند شامل:

قراردادن مدار در حالت خاموش

اگر قصد بازرسی یا تعمیر مدار و تجهیزات برقی را دارید، مدار را خاموش و کلید را در وضعیت OFF قرار دهید. این موارد به صورت علامت هشدار روی تمام جعبه‌ها و تابلوهای برق وجود دارد. قبل از شروع کار ابتدا بررسی کنید جریان برق در مدار وجود نداشته باشد. این مورد حتی برای مدارهای با ولتاژ پایین نیز باید بررسی شود.

عدم استفاده از اشیا فلزی و جواهرات

تمام اشیا فلزی را از خود دور کرده و لباس‌های کاملاً ایمن و بدون قطعات فلزی به تن کنید. اشیا فلزی باعث عبور جریان و سوختگی می شوند. علاوه بر آن ممکن است به سیم‌ها و بخش‌های مختلف مدار گیر کرده و خطرآفرین باشند.

در محیط مرطوب کار نکنید

قبل از انجام کار فرض را بر وجود رطوبت در محیط بگذارید .سطوح و تجهیزات باید خشک و بدون رطوبت باشند. استفاده از دستکش‌،چکمه‌ عایق و تهویه توصیه می‌شود.

استفاده از اتصالات و سیم کشی‌های مناسب

  • مدار را در شرایط تحمل بار زیاد قرار ندهید.

  • با کمک دکمه Test، حتما به صورت ماهیانه قطع کننده مدار خطای زمین یا GFCI را تست و بررسی کنید.

  • تمام سوئیچ‌ها و عایق‌ها را به‌طور مرتب بررسی کنید.

  • از پریزهای سه شاخه استفاده کنید. اگر پریز سه شاخه دارای یک شاخه اتصال به زمین شکسته است، نباید از آن استفاده کنید.

  • تمام سیم‌ها باید دو شاخه اتصال به زمین داشته باشند، در غیر این صورت سریعاً سیم را قطع کنید.

  • استفاده از سیم‌های رابط نیز باید به‌درستی و براساس استانداردهای موجود انجام شود.

کدام نکات ایمنی کار با برق را باید همیشه رعایت کنید؟

علاوه برشرایط ایمن به منظور کنترل خطر از طریق رفتارهای ایمن،موارد زیر را رعایت کنید:

  • قبل از شروع، نحوه انجام کار و نکات ایمنی را برنامه ریزی کنید.

  • هرگز در شرایط مرطوب کار نکنید.

  • از سیم کشی‌ها و اتصالات درست و ایمن استفاده کنید.

  • ابزارها را به‌درستی در دست نگه داشته و به صورت ایمن استفاده کنید.

  • هنگام کار وسایل حفاظت فردی مناسب و ایمن به تن کنید.

 

4

نصب موانع فیزیکی

یکی از راه‌های محافظت از کارکنان در مقابل خطرات الکتریکی، استفاده از موانع فیزیکی در اطراف خطر است. باکس‌هایی که تابلوهای برق درون آن‌ها قرار می‌گیرند، باید کاملاَ بسته و بدون سوراخ باشند، زیرا ممکن است فرد با سیم‌ها برخورد پیدا کند. اگر در باکس به‌خوبی بسته نمی‌شود، در اطراف آن از موانع، مواد عایق یا سپرهایی استفاده کنید.

به ابزار رسانا و مواد تمیزکننده توجه داشته باشید.

قطعات الکتریکی را همیشه  فعال در نظر بگیرید و با توجه به اینکه بعضی ازمواد تمیز کننده رسانا هستند، به تماس آنها با وسایل برقی توجه داشته باشید تا خطرساز نشود.ب رخی از مواد تمیز کننده حلال و بر پایه آب، رسانا هستند و هنگام کار با آن‌ها باید بسیار دقت کنید.

مدارت و سیم‌های فرسوده را تعویض کنید.

قبل از شروع کار با مدار و تجهیزات برقی تمام بخش‌های آن مانند سیم‌ها، دوشاخه‌ها، میله‌ها و اتصالات الکتریکی را به‌طور کامل بررسی کنید. فرسودگی هر کدام از این وسایل می‌تواند خطرات جدی به همراه داشته باشد. بهتر است قبل از کار برق اصلی را قطع کرده و بخش‌های فرسوده را تعویض کنید. برای اتصال سیم‌ها به دیوار یا کف نیز از رابط‌ها یا سیم‌های الحاقی فلزی استفاده نکنید. این کار ممکن است باعث بروز آتش سوزی شود.

از وسایل ایمنی فردی استفاده کنید.

وسایل ایمنی فردی شامل لباس کار ایمن، کفش، فیوزکش، کمربند و رکاب‌های ایمنی، دستکش‌های حفاظتی، کلاه ایمنی و ابزار و وسایل ایمنی هستند که یک تکنسین با تجربه و متخصص باید همواره آن‌ها را در اختیار داشته باشد. با استفاده از این وسایل خطرات کمتری او را حین کار تهدید می‌کند.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها