|

ارزان شدن مصالح ساختمانی در تابستان و افزایش ساخت و ساز (خرید میلگرد و تیرآهن)

اگر می‌خواهید در کسب‌وکارتان موفق شوید، بهتر است توانایی تحلیل بازار را در خود پرورش دهید.

ارزان شدن مصالح ساختمانی در تابستان و افزایش ساخت و ساز (خرید میلگرد و تیرآهن)

اگر می‌خواهید در کسب‌وکارتان موفق شوید، بهتر است توانایی تحلیل بازار را در خود پرورش دهید. عناصر کلیدی موفقیت در تجارت، برنامه‌ریزی دقیق، تدوین استراتژی، ارزیابی و مدیریت پروژه هستند؛ اما بدون تحلیل محیط و شرایط بازار هیچ کدام معنای درستی پیدا نمی‌کنند. با این تفاسیر برای رسیدن به سود بیشتر نیاز به اطلاعات کافی در زمینه کاری خود و تحلیل شرایط دارید. البته کسانی که با خرید آهن‌آلات سروکار دارند، می‌دانند که بررسی و تحلیل بازارِ این محصولات، کاری در ظاهر آسان و در باطن بسیار مشکل است. اما در عین حال با بررسی عوامل تأثیرگذار بر قیمتِ چنین محصولاتی تا حدی می‌توانید سکان این کشتی را در دریای مواج و ناآرام قیمت‌ها به دست گیرید.

اگر شما هم چنین دغدغه‌ای دارید، در این مقاله ما را همراهی کنید تا با این دید نگاهی به عوامل تأثیرگذار بر قیمت محصولات آهنی و فولادی از جمله تیرآهن و میلگرد بیاندازیم؛ همچنین نقش فصول مختلف و تغییرات آب‌وهوایی را بر روند رشد نرخ آهن‌آلات بسنجیم.

چرا آگاهی از قیمت آهن‌ آلات اهمیت دارد؟

همان‌طور که ذکر کردیم برای خریداران محصولات آهنی و فولادی، معاملات روزانه، زمانی بیشترین سود را خواهد داشت که با تحقیق پیش برود. این تحقیقات منجر به خلق چشم‌انداز اقتصادی درستی می‌شود که تصمیم‌گیری‌های بعدی را نیز به‌درستی پیش می‌برد.

به بیان دیگر نرخ خرید تجهیزات مختلف به‌سادگی می‌تواند محدوده سود یا زیان شما را مشخص کند. با تعیین میزان بودجه و قیمت محصولات مورد‌نیاز در تجارت خود دچار نقصان مالی نخواهید شد. با این دید نه‌تنها لازم که حتی ضروری است، نقشه محیط این بازار را در دیدی کلی مشخص کنید و در نهایت با توجه به این پیش‌زمینه تا حدودی به وضعیت آینده بازار واقف شوید.

چرا قیمت آهن ‌آلاتی چون میلگرد و تیرآهن متغیر است؟

ممکن است با بیان مطالب قبل این سؤال در ذهنتان شکل بگیرد که چرا نرخ آهن‌آلات اینقدر نوسان دارد. در جواب باید بگوییم که این نوسانات را کم‌وبیش در نرخ تمام محصولات می‌توانیم ببینیم؛ بنابراین چنین تغییراتی بسیار عادی است.

البته بازاری چون بازار محصولات فولادی و آهنی، علاوه‌بر تأثیرپذیری از عوامل معمول، مادام تحت‌تأثیر بسیاری از عوامل جهانی، جوی، سیاسی و مواردی از این دست نیز هستند. این قضیه اوضاع را کمی پیچیده‌تر می‌کند؛ به‌طوری که کار برای فعالان این حوزه کمی سخت‌تر می‌شود.

چه چیز بر نوسانات قیمت میلگرد و تیرآهن اثرگذار است؟

با مطالبی که ذکر شد به بررسی عوامل تأثیرگذار بر قیمت محصولات آهنی و فولادی از جمله میلگرد و تیرآهن می‌پردازیم و تا حد امکان این مطلب را تشریح می‌کنیم. قبل از هر چیز بیایید تصور کنیم که تمام عواملی که مطرح می‌شود مانند شمشیری دولبه بر هم اثرگذارند. چنین پیش‌زمینه‌ای به شما در درک بهتر اوضاع کمک می‌دهد.

میزان عرضه ‌و ‌‌تقاضا

برای بیان بهتر این موضوع بازاری را در نظر بگیرید که دقیقا به‌ازای محصولات موجود، خریدار وجود دارد. در این صورت بازار از ثباتی کلی برخوردار است؛ اما اگر به هر دلیلی درخواست برای محصولات موجود کم شود یا میزان تولید افزایش پیدا کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بسیار ساده است که در این شرایط محصولی بیش از نیاز وجود دارد و این باعث پایین‌آمدن نرخ محصول مد نظر می‌شود. عکس چنین شرایطی را نیز می‌توانیم تصور کنیم. این تعریف به‌خوبی تأثیر میزان عرضه‌و‌تقاضا بر نوسانات قیمت یک محصول را شرح می‌دهد؛ اما اینکه چه چیز همین میزان عرضه‌و‌تقاضا را تغییر می‌دهد نیز خود جای بحث دارد. با این دید مطالب بعدی را با دقت بیشتری از نظر بگذرانید.

نیاز صنایع مختلف

این مورد از عواملی است که میزان تقاضا را افزایش یا کاهش می‌دهد. آهن‌آلات از محصولاتی هستند که در صنایعی مانند خودروسازی، پتروشیمی، ساخت‌وساز، بسته‌بندی و بسیاری دیگر کاربرد دارند. چنانچه نیاز به این محصولات در این صنایع افزایش پیدا کند، تقاضا برای خرید آهن‌آلات نیز افزایش پیدا می‌کند. این قضیه چه در بازارهای داخلی و چه در بازار جهانی کم‌وبیش بر میزان تقاضا اثر می‌گذارد.

قیمت ارز و دلار

از آنجا که بازار جهانی مسقیما بر بازار آهن‌آلات تأثیر دارد، نرخ ارز و دلار که تابعی از این بازار هستند نیز بر نواسانات در بازار این حوزه نقش دارد. مثلا برای تهیه مواد اولیه تولید محصولات آهنی و فولادی باید از واردات کمک بگیرید یا برای صادرات باید در بازار جهانی فعالیت کنید. همچنین نباید از یاد ببرید که پرداخت و دریافت هزینه‌ها در این بازار بر اساس ارز و دلار محاسبه می‌شود.

2

نرخ تورم

کاملا مشخص است که نرخ تورم نه‌تنها بر قیمت آهن‌آلات بلکه بر قیمت تمام محصولات مورد نیاز مردم اثر می‌گذارد. این تأثیر را مخصوصا از سوی بازار جهانی نیز مشاهده می‌کنیم.

قیمت نفت

قیمت آهن‌آلات به قیمت نفت نیز وابسته است؛ به همین دلیل افراد حرفه‌ای در تخمین نرخ محصولات آهنی این مورد را حتما مد نظر قرار می‌دهند.  

صادرات و واردات

میزان صادرات و واردات خود تابعی از نرخ ارز و دلار نیز هست؛ چراکه قیمت‌ها در این بازار بر اساس دلار محاسبه می‌شود. همچنین میزان عوارض اعمال‌شده بر این بازار نیز می‌تواند قیمت آهن‌آلات را افزایش یا کاهش دهد. این عامل خود تحت تأثیر عوامل دیگری چون سیاست‌های دولتی نیز هست.

وضعیت بورس کالا

تغییرات بازار بورس نیز در تغییرات نرخ این حوزه از بازار تأمل‌پذیر است. فقط کافی است تصور کنید که تغییر ارزش سهام شرکت‌های تأمین‌کننده آهن‌آلات می‌تواند باعث کاهش یا افزایش نرخ این محصولات شود.

هزینه حمل‌ و نقل

هزینه حمل‌ونقل چه در بازار صادرات و واردات، چه برای تهیه مواد اولیه که گاهی از کشورهای دیگر هستند و چه برای ارسال محصولات، تأثیرگذار است. در این میان انتخاب روش حمل‌ونقل می‌تواند در کاهش یا افزایش قیمت نهایی محصول اثر بگذارد. البته عواملی چون تغییر شرایط آب‌وهوایی، قیمت سوخت وسایل نقلیه و بسیاری موارد دیگر در بالاوپایین‌شدن نرخ‌های این حوزه تأثیر دارند.

قیمت مواد اولیه برای ساخت میلگرد

تغییر هزینه مواد اولیه از ساده‌ترین اتفاقات تأثیرگذار بر نرخ‌های این حوزه است، مخصوصا که این بازار ماده اولیه‌ای چون آهن دارد.  این ماده خود تحت تأثیر عوامل مختلف در سطح دنیا قرار دارد نوسانات قیمت را چندبرابر می‌کند.  

سیاست داخلی کشور

دولت‌ها با توجه به شرایط موجود، قوانینی را تصویب می‌کنند و سیاست‌های اقتصادی مختلفی در پیش می‌گیرند که می‌تواند نرخ آهن‌آلات را افزایش یا کاهش دهد.

تغییرات زمانی

شرایط آب‌وهوایی، تعطیلات، بلندی روز در فصول مختلف، حجم ساخت‌وساز، هزینه سوخت، هزینه‌های حمل‌ونقل و بسیاری از موارد دیگر با تغییر آب‌وهوا تغییر می‌کند. این قضایا در نهایت روی میزان تقاضا تأثیر دارند و قیمت محصولاتی چون تیرآهن و میلگرد را کم و زیاد می‌کنند.

مثلا در زمستان، سردی هوا و شرایط آب‌وهوایی خاص، میزان ساخت‌وساز را کاهش می‌دهد. این از طرفی باعث کاهش تقاضا می‌شود و از طرف دیگر می‌تواند قیمت محصولات آهنی را کاهش دهد. این قضیه در فصول گرم‌تر کاملا برعکس می‌شود؛ به‌طوری که معمولا در تابستان با افزایش ساخت‌وساز ما می‌بینیم که قیمت آهن‌آلات افزایش پیدا می‌کند.

3

پیش‌ بینی نرخ میلگرد و تیرآهن

با مواردی که ذکر شد متوجه شدید که عوامل فراوانی در بالاوپایین‌شدن قیمت‌ها تأثیر دارند؛ با این اوصاف چنانچه این موارد را بررسی کنید می‌توانید تا حدودی نرخ محصولات آهنی را در فصول آینده پیش‌بینی کنید. البته این نکته بسیار اهمیت دارد که این فقط یک پیش‌بینی است و عوامل غیرمنتظره بسیاری می‌توانند شرایط را دستخوش تغییر کنند؛ اما این قضیه برای شما که قصد ساخت‌وساز دارید به‌اندازه کافی مفید هست.

با این اوصاف برای رسیدن به نرخ دقیق محصولاتی چون تیرآهن و میلگرد بهترین کار بررسی سایت اصفهان آهن است. در این سایت قیمت روز محصولات آهنی و فولادی و دیگر ویژگی‌های مربوط به آن‌ها را در جداول مختلفی به‌وضوح مشاهده می‌کنید. مطالب مختلف موجود در این سایت و امکان فیلتر آن بر اساس نیازتان از بهترین امکاناتی است که می‌توانید تجربه کنید. مثلا با ورود به این صفحه https://esfahanahan.com/product/%D8%AA%DB%8C%D8%B1%D8%A2%D9%87%D9%86-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF/ قادر هستید به قیمت روز تیرآهن جهان فولاد غرب واقف شوید.

نتیجه‌گیری

با آگاهی از بازار آهن‌آلات می‌توانید پروژه‌های مختلف از جمله پروژه‌های ساخت‌وساز را بودجه‌بندی کنید. برای این کار باید از عوامل تأثیرگذار آگاهی بیابید و نقش آن‌ها در قیمت نهایی محصولات را بدانید. البته سایتی چون اصفهان آهن نیز بهترین راهنما در مسیر این روند است.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها