|

با انواع میلگرد در بازار آشنا شوید

با توجه به کاربرد ضروری میلگرد در ساختمان‌سازی و پروژه‌های صنعتی و اینکه تنوع تولید این محصول بسیار زیاد بوده، آشنایی سازندگان مسکن و مجریان طرح‌های عمرانی با تفاوت‌های این محصول پرمصرف فولادی ضروری است.

با انواع میلگرد در بازار آشنا شوید

با توجه به کاربرد ضروری میلگرد در ساختمان‌سازی و پروژه‌های صنعتی و اینکه تنوع تولید این محصول بسیار زیاد بوده، آشنایی سازندگان مسکن و مجریان طرح‌های عمرانی با تفاوت‌های این محصول پرمصرف فولادی ضروری است. در ادامه با انواع میلگرد در بازار آشنا می شویم.

میلگرد ساده

میلگرد ساده ساختار صاف، مقطع دایره‌ای شکل و بافت مناسب جوشکاری، خم‌کاری و آهنگری دارد. این نوع میلگرد در مقاطع 8 تا 200 میلی‌متر تولید می‌شود. عمده کاربرد این محصول در صنایع قطعه‌سازی، تولید پیچ و مهره، میخ، اتصالات صنعتی و موارد از این دست است.

این نوع به میلگرد 1A معروف است و از نظر استانداردهای مقاومتی با تنش جاری ۲۴۰ کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع در بازار به فروش می‌رسد.

میلگرد آجدار

تفاوت اصلی میلگردهای ساده و آجدار به اندازه و شکل آن‌ها مربوط است. قطر میلگردهای آجدار ضخیم‌تر از میلگردهای ساده ساخته می‌شوند، بنابراین مقاومت کششی و فشاری این نوع میلگردها بیشتر است. سطح میلگرد آجدار پر از آج‌ر است و بر اساس استاندارد روسی معمولا به سه آنالیز 2A، 3A و 4A تقسیم می‌شود.

میلگرد آجدار برخلاف میلگرد ساده که در صنایع پایین‌دستی کاربرد دارد، بیشتر در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود.

میلگرد کلاف

باید توجه کرد که معمولا میلگرد به دو دسته میلگرد ساده و آجدار تقسیم‌بندی می شود. دسته‌بندی به گونه‌ای دیگر شامل شاخه‌ای و کلاف است.

کلاف ها به دو دسته آجدار و ساده تقسیم می‌شوند. اندازه میلگرد کلاف از ۵.۵ تا ۱۶ میلی‌متر است. این محصول به صورت کلاف های به هم پیچیده عرضه می‌شود. کاربرد آن در صنایع الکترودسازی، جوشکاری، صنایع فنرسازی و سایر کارهای تبدیلی بیشتر است.

خاموت

میلگرد در دو حالت طولی و عرضی به بازار مصرف عرضه می‌شود. میلگرد طولی در ساخت چارچوب سازه‌ها استفاده شده و میلگرد عرضی یا خاموت عمود بر میلگرد طولی به کار می‌رود. معمولا میلگرد خاموت در اندازه‌های 8 تا 10 میلی‌متری تولید می‌شود.

این محصول از سازه‌های بلند و استحکام سازه در برابر نیروهای پیچشی و برشی حفاظت می‌کند. نوع و میزان میلگرد استفاده شده در تولید خاموت تعیین‌کننده قیمت آن است.

میلگرد ترانس

سطح این میلگرد در فرایند شکل‌دهی صیقل داده و به روش نورد گرم ساخته می‌شود. این نوع میلگرد، علاوه بر مصارف اسکلت و زیر بنا برای شبکه‌بندی، تقویت سازه و موارد تزینی استفاده می‌شود.

همانند دیگر انواع میلگردها در اندازه‌های10 تا 60 میلی‌متر و طول 3 تا 6 متر به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

میلگرد آلیاژی

میلگرد آلیاژی با روکش روی بر سطح میلگرد فولادی توسط آبکاری به روش سرد حاصل می‌شود. با اینکه قیمت میلگرد آلیاژی مناسب‌تر است، اما فرایند تولید آن کمی سخت‌تر است.

میلگرد آلیاژی با استفاده از شمش‌های فولادی مرغوب و ماشین‌آلات پیشرفته تولید می‌شود. استحکام بالا و مقاوم در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی کیفیت این محصول را نشان می‌دهد.

 میلگرد بستر

میلگرد بستر با سیم‌های فولادی در ضخامت چهار میلی‌متری در اتصالات سازه‌ها پرمصرف است. این میلگرد به شکل آجدار قابلیت ضد زنگ دارد و از فرسایش زود هنگام بناها جلوگیری می‌کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها